arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
به بهانه یک سالگی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس به سوال «انتخاب» پاسخ دادند:

از اعتماد به کدام یک از وزرا پشیمان هستید؟

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس هم در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از اعتماد به وزیری پشیمان است یا خیر، بیان می‌کند: «به شدت، به مفهوم واقعی کلمه از دادن رای اعتماد به برخی از وزرا پشیمانم و امیدوارم در پیشگاه عدل الهی جواب قانع کننده‌ای داشته باشیم. رای دادن به برخی از اعضای کابینه نشان داده که یک اشتباه نابخشودنی بوده است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک سال از ورود ابراهیم رئیسی، در قامت ریاست جمهوری به پاستور گذشته است. نهم شهریور ماه سال گذشته بود که ابراهیم رئیسی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس یازدهم معرفی کرد. مجلس انقلابی که 220 نفر از نمایندگانش، پیش از انتخابات هم در نامه‌ای از رئیسی دعوت کردند تا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود، در روزهای رای‌ اعتماد به وزرا هم به او روی خوش نشان دادند تا بعد از انتخابات هم حمایت و همدلی خود را با رئیس جمهور، ثابت کنند. چرا که به جز گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، باقی وزرا توانستند اعتماد مجلس‌نشینان را جلب کنند. حال یک سال از دولت سیزدهم گذشته است و کمتر آن همدلی میان مجلس و دولت دیده می‌شود. اکنون آنچه بیشتر خود را نمایان می‌کند، صدای اعتراض و انتقاد نمایندگان به دولت است و به نظر می‌رسد که خیلی زود ماه عسل دولت و مجلس به پایان رسیده است. تا آنجا که حتی مجتبی ذوالنوری، نماینده تندرو و منتسب به طیف پایداری هم در تیرماه در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت که «امروز حرکت دولت مثل حرکت کسی است که روی تردمیل می‌دود. مسافتی طی نمی‌شود». گرچه برخی هم اینگونه انتقادات تند و تیز نمایندگان به دولت را به نزدیک بودن انتخابات مجلس ارتباط می‌دهند و به نوعی آن را یک جنگ زرگری می‌دانند.

هر چه هست به نظر می‌رسد که ماه عسل مجلس و دولت خیلی زود به پایان رسیده است چرا که یک وزیر دولت که در لبه استیضاح هم بود، استعفا داد و چند تن از دیگر وزرا هم در راهرو استیضاح قرار دارند. با این مقدمه به سراغ تعدادی از نمایندگان مجلس رفتیم و از آن‌ها پرسیدیم که "از اعتماد به کدام یک از وزرا پشیمان هستید؟"
فکر نمی‌کردیم نام برخی از وزرا آنقدر بزرگ ولی عملکردشان آنقدر ضعیف باشد

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس درخصوص اینکه از رای دادن به کدام یک از وزرا پشیمان است، می‌گوید که «نام نمی‌برم ولی بعضی از وزرا را تصور نمی‌کردیم که نام‌شان انقدر بزرگ ولی عملکردش انقدر ضعیف باشد.»

وی تصریح کرد: «در واقع بهتر است بگویم اگر شناخت الان را داشتم، به معدود نفراتی رای اعتماد نمی‌دادم. فکر نمی‌کردیم که برخی از وزرا در حوزه وزاتخانه فعلی‌شان اینقدر ضعیف عمل کنند. دست‌کم دو نفر در ذهنم هستند که اگر شماخت الان را داشتم، به آن‌ها رای نمی‌دادم. ولی بیشتر وزارا خوب عمل کرده‌اند، به خصوص آن‌هایی که در حوزه انرژی هستند، یعنی هم وزیر نفت و هم وزیر نیرو، به باور من عملکردشان خوب بوده است.»
پشیمان نشده‌ام، عملکردها متوسط است

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس می‌گوید که از اعتماد به وزرا پشیمان نشده‌ است ولی باید یک سال عملکرد، خودش را نشان دهد تا ببینیم به چه صورت است.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «ما در جلسه هیئت دولت نیستیم ولی خود دولت باید بررسی و مشورت کند و شاید به این نتیجه برسد که بخواهد یکی دو نفر را تغییر دهد. از نظر من عملکردها متوسط است؛ غیر از وزیر امورخارجه که خوب و شجاعانه دارد عمل می‌کند، بقیه به نظر من متوسط هستند.»

