arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۴۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۱

سکوت مشایی شکست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌ دفتر رییس جمهور با بیان این‌که گویا مقرر بوده افراد بشر از یکدیگر جدا شده و در گذر از دالان تاریخ رشد کرده و کمال یابند، گفت: تعبیر کوچک شدن جهان ناقص است؛ چرا که این انسان‌ها هستند که بزرگ شده و دایره وجودی آنها یکدیگر را پوشش می‌دهد و امروز زمان پایان تفرق بنی‌آدم و تشکیل خانواده جهانی فرا رسیده است.

به گزارش ايسنا، مهندس اسفندیار رحیم مشایی در نشست مشترک مرکز ملی جهانی شدن و در جمع سفرای عضو اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند با اشاره به اینکه امروز جهان با سرعت رو به رشدی انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند، اظهار داشت:‌ نزدیک شدن انسان‌ها به یکدیگر تقدیری الهی و خارج از حیطه اختیار و اراده ماست.

مشاور ارشد رییس‌جمهور افزود: انسان‌ها اگر چه تاریخ را با تفرق و پراکنده شدن از هم آغاز کرده‌اند، اما ماهیت زندگی و حیات انسانی در کره زمین چنین است که انسان‌ها از اعماق تاریخ در جهت آینده به هم نزدیک شوند و آینده از این زاویه در مقایسه با گذشته به معنای پایان فاصله‌ها و پراکندگی‌ها تعریف می‌شود.

مشایی با بیان اینکه گویا قرار بوده افراد بشر در گذر از دالان تاریخ بزرگی بیاموزند و در اثر بزرگ شدن دایره وجودی انسان‌ها به یکدیگر نزدیک شوند، اظهار داشت: این تعبیر که گفته شود جهان کوچک و به دهکده‌ای تبدیل شده است، کامل نیست چرا که این انسان است که بزرگ می‌شود و جهان در برابر او کوچک به نظر می‌آید.

رییس‌ دفتر رییس جمهور تصریح کرد: امروز زمان تفرق بنی‌آدم به پایان رسیده و وقت آن است تا خانواده بزرگ جهانی به اعتبار نزدیک شدن انسان‌ها به واسطه بزرگ‌شدن دایره وجودی آنها تشکیل شود؛ نباید ظرفیت زیبا و ارزشمند کوچک شدن جهان در برابر بزرگی انسان نادیده گرفته شود.

مشایی همه تمدن‌های بشری را حاصل زندگی مستقل فرزندان آدم توصیف و خاطر نشان کرد: امروز زمان آن فرا رسیده که همه فرزندان آدم به خانه مشترک خود برگردند و اقتضای این بازگشت آن است که هرکس همان احساسی را که نسبت به پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند خود دارد، نسبت به دیگر انسان‌ها نیز داشته باشد.

مشاور ارشد رییس‌جمهور با بیان اینکه بشریت به اعتبار برخورداری از سلاح و کسب توان سلطه بر طبیعت رشد و کمال نمی‌یابد، گفت: انسانی متکامل و متمدن است که در سیر تاریخی حقیقت و انسانیت، خود را فراموش نکرده باشد و همواره به یاد داشته باشد که عضوی از یک خانواده بزرگ است که اکنون زمان بازگشت به کانون آن فرا رسیده و باید با شوق و علاقه، ایجاد وحدت و گسترش دوستی را مسئولیت اصلی خود بداند.

مشایی با اشاره به اینکه جزئیات جهان امروز به سرعت در حال پیوند خوردن به یکدیگر است، اضافه کرد: اگر چه سیر این حرکت خارج از اراده ما و متأثر از مشیت الهی است، اما باید با کمک یکدیگر مناسبات جهان یکپارچه فردا را تنظیم کرده و آمادگی لازم برای یک زندگی جمعی جهانی را کسب نماییم.

رییس‌ دفتر رییس جمهور منطق، جنس، ریشه و خواستگاه بحران‌های انسانی را در طول تاریخ تفرق، جدایی، فاصله‌ و شکاف‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: دنیای آینده، دنیای حذف شکاف‌هاست و آینده در مقایسه با گذشته به هم رسیدن و حذف فاصله‌هاست.

مشایی سوال مهم مطرح در اذهان بشریت را چرایی تداوم و حتی تشدید خصومت‌ و دشمنی‌ها علی‌رغم نزدیک شدن انسان‌ها به یکدیگر و رفع فاصله‌ها دانست و تصریح کرد: در پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه کرد که منطق و جنس این خصومت‌ها از نوع خصومت‌ و دشمنی‌های گذشته و ناشی از فاصله و شکاف بین انسان‌ها نیست.

مشاور ارشد رییس‌جمهور با بیان اینکه توقع این بوده است که کینه و خصومت‌ها به تناسب نزدیک شدن مجموعه‌های انسانی به یکدیگر کمتر شود، اما این اتفاق رخ نداده است، ادامه داد: شاید دشمنی‌های عصر جدید ناشی از تزاحمی باشد که به دلیل نزدیک شدن مجموعه‌های انسانی به یکدیگر پدید می‌آید؛ رقابت‌ها و فرصت‌های امروز بشر اگر چه فاصله‌ها را کم می‌کند، اما اگر منطقی الهی در این رقابت‌ها حاکم نباشد، خصومت‌های جدید پدید خواهد آمد.

