arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۲۳ تير ۱۳۹۱

محتکران خانه‌های خالی ممنوع الخروج می‌شوند/ قیمت مسکن در تهران 3 برابر رم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب طرح پارلمان برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در ابتدای ماه مبارک رمضان به عنوان یکی از مهمترین و نخستین مصوبات مجلس نهم خبر داد و گفت: براساس این طرح، محتکران خانه‌های خالی در صورت نپرداختن مالیات، ممنوع‌الخروج می‌شوند.

ارسلان فتحی پور با رد بایگانی شدن مالیات بر خانه های خالی گفت: پس از تعطیلات مجلس در ابتدای ماه مبارک رمضان، مهمترین و اولین مصوبه مجلس مبنی بر مالیات بر خانه های خالی است که این طرح هم اکنون به طور کامل و جامع در مرکز پژوهش های مجلس آماده شده است.

وی افزود: چه کسی گفته مالیات بر خانه های خالی بایگانی شده و هم مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی و هم سازمان امور مالیاتی، می دانند که به صلاح مردم و امور مملکتی است که مالیات پایه 200 هزار تومان براساس متراژ هرچه سریعتر اجرا شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: محتکران خانه های خالی باید نگران باشند،چرا که طرح مالیات بر خانه های خالی در مرکز پژوهش‌های مجلس نهایی شده است . برمبنای این طرح و براساس پایین ترین متراژ، از هر خانه خالی دارندگان دو واحد مسکونی به بالا، هرماه باید مبلغ 200 هزار تومان به خزانه دولت واریز کنند و این مبلغ برای متراژ بالاتر بیشتر تنظیم شده است و باید توجه داشت که هر فصل یعنی هر سه ماه، این نرخ تصاعدی دریافت خواهد شد.

فتحی پور با اشاره به اینکه محتکران خانه های خالی به نظام اقتصادی کشور و اقشار متوسط و ضعیف آسیب‌های جدی را وارد نموده اند، تاکید کرد: طرح مالیات بر خانه های خالی به گونه ای است که در صورت نپرداختن آن توسط دارندگان خانه های خالی جرایم سنگینی در نظر گرفته شده و حتی آنها در صورت قصد سفر به خارج از کشور، باید این بدهی ها را تسویه کرده و حتی یک ماه اضافی را نیز پرداخت کنند و در غیر این صورت و با حکم ممنوع الخروج مواجه خواهند شد.

وی اظهار داشت: مسئولان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید توجه داشته باشند که طرح مالیات بر خانه های خالی بسیار منظم در تمامی کشورهای جهان اجرا می شود و هیچ توجیهی نمی تواند برای عدم اجرای آن آورد؛ چرا که خود مسئولان نیز می دانند با اجرای این طرح مسکن از کالای سرمایه ای خارج شده و قیمت مسکن دستکم 40 درصد کاهش خواهد داشت.

این نماینده مجلس اضافه کرد: نرخ مالیات پایه 200 هزار تومان بسیار منصفانه و با اغماض اعمال شده است، چرا که به طور نمونه در کشوری مانند آلمان به گونه ای مالیات به طور تصاعدی و با نرخ بسیار بالا رشد می کند که در ظرف دو سال برابر با قیمت خود خانه می شود.

فتحی پور ادامه داد: راههای مختلفی را برای شناسایی خانه های خالی را در مرکز پژوهش های مجلس بررسی کردیم که با در نظر گرفتن تمامی آن شاخص‌ها، مطمئن باشید هیچ کس نمی تواند از انجام آن شانه خالی کند.

وی بیان داشت: زمانی که مجلس در ابتدای ماه مبارک رمضان این طرح را تصویب کند، دولت موظف به اجرای آن خواهد بود.

فتحی پور اظهار داشت: از عدالت به دور است که برخی خانواده ها به دلیل هزینه های توهمی اجاره و خرید مسکن، مجبور به چادر نشینی در پارکها شوند و بسیاری از محتکران خانه های خالی به راحتی و بدون هیچ گونه دغدغه ای به سفرهای خارجی بروند.

