arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۱

آیت الله آملي لاريجاني: افراد عاجز از پرداخت مهریه و دیه به زندان نمي‌روند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ريیس قوه قضاییه از ابلاغ آیین‌نامه آزادی زندانیان معسر در پرداخت مهریه و دیه در آینده‌اي نزدیک خبر داد و گفت:‌ به موجب این آیین‌نامه افرادی که در پرداخت مهریه و دیه معسر هستند یا در معسر بودن یا نبودن آنان تردید وجود دارد، به زندان نخواهند رفت.

به گزارش ايسنا آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی که موضوع بررسی آیین‌نامه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی را در دستور کار خود داشتند، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان عالی قضایی در هفته قوه قضاییه، با تاکید بر اینکه سخنان و توصیه‌های مقام معظم رهبری روحیه، انگیزه و نشاط جدیدی در مسئولان، قضات و کارکنان قوه قضاییه ایجاد کرده است، از عزم مسئولان قضایی براي یافتن راهکارهای عاجل و مدبرانه به منظور حل مشکلات و کاستی‌ها خبر داد.

وي در همين زمينه تصريح كرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌های مسئولان عالی قضایی موضوع زندان‌ها بوده و هست و بنابر توصيه مقام معظم رهبری، بنا داریم با ابلاغ آیین‌نامه‌ای مشکل زنداني بودن افرادی را که در اعسار یا عدم اعسار آنان تردید وجود دارد، حل كنيم.

ريیس دستگاه قضايي با تاکید بر اینکه «متاسفانه عده زیادی به خاطر مهریه و دیه در زندان‌ها هستند که یا قطعا معسر هستند یا دلیلی بر معسر نبودن آنان در دست نیست»، ادامه داد:‌ نگه داشتن این افراد در زندان به جز ضرر برای خود و خانواده‌هایشان، تاثیری ندارد.

آملي لاريجاني همچنین از ابلاغ برنامه پنج‌ساله سوم قوه قضاییه به دادگستری‌های سراسر کشور خبر داد و افزود:‌ به زودی برنامه‌های یک‌ساله دادگستری‌ها نیز که از همین برنامه پنج‌ساله استخراج شده است به دادگستری‌ها ابلاغ می‌شود تا وظیفه هر دستگاه در طول یک سال مشخص شود.

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌محور بودن دستگاه قضایی، تشکیل معاونت راهبردی در قوه قضاییه را در جهت پیگیری برنامه‌ها و به نتیجه رساندن آن اعلام و اظهار كرد:‌ دستگاه قضایی برای اجرای توصيه‌هاي مقام معظم رهبری و عملی کردن برنامه‌های خود، آمادگی کامل دارد.

ريیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود به موضوع تحریم‌های غرب علیه ایران نیز اشاره و خاطرنشان كرد: غربی‌ها متوجه این نکته نیستند که هر میزان بر ملت و مسئولان ما فشار بیاورند، مقاوم‌تر خواهيم شد؛ کما اینکه تحریم‌ها در طول بیش از 30 سال گذشته همواره عليه کشور ما وجود داشته است.

آملي لاريجاني روحیه مقاومت مردم ایران را موجب تبدیل شدن تهدیدها به فرصت‌ها دانست و با تاکید بر اینکه «بسیاری از پیشرفت‌ها و خودکفایی‌های ملت ایران از دل همین تحریم‌ها بیرون آمده است»، يادآور شد:‌ اینک نیز تمام مردم مسلمان و مقاوم ایران و همه قوا و مسئولان یکپارچه و متحد در مقابل این تحریم‌ها ایستادگی خواهند کرد و هرگز از حقوق هسته‌يی خود عقب نخواهند نشست.

وي با بيان اینکه «مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر سر منافع ملی و حقوق ملت ایران هیچ‌گونه اختلاف نظری ندارند»، از برگزاری جلسه سران سه قوه در شنبه هفته جاری با تاکید بر همدلی و همیاری در راه مقابله با توطئه‌های دشمنان خبر داد و تصريح کرد:‌ ملتی که با اعتقاد و ایمان الهی و همدلی در راه رسیدن به آرمان‌های خود گام برمی‌دارد، هیچ‌گاه شکست نخواهد خورد و به فضل الهی این عقبه را نیز با مقاومت و ایمان و توکل به خیر خواهیم گذراند.

بر اساس گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، رييس دستگاه قضايي در ابتدای سخنان خود میلاد با سعادت حضرت ولی‌عصر (عج) را تبريك گفت و بر لزوم توسل و اتکال به عنایات الهی تاكيد کرد.

نظرات بینندگان