arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۱

"دعا کنید در تهران زلزله نیاید"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه اگر آمار کارشناسان در زمینه زلزله تهران درست باشد کار سختی را در پیش خواهیم داشت، بیان داشت: فقط می توانیم بگوییم که دعا کنید که در تهران زلزله شدیدی رخ ندهد.
 
حسن قدمی با اشاره به روند احداث ساختمانهای مدیریت بحران در استانهای مختلف کشور اظهار داشت: ظرف سه سال اخیر در عمده استانهای کشور این ساختمانها احداث و به بهره برداری رسیده است.
 
وی با بیان اینکه لرستان جزء معدود استانهایی است که هنوز صاحب ساختمان مدیریت بحران نشده است، بیان داشت: زمین مورد نیاز برای ساخت این پروژه در لرستان تامین شده است.
 
26 استان کشور صاحب ساختمان مدیریت بحران شدند
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه بیش از 26 استان کشور دارای ساختمان مدیریت بحران هستند، افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال 91 همه استانها دارای ساختمان مدیریت بحران شده و تا پایان سال 92 کار تجهیز این ساختمانها نیز به اتمام برسد.
 
قدمی با بیان اینکه امسال اعتبار لازم برای بهره برداری از ساختمان مدیریت بحران به لرستان اختصاص خواهد یافت، بیان داشت: برای استانهایی که ساختمان آنها تمام شده کار تجهیز را در دستور کار قرار خواهیم داد.
 
اختصاص 8200 میلیارد تومان اعتبار به سازمان مدیریت بحران
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت اعتبارات این سازمان گفت: مجموع اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور از محل اعتبارات ماده 10 و 12 حوادث بیش از 8 هزار و 200 میلیارد تومان است که بر مبنای حوادث رخ داده درخواست اعتبار می کنیم.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه سیاست سازمان مدیریت بحران روی مسائل پیش گیرانه متمرکز است، تصریح کرد: خوشبختانه در یکی دو سال گذشته حوادث چندان بحرانی نداشتیم و تلاش می کنیم که بودجه را در حوزه پیشگیری هزینه کنیم.
 
قدمی از لرستان به عنوان یکی از حادثه خیزترین استانهای کشور یاد کرد و گفت: در این راستا موضوع مقاوم سازی را در استانهای مختلف کشور از جمله استان لرستان در دستور کار قرار داده ایم.
 
توفیق چندانی در زمینه مقاوم سازی بافت فرسوده شهری نداشته ایم
وی با بیان اینکه در حوزه مقاوم سازی بافت های فرسوده روستایی به موفقیت های خوبی دست پیدا کرده ایم، افزود: ولی متاسفانه در زمینه مقاوم سازی بافت های فرسوده در مناطق شهری توفیق چندانی نداشته ایم.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وجود 72 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در استانهای مختلف بیان داشت: این در حالیست که با تلاشهای صورت گرفته قریب به یک میلیون و 400 هزار واحد مسکن روستایی در کشور مقاوم سازی شده است.
 
قدمی با بیان اینکه هم اکنون در زلزله های سه و چهار ریشتری در روستاها خیالمان راحت است، بیان داشت: الان می توانیم بگوییم که در زلزله های خفیف در بیش از 100 هزار هکتار بافت روستایی مشکل خاصی نخواهیم داشت.
 
وی با تاکید بر اینکه مشکل در زمینه بافت فرسوده شهری همچنان باقیست، افزود: به عنوان مثال ما در استان لرستان و به خصوص در خرم آباد با یک بافت فرسوده ناموزون مواجه هستیم که البته تلاشهای خوبی به همت استاندار لرستان در این زمینه آغاز شده است.
 
عامل کندی روند مقاوم سازی بافتهای فرسوده در شهرها خود مردم هستند
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران از مردم خواست که برای حفظ جانشان در زمینه مقاوم سازی بافتهای فرسوده شهری همکاری کنند، ادامه داد: همچنین اصحاب رسانه نیز عوارض اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از طریق رسانه های محلی گوشزد کنند.
 
قدمی با تاکید بر اینکه مهم ترین عامل در زمینه کندی روند مقاوم سازی بافتهای فرسوده در شهرها خود مردم هستند، افزود: دولت تسهیلات لازم را در این زمینه ارائه می کند و خود مردمی که در بافتهای فرسوده زندگی می کنند باید همت به خرج دهند.
 
تعرض به حریم رودخانه ها و خسارات ناشی از سیل
قدمی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با مشکلات ناشی از ساخت و ساز در حریم رودخانه ها نیز عنوان کرد: یکی از معضلات امروز در استانهای مختلف کشورمان تعرض به مسیر رودخانه ها است.
 
