arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۱

اسد: سوريه در شرايط جنگي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس جمهوري سوريه با تاكيد بر اينكه كشورش هم اكنون در شرايط يك جنگ تمام عيار قرار دارد، از اعضاي كابينه جديد اين كشور خواست تا تمام اهتمام خود را براي مقابله با حالت پيش آمده قرار دهند.

به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در سخناني در اولين جلسه هيات دولت اين كشور كه به رياست خود وي برگزار شد از اعضاي پارلمان خواست تا تمامي سياست‌ها و توجه خود را براي پيروزي در جنگي كه سوريه با آن رو به روست، بگذارند.

وي گفت: سوريه هم اكنون در حالت جنگ واقعي و همه جانبه قرار دارد و اين بدان معناست كه همگان بايد خود را براي اين جنگ آماده كنند و همه سياست‌ها و برنامه‌‌ريزي‌هايمان براي پيروزي در جنگ باشد.

وي همچنين از اعضاي دولت اين كشور خواست تا به گسترش روابط خود با روسيه و كشورهاي آمريكاي جنوبي و آفريقا توجه بيشتري كنند و روابط اقتصادي و سياسي سوريه را با اين كشورها افزايش دهند.

بشار اسد گفت: مشكل سوريه تنها با غرب است و بيشتر جهان مي‌خواهد كه با ما رابطه داشته باشد و ما بايد روابط خود را با روسيه، كشورهاي آسياي جنوبي و آفريقا گسترش دهيم و توافقنامه‌هاي متعددي با اين كشورها به امضا برسانيم.

وي با اشاره به روابط پيشين سوريه با كشورهاي غربي گفت: ما خود در روابط اقتصاديمان با كشورهاي غربي مقصر بوديم چرا كه روابط اقتصادي را با كشورهايي برقرار كرديم كه همواره در اين كه سوريه را به استعمار بكشانند، اعتقاد داشتند و بر منافع دو جانبه توجهي نمي‌كردند و به همين خاطر بايد روابط ما با اين گونه كشورها قطع باشد.

رئيس جمهوري سوريه از اعضاي كابينه جديد اين كشور خواست تا با شفافيت و وجدان كاري به فعاليت خود بپردازند و از هرآنچه كه مي‌توانند براي سوريه انجام دهند، دريغ نكنند.

این سخنان همچنین در حالی بیان می شود که درگیری ها میان ارتش سوریه و مخالفان در حاشیه دمشق ادامه دارد.

مخالفان می‌گویند این یکی از شدیدترین درگیری‌ها در این منطقه بوده است.

همزمان هر دو طرف مناقشه می‌گویند که ده‌ها نفر در دمشق و سراسر کشور کشته شده‌اند.

گروه نظارت بر حقوق بشر در سوریه، که در انگليس مستقر است، از بروز درگیری‌های شدید در نزدیکی پایگاهی به نام محافظ جمهوری، در ۸ کیلومتری دمشق خبر داده است.

آنطور که خبرنگاران در سوریه می‌گویند، درگیری در نزدیکی این پایگاه کم سابقه است و این می‌تواند نشان از افزایش جسارت مخالفان باشد.

پایگاه محافظ جمهوری، که توسط ماهر اسد، برادر کوچکتر بشار اسد مدیریت می‌شود، مسئولیت مراقبت از دمشق را بر عهده دارد.

تلویزیون ملی سوریه نیز درگیری‌های روز سه شنبه را تایید کرد اما گفت ده‌ها تروریست کشته شده و تعدادی دیگر دستگیر شده‌اند.

این رسانه گفته در میان افرادی که دستگیر شده‌اند، جنگجویان خارجی بوده‌اند.

تلویزیون سوریه گفت عده زیادی شورشی مسلح وارد شهر حماء شدند و تلاش کردند مسیر اصلی را برای ورود بیشتر اسلحه و نیرو به این شهر به دست گیرند.

همزمان، هرو لادسوس، رییس عملیات صلح سازمان ملل متحد گفت نظارت این گروه در سوریه، به دلیل بالا گرفتن خشونت‌ها، همچنان متوقف خواهد ماند.

روسیه نیز اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور، در کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه شرکت خواهد کرد.

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، پیشنهاد داده است برای حل اختلافات در سوریه، کنفرانسی در اواخر ماه ژوئن در ژنو برگزار شود.

روسیه گفته است ایران نیز باید در این کنفرانس شرکت کند؛ اما آمریکا و متحدانش با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

نظرات بینندگان