قیمت مسکن در تهران 3 برابر رم و 2 برابر فرانکفورت

وی خاطرنشان کرد: تمامی مالیات دریافتی از دارندگان خانه های خالی صرف گسترش پروژه های ساخت و ساز برای اقشار ضعیف مانند پروژه مسکن مهر می شود و این باعث تاسف است که میانگین قیمت مسکن در تهران دو  برابر شهر فرانکفورت، و 3 برابر شهر رم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: با وجود اینکه تائید می کنم قیمت‌های مسکن در تهران و دیگر شهرهای کشور  خوشبختانه هم اکنون در مسیرافت قرار گرفته ، اما باید قیمتها به شدت کاهش پیدا کند تا شاهد کاهش اصلاح قیمت‌ها تا واقعی شدن باشیم و توصیه اکید من این است تا کاهش 40 درصدی قیمت‌های توهمی فعلی خریداران اقدام به خرید خانه نکنند چرا که به جز این مصوبه طرح عرضه مصالح ارزانقیمت ساختمانی با کمک تسهیلات صندوق توسعه ارزی اجرایی می شود

به گزارش مهر، در بسیاری از کشورهای جهان مالیات بر خانه های خالی اجرایی شده که در این زمینه نیز آماری ذکر شده است.
* مالیات بر خانه های خالی از سکنه در کشور ژاپن، در سه ماه ابتدایی ۵ درصد ارزش کارشناسی هر واحد مسکونی و پس از آن هر دوره ۶ ماهه به طور تصاعدی افزایش می یابد.

* در کشور انگلیس بنگاه‌های ساخت و ساز مسکن یا مالکین خانه های خالی از سکنه تا ۶ ماه زمان دارند آن ملک را به فروش یا اجاره بدهند، در غیر این پس از ۶ ماه در هرماه بنا به پایین ترین متراژ از ۲۲۵ پوند به بالا، باید به طور تصاعدی مالیات های سنگینی بپردازند.

* در کشور آمریکا مالیات ۱۰ درصدی ارزش کارشناسی شده در واحدهای مسکونی خالی از سکنه اجباری است و به طوری که در کالیفرنیا، تنها ۲ دهم درصد خانه های خالی از سکنه وجود دارد.

* در کشور اسپانیا مالیات ۲۵ درصدی بر خانه های خالی از سکنه وجود دارد و به همین دلیل میانگین قیمت واحدهای مسکونی مبله و نوساز یک هشتم میانگین قیمت های مسکونی در تهران است.

* در کشور فرانسه مالکین خانه های خالی از سکنه تنها ۹ ماه می توانند از پرداخت مالیات تفره دهند و پس از آن با بازرسان ویژه مالیاتی روبرو می شوند که با عنوان طرح جمع آوری مالیات، برای ساخت کتابخانه ها و مراکز فرهنگی باید مالیات های سنگینی پرداخت کنند.

* پارلمان سوریه نیز طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه را تصویب کرده و در کشور ولز مالیات های خانه های خالی از سکنه اجرایی شده است.


منبع: خبرگزاری مهر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
تی تی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
1
0
ماهی 200000 تومن ! گرونتر میشه چزا ؟ چون داره بیش از ماهی 1000000 تومن در هر متر میره روش . نکنه ما رو گرفتن ؟!!!
امیر
|
GERMANY
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
0
10
خوبه که اروپا وآمریکا را برای مالیات گرفتن الگو کرده اید. امیداورم چیزهای دیگره این کشورها هم برای شما الگو شود. پس اخر فهمیدیم که الگوی شما چه کشورها یی هستند. یکیشون دشمنه قدیمی یعنی آمریا۰ یکی نیست به شماها بگه که با این همه نفت و گاز الگو از عربستان بر نمیداریید که مالیات ندارن.
نظرات بینندگان