وی عدم احداث پلهای فنی و مهندسی بر روی رودخانه ها را از دیگر مشکلات در این زمینه عنوان کرد و بیان داشت: یکی از معضلاتی که منجر به ایجاد خسارات ناشی از سیل می شود همین مسائلی است که مورد اشاره قرار گرفت.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: تلاش کرده ایم در حد اعتبارات خود برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهیم.
 
ایران در زمره 10 کشور حادثه خیز دنیا 
قدمی در ادامه سخنان خود با اشاره به روند وقوع حوادث در کشورمان افزود: کشور ایران یکی از کشورهای حادثه خیز دنیاست که در ردیف 10 کشور حادثه خیز قرار دارد.
 
وی تصریح کرد: از 42 حادثه شناخته شده در دنیا حدود 32 حادثه در ایران مسبوق به سابقه است.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه عمده حوادث رخ داده در کشورمان مربوط به زلزله، سیل، خشکسالی و آتش سوزی جنگلها است، عنوان کرد: این در حالیست که با تمهیدات صورت گرفته در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن خسارات ناشی از اتش سوزی جنگلها کاهش یافته است.
 
ایجاد 14 کارگروه تخصصی در سازمان مدیریت بحران
قدمی در ادامه سخنان خود به تعیین چارت سازمان مدیریت بحران کشور اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا 14 کارگروه تخصصی زیر مجموعه این سازمان تشکیل شده است.
 
وی با بیان اینکه روسای این کارگروهها نیز تعیین شده و از وزیر کشور حکم گرفته اند، افزود: همچنین شرح وظایف و ساختار این کارگروهها با بیش از سه هزار و 400 نفر ساعت کار کارشناسی تعیین شد.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران از ابلاغ وظایف کارگروهها خبر داد و بیان داشت: در استانها نیز زیرمجموعه کارگروهها تعیین شده و کارها از نظر علمی و تخصصی پیگیری خواهد شد.
 
تدوین طرح جامع "خطر پذیری حوادث"
قدمی در ادامه سخنان خود از تدوین طرح جامع "خطر پذیری حوادث" کشور خبر داد و عنوان کرد: در آخرین جلسه این طرح به تصویب رسید و برای اجرای آن اعتبار 45 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.
 
وی تصریح کرد: این طرح بعد از موافقت رئیس جمهور با رویکرد سیل، زلزله و خشکسالی در استانها عملیاتی خواهد شد.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه توسعه سالنهای چند منظوره در کشور از دیگر اقدامات در این بخش بوده است، بیان داشت: در این راستا احداث 1000 سالن چند منظوره در نظر گرفته شده است.
 
310 سالن چند منظوره در کشور به بهره برداری می رسد
قدمی ادامه داد: از این تعداد 310 سالن تا پایان سال 91 به بهره برداری می رسد.
 
وی با بیان اینکه احداث 14 سالن چند منظوره در استان لرستان نیز در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: از این تعداد دو سالن تمام شده و تلاش می شود تا پایان سال دو سالن دیگر نیز به بهره برداری برسد.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران مکان یابی احداث این سالنها را در مناطق حادثه خیز عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی شده است که در مواقع غیربحران این اسلنها به عنوان سالن ورزشی در اختیار بانوان قرار گیرد.
 
چشمها به مجلس نهم برای تصویب لایحه "بیمه حوادث همگانی"
قدمی در ادامه سخنان خود به روند تصویب لایحه "بیمه حوادث همگانی" اشاره کرد و بیان داشت: یکی از راههای پیشگیری از حوادث تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی است.
 
وی با تاکید بر اینکه به طور جدی به دنبال بیمه اماکن مسکونی هستیم، افزود: سیاست ما این است که خسارات ناشی از حوادث را از طریق بیمه جبران کنیم.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: در این راستا دولت از سال 91 همه ساختمانهای دولتی منقول و غیرمنقول خود را بیمه کرده است و دیگر هیچ خسارتی به دستگاههای اجرایی در این زمینه پرداخت نمی شود.
 
قدمی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن بیمه همگانی منازل مسکونی گفت: متاسفانه مجلس هشتم نتوانست تصویب این لایحه را به اتمام برساند لذا موضوع به مجلس نهم موکول شد که از طریق معاونت پارلمانی وزارت کشور به دنبال تسریع در تصویب این لایحه هستیم.
 