مشایی خاطر نشان کرد: در دهه‌های اخیر بشریت کوشیده است، با تعریف حوزه‌های همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک ظرفیت‌های جهانی را کنار هم قرار داده و فرصت ارتقاء شرایط زندگی دوستانه در جهان را پدید آورد که اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دستاوردهای تاریخی و ارزشمند در این راستا هستند.

رییس‌ دفتر رییس جمهور سازمان ملل متحد را دستاوردی تاریخی و ارزشمند توصیف کرد که فلسفه تشکیل آن بسیار عالی و گرانمایه است و گفت: هر مقدار که فلسفه تشکیل این سازمان محقق شده به همان میزان موجب رشد و تعالی بشر شده و هر میزان از فلسفه آنکه مجال محقق شدن نیافته فرصت را در اختیار زیاده‌خواهانی قرار داده که توسعه قدرت و منافع خود را هدف اصلی پنداشته و رشد و ارتقاء جامعه جهانی را اساساً قبول ندارند.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، مشایی با بیان اینکه جهان آینده، جهان همگان بوده و به همه افراد بشر تعلق دارد، افزود: امروز فرصت گریز از جمع در حال حذف شدن است و کسانی که منافع خود را در حذف دیگران یا محروم کردن آنان از منافع خود می‌بینند در جهان آینده جایی ندارند، چرا که عبور از امروز به فردا فقط از مسیر با هم بودن مقدور است.

رییس‌ دفتر رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید همه ظرفیت‌هایی که در کنار هم بودند، فعال شود، اظهار داشت: برای خوشکاندن ریشه‌های رخوت و خودخواهی‌های ضدانسانی، عقب‌ماندگی‌ها، جهل‌ها و همه مظاهر بدی هیچ راهی پیش روی بشر نیست جز اینکه همه کنار هم برای رسیدن به این هدف تلاش کنند و فقط اقلیت کوچکی هستند که این منطق را برنمی‌تابند.

مشایی تصریح کرد: باید مجالی ایجاد شود تا سازمان‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مجال عملکرد مؤثرتر و جامع‌تری بیابند.

رییس‌ دفتر رییس جمهور استفاده مناسب از تکنولوژی‌های ارتباطی را از ابزارهای مؤثر در بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و به فعلیت رساندن همه توانمندی‌های کشورهای عضو دانست و خاطرنشان کرد: دولت و رییس‌جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی برای ارتقاء زندگی ملت‌ها و اثرگذاری سازنده در تحولات بین‌المللی در مسیر ارتقاء صلح و رفاه برای مردم کاملاً حمایت کرده و همه ظرفیت‌هایش را در کنار دیگر ملت‌ها در این مسیر بکار گرفته و هر دست همکاری را به گرمی می‌فشارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
9
40
اینو فیلسوفه :))
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
4
57
هزارتا طرح بدی و نتونی اجرا کنی خیلی بده
خاتمی هم ایده گفت و گوی تمدن ها رو مطرح کرد اما در عمل مخالفت شد حتی در داخل
مختار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
33
9
شما دهکده جهانی رو هظم کنید بعد در مورد بعدی باهم صحبت میکنیم
پاسخ ها
كاظمي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
هضم درسته.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
4
106
همه شون هم زدند توکار جهانی
مدیریت جهانی،خانواده جهانی و..
وفقط تنهاچیزی که نصیب ماشده اختلاس وسوءمدیریت جهانی است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
4
47
والله چی بگم یه جورایی بدک نمی گه ولی خب در عمل چی می خواد بشه نکنه باز مدیریت جهانی بازی و باز نگرانی دیگر کشورها از دخالت ها منظورش هست ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
11
31
دو کلمه از ...
دنیادیده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
5
46
چند عبارت مثبت از صحبت های آقای مشایی که به نظرم روشن بینانه اومد:
1- امروز زمان آن فرا رسیده که همه فرزندان آدم به خانه مشترک خود برگردند و اقتضای این بازگشت آن است که هرکس همان احساسی را که نسبت به پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند خود دارد، نسبت به دیگر انسان‌ها نیز داشته باشد.
2- توقع این بوده است که کینه و خصومت‌ها به تناسب نزدیک شدن مجموعه‌های انسانی به یکدیگر کمتر شود، اما این اتفاق رخ نداده است،
3- امروز فرصت گریز از جمع در حال حذف شدن است و کسانی که منافع خود را در حذف دیگران یا محروم کردن آنان از منافع خود می‌بینند در جهان آینده جایی ندارند، چرا که عبور از امروز به فردا فقط از مسیر با هم بودن مقدور است.
4-برای خوشکاندن ریشه‌های رخوت و خودخواهی‌های ضدانسانی، عقب‌ماندگی‌ها، جهل‌ها و همه مظاهر بدی هیچ راهی پیش روی بشر نیست جز اینکه همه کنار هم برای رسیدن به این هدف تلاش کنند و فقط اقلیت کوچکی هستند که این منطق را برنمی‌تابند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
16
62
سکوتش را با سخنان متین و مناسبی شکست امیدوارم همین روند ادامه پیدا کند
نظرات بینندگان