پاک فطرت ضمن تاکید بر اینکه هیچ وزیری را استیضاح نخواهد کرد و به استیضاح هم اعتقادی ندارد، بیان می‌کند: «دلیلش این است که یک استیضاح بعدا یک استیضاح دیگر پشتش است. چراکه می‌گویند استیضاح و بعد یک عده‌ای پشیمان می‌شوند. با استیضاح کار پیش نمی‌رود. استیضاح را زمانی انجام می‌دهند که خدایی نکرده وزیری تخلف داشته باشد یا وظایف قانونی خود را انجام نداده یا کوتاهی کرده باشد. اما این وزرا داررند تلاش می‌کنند و زحمت خود را می‌کشند چون همه دارند با یک هدف پیش می‌روند. حال ممکن است یک نفر راه طولانی‌تری را برای رسیدن به آن هدف طی کند که باید به او تذکر دهند و بگویند که راهی که برای رسیدن به هدف انتخاب کرده است، طولانی و هزینه‌بر است و به موقع به آن نمی‌رسد، یا خودش متوجه می‌شود یا دولت باید تذکر دهد. اگر راهش را اصلاح نکرد، به نظر من دولت خودش باید تصمیم بگیرد.»

وی اضافه می‌کند: «غیر از مسائلی که خدایی نکرده برای یک وزیر به وجود می‌آید که منجر به استیضاحش می‌شود، من نه طرح استیضاح هیچ وزیری را ارائه می‌دهم و نه طرح استیضاحی را امضا می‌کنم. چون وزرا دارند تلاششان را می‌کنند، حال ممکن است یکی باهوش‌تر باشد و سریع‌تر به هدف برسد، یکی هم ممکن است متوسط کار کند و دیرتر به هدف برسد.»

به شدت پشیمانم

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس هم در پاسخ به سوال «انتخاب» درباره اینکه آیا از اعتماد به وزیری پشیمان است یا خیر، بیان می‌کند: «به شدت، به مفهوم واقعی کلمه از دادن رای اعتماد به برخی از وزرا پشیمانم و امیدوارم در پیشگاه عدل الهی جواب قانع کننده‌ای داشته باشیم. رای دادن به برخی از اعضای کابینه نشان داده که یک اشتباه نابخشودنی بوده است.»

وی در ادامه تصریح می‌کند: «در عین حال که قدم‌های خوب دولت را در زمینه ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه، مهار کرونا و سفرهای استانی ارج می‌نهیم و به باور من پدیده‌های مبارکی هستند، اما عدم انسجام تیم اقتصادی دولت که فشارهای بی سابقه‌ای را به دهک‌های کم درآمد جامعه وارد کرده، کشور را دچار چالش کرده است و همچنین فرصت‌سوزی‌هایی هم دارد اتفاق می‌افتد. یک نمونه‌اش این است که پس از گذشت هفت ماه هنوز مدیر عامل منطقه آزاد چابهار انتخاب نشده است. آن هم علیرغم تاکیداتی که مقام معظم رهبری در بحث توسعه سواحل مکران دارند، اینکه دولت نتوانسته یک مدیر عامل انتخاب کند پذیرفتنی نیست. در عین حال که قدم‌های خوب دولت را ارج می‌نهیم اما عهد اخوتی با دولت نبسته‌ایم و جایی که چالش وجود دارد، باید مطرح کنیم.»

به شش وزیر رای ندادم و همان‌ها ضعیف‌تر هم هستند

علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در پاسخ به سوال مذکور می‌گوید: «بالاخره کار نماینده رای دادن است و بر اساس شرایط رای می‌دهد. من در زمان رای اعتماد اولیه به شش نفر از وزاری پیشنهادی رای ندادم. به همین علت هم به باورم تشخیصم درست بوده است. الان هم وزاریی که مقداری ضعیف‌ترند، همان‌هایی هستند که رای ندادم. به همین علت پشیمان نیستم. در مجموع باورم این است که به آن وزرایی که رای دادم، درست بوده و به آن‌هایی هم که رای نداده‌ام، بازهم درست بوده است به همین علت پشیمان نیستم.»

نظرات بینندگان