arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۱

آیت الله هاشمی رفسنجانی: شوراي فقهي براي مسايل عمده مديريتي كشور از ضروریات زمانه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه باید فقه مقارن را جدي بگيريم، معتقد است که شوراي فقهي براي مسايل عمده مديريتي كشور یکی از ضروریات زمانه است.

[B]اهل سنت و هم شيعه بايد مرجعيت علمي اهل بيت (ع) را بپذيرند[/B]

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت وگوی مکتوب و تفصیلی با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) به بحث مرجعيت علمي اهل بيت(ع) پرداخته و می گوید:[B] [/B]در مساله‌اي كه باز فقه مقارن مطرح مي‌كند پيشنهاد ديگري دارم كه بايد علماي شيعه و سني منصفانه درباره اين پيشنهاد قضاوت كنند. طبق روايت متواتر ثقلين كه پيامبر فرمودند: «كتاب الله و عترتي» يعني اينها مرجع شما خواهند بود. با اين حديث اين دو تا روز قيامت و لب حوض كوثر با هم خواهند بود. پس هم اهل سنت و هم شيعه بايد مرجعيت علمي اهل بيت (ع) را بپذيرند. نمي‌گويم انحصاري باشد. بايد به عنوان يك مرجع مطمئن كه در زمان حضرت علي (ع) و زمان امام صادق (ع) اين گونه بود به اهل بيت توجه كنيم.

[B]اگر فقه مقارن باشد تحقيقا مرجعيت اهل بيت يكي از مراجع قابل اتكا خواهد بود [/B]

او بیان می کند: علماي اهل سنت در كتاب هايشان اين روايات را آورده اند و ما هم كه معتقديم بايد يكي از مراجع علمي ما در بحث فقه مقارن رواياتي باشد كه از اهل بيت (ع) به ما رسيده است. البته بايد با علم روايت و درايت به روايات صحيح برسيم. چون روايات ناصحيح در اخبار ما و اهل سنت زياد است. فرزند حسن البنا در مصر كه يك عالم و شخصيتي معتبر است نظر داده بود كه در صحيح بخاري و مسلم 653 حديث غيرقابل اطمينان وجود دارد. در حالي كه از صحاح معتبر اهل سنت اند و كتاب‌هاي خوبي هم هستند. ايشان در تحقيقات خود به اين نكته رسيد. ما هم اگر كتاب‌هاي مهم مثل بحارالانوار و حتي كتب اربعه را نگاه كنيم مطمئنا احاديث غيرقابل قبول فراواني در آن مي‌بينيم. الان نمي‌گوييم بايد به هر حديثي تمسك كنيم. اما اگر فقه مقارن باشند و علماي ما با هم بنشينند و بحث كنند تحقيقا مرجعيت اهل بيت يكي از مراجع قابل اتكا خواهد بود و خود اهل سنت نقل كرده اند. احاديثي مثل حديث ثقلين و چند حديث ديگر.

هاشمی رفسنجانی می افزاید: در همان روزهاي جواني ام كه در قم به درس‌هاي آيت‌الله بروجردي مي‌رفتم ايشان در يكي از جلسات درس گفتند، «به جاي مجادله با برادران اهل سنت بر سر خلافت بايد بر سر مرجعيت اهل بيت بحث كنيم كه مال امروز است. بايد با هم به توافق برسيم كه اگر چنين شود به درد جامعه مي‌خورد.»

[B]توجه به عقل آن هم به خواست قرآن در اجتهاد جدي گرفته شود[/B]

او تاکید می کند که توجه به عقل آن هم به خواست قرآن در اجتهاد جدي گرفته شود كه الحمدلله الان جدي گرفته مي‌شود.

[B]به تخصص در علوم اسلامي و رشته‌هاي مختلف فقهي بها دهيم [/B]

او ادامه می دهد: لازم است به تخصص در علوم اسلامي و ابواب و رشته‌هاي مختلف فقهي بها دهيم و براي هر رشته‌اي تخصصي در حوزه‌ها به وجود بيايد؛ البته اين تخصص‌ها موقعي مفيد است كه شخص متخصص داراي اجتهاد مطلق باشد.

[B]فقه اسلامي تئوري كامل و جامع اداره انسان و جامعه از گهواره تا گور است[/B]

هاشمی رفسنجامی می گوید: هم اكنون و از قرون گذشته نوعي تخصص در علوم ديني مربوط به فقاهت وجود دارد. البته معمولا 15 علم لازمه اجتهاد مطلق فقهي به حساب مي‌آيد كه در حوزه ادبيات و علوم عقلي و علوم نقلي دسته بندي شده: در ادبيات : 1 ـ آشنايي به زبان عربي 2 ـ علم صرف 3 ـ علم نحو و بلاغت شامل : 4 ـ بيان 5 ـ معاني 6 ـ بديع در علوم عقلي : 1 ـ علم منطق 2 ـ فلسفه 3 ـ علم كلام در علوم نقلي : 1 ـ علم تفسير 2 ـ علم حديث 3 ـ علم درايه 4 ـ علم رجال 5 ـ علم اصول فقه 6 ـ خود علم فقه اما در زمان ما و حتما در آينده بسياري از علوم ديگر هم لازمه استنباط و اجتهاد شده و بخصوص در فرض حاكميت اسلام و ضرورت اجراي نظام اسلامي كه با توجه به جامعيت و شمول كامل احكام اسلامي بر همه شئون زندگي به تعبير جالب امام: «فقه اسلامي تئوري كامل و جامع اداره انسان و جامعه از گهواره تا گور است.»

[B]فقه مقارن را جدي بگيريم[/B]

[B]شوراي فقهي براي مسايل عمده مديريتي كشور از ضروریات زمانه است[/B]

او با تاکید بر اهتمام به فقه مقارن تاکید می کند که[B] [/B]فقه مقارن را جدي بگيريم. اينها از نوآوري‌هاي ما نيست. مي‌دانيد كه شيخ طوسي و سيدمرتضي فقه مقارن مي‌نوشتند. الان كتاب‌هاي فقه مقارن ما مال آنهاست و ما دنبال روي آنها هستيم.

هاشمی رفسنجانی می گوید: تخصصي شدن اجتهاد، تخصصي شدن تقليد در بعضي از مسايل، شوراي فقهي براي مسايل عمده مديريتي كشور و همراهي علماي اهل سنت و شيعه در دانشگاه‌ها ميزگردها اجلاس‌ها و همايش‌ها از ضروريات زمانه است. بايد در دانشگاه‌ها كلاس‌هاي مخلوط از دانشجويان شيعه و سني با استادان شيعه و سني تشكيل شود كه اگر اين اقدامات را داشته باشيم مي‌توانيم به وحدت جهان اسلام اميد ببنديم و مي‌توانيم به ظرفيت اسلام براي اداره جهان بشريت اتكا كنيم كه از اهداف بزرگ رسالت پيامبر(ص) و خاتميت دين و انقلاب اسلامي و حتي خواست مسلمانان و علماي شيعه و سني است.
نظرات بینندگان