بدنبال همگانی کردن بیمه اماکن مسکونی هستیم
وی با تاکید بر اینکه با تصویب این قانون بیمه مسکن اجباری خواهد شد، عنوان کرد: اجرای این قانون برکات زیادی به دنبال خواهد داشت.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه بیمه حوادث و مسکن نیاز به کار فرهنگی دارد، افزود: این در حالیست که با پرداخت هزینه کمی می توان ساختمان را بیمه کرد.
 
قدمی با تاکید بر اینکه ما بدنبال همگانی کردن بیمه اماکن مسکونی هستیم، ادامه داد: همچنین به دنبال طرحی هستیم که بتوانیم بیمه مسکن را نیز در قالب قبوض آب و برق به صورت سرانه و ماهانه بگنجانیم.
 
وی در ادامه سخنان خود به روند بیمه کشاورزان و پرداخت خسارات از سوی صندوق بیمه اشاره کرد و گفت: در راستای آسیب شناسی فعالیتهای صندوق بیمه کشاورزی روند فعالیت این صندوق در 10 استان به صورت پایلوت بررسی شده است.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه ظرف یکی دو ماه آینده نواقص موجود در این زمینه را انعکاس خواهیم داد، بیان داشت: سعی خواهیم کرد نقاط ضعف موجود در این زمینه را رفع کنیم.
 
94 درصد مساحت کشور روی گسلها قرار دارد
قدمی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت لرزه خیزی کشورمان اشاره کرد و گفت: 94 درصد مساحت کشور ما روی گسلها قرار دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه فعالیت گسلها قابل پیش بینی نیست، عنوان کرد: با وجود گسلهای متعدد کشور ما به لحاظ لرزه خیزی از جمله کشوهای مستعد و حادثه خیز محسوب می شود.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه تمرکز ما در این بخش باید روی پیشگیری و مقاوم سازی باشد، بیان داشت: در صورتیکه در جایی وسعت خسارات زیاد باشد هر چقدر هم نیروی امدادی داشته باشیم تاثیری ندارد.
 
برخی مهندسان ناظر نمی دانند ساختمان شان کجاست!
قدمی از نحوه نظارت مهندسان بر ساخت و سازها به ویژه در استان تهران انتقاد کرد و بیان داشت: در بسیاری از ساختمانهای ما در تهران مهندسان ناظر نمی دانند ساختمان شان کجاست و فقط امضا می کنند!
 
وی ادامه داد: تنها با امضای ناظران کسی نمی تواند بگوید که همه الزامات و ضوابط در ساختمان رعایت شده است.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه تهران دارای گسلهای زیادی است، عنوان کرد: ما در زمینه انتقال پایتخت از تهران تصمیم گیر نیستیم.
 
قدمی با تاکید بر اینکه باید روی مقاوم سازی و ایمن سازی در تهران توجه بیشتری صورت گیرد، افزود: ما در حد توان خود تجهیزات و امکانات خریداری کرده ایم.
 
امیدواریم حرف و آمار کارشناسان درست نباشد!
وی گفت: ما در تهران با یک شهر حدود هشت میلیونی طرف هستیم که تاکنون امتحان خود را پس نداده و ما حتی یک زلزله 5 ریشتری هم نداشته ایم و نمی دانیم در صورت وقوع زلزله چقدر خسارات خواهیم داشت.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در مورد پیش بینی خسارات احتمالی زلزله در تهران گفت: یکسری پژوهشها در این زمینه صورت گرفته و کارشناسان اعداد و ارقامی را اعلام کرده اند که امیدواریم درست نباشد.
 
قدمی با تاکید بر اینکه اگر آمار کارشناسان در این زمینه درست باشد کار سختی را در پیش خواهیم داشت، بیان داشت: فقط می توانیم بگوییم که دعا کنید که در تهران زلزله شدیدی رخ ندهد.
 
وقوع 17 هزار زلزله در کشور طی سال 90
وی با تاکید بر اینکه ایران در حوزه مقابله و آماده سازی در زمینه زلزله جزء کشورهای توانمند است، عنوان کرد: برای کاهش تلفات در صورت وقوع زمین لرزه احتمالی در تهران نیازمند توجه به مقاوم سازی و ایمن سازی هستیم.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به افزودن 50 مرکز لرزه نگاری طی سال گذشته، بیان داشت: در این راستا یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
 
قدمی با بیان اینکه در سال 90 بیش از 17 هزار و 900 زلزله بالای دو ریشتر در کشورمان به ثبت رسیده است، بیان داشت: از این تعداد 490 زلزله بالای 4 ریشتر بوده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ساره
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
0
5
دعا کنیم مرغ ارزون بشه
دعا کنیم کروات آزاد بشه
دعا کنیم تهران زلزله نیاد
دیگه چه خبر ؟!!
نظرات بینندگان