arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۹۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۱

رایزنی ايران با عربستان درباره سوریه؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای‌اقتصاد- یک روز پس از اعلام آمادگی ایران برای میانجیگری میان معارضان و دولت سوریه از سوی علی اکبر صالحی وزیر خارجه، شبکه تلویزیونی العالم (شبکه عربی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی) به نقل از مدير مركز مطالعات استراتژیک و روابط بين‌الملل ايران خبر داد که این آمادگي «به دنبال سفر اخير صالحي به ابوظبي و مذاكره با يك مقام بلندپايه عربستاني» اعلام شده است.

العالم به نقل از امير موسوي با اشاره به رايزني‌ها در ابوظبي، نوشت: براساس برخی اطلاعات، ديداري در سطح بالا ميان طرف ايراني و عربستاني در ابوظبي برگزار شده است.
موسوي در این باره همچنین گفت: موضوع برگزاري مذاكرات ملي سوريه در ايران همچنین پس از بازگشت صالحي به تهران و ديدار عنان با مسوولان ايراني ارائه شد. وي در همین حال خبر داد که سوريه از اعلام آمادگي ايران براي ميزباني مذاكرات ملي آن کشور استقبال كرد.
مدير مركز مطالعات استراتژیک و روابط بين‌الملل ايران تصریح كرد: ايران با اعلام آمادگي خود براي ميزباني مذاكرات ملي سوريه امكان حل سياسي بحران آن كشور را فراهم كرد و راهكار برون رفت از اين مشكل را نشان داد.
العالم به نقل از موسوي تصريح كرد: ايران در حالي آماده ميزباني مذاكرات ملي سوريه است كه همه تحركات بين‌المللي براي تضعيف دمشق، تخريب و دخالت در امور اين كشور از طريق اعمال فشارهاي سياسي و حمايت مالي، تسليحاتي و رسانه‌اي از گروه‌هاي مسلح فعال در آن کشور شكست خورده است.
وي افزود: سفر اخير كوفي عنان، نماينده سازمان ملل متحد در امور سوريه، به تهران نشان داد كه همه تلاش‌ها براي تخريب و تضعيف دمشق ناكام مانده است.
موسوي با اشاره به اینکه آمريكا و برخي طرف‌هاي غربي و عربي مصوبات ژنو را نمي‌پذيرند، گفت: سوريه به طرح جديد كوفي عنان كه مكمل طرح 6 ماده‌اي قبلي وي است، نيز پايبند است.
موسوي اظهار کرد: كوفي عنان در سفر به تهران مسائل بسياري را با مسوولان ايراني بررسي كرد و اين موضوع‌ها را به صورت گسترده با وزيرخارجه و دبير شوراي عالي امنيت ملي در ميان گذاشت.
مدير مركز مطالعات استراتژیک و روابط بين‌الملل همچنین به شبکه العالم گفت: ايران به صورت جدي طرح خود را براي پايان دادن به دخالت طرف‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در امور سوريه و متوقف كردن خونريزي‌ها در اين كشور ارائه كرده است.
پیش از این، وزير خارجه ايران روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم، از آمادگي تهران براي ميزباني نشست معارضان و دولت سوريه خبر داده بود. صالحي با اعلام اينكه تهران آماده دعوت از معارضان سوري براي گفت‌وگو است، اظهار کرده بود: آمادگي داريم معارضان را به ايران دعوت و شرايط لازم را براي گفت و گو بين آنها و دولت سوريه فراهم كنيم.
موضع تازه ایران برای میانجیگری میان معارضان و دولت سوریه، اما پس از سفر دوشنبه گذشته صالحی به امارات متحده عربی که از سوی رسانه‌ها «سفرغیره منتظره» خوانده شد و همچنین رایزنی‌هاي سه شنبه گذشته صالحی و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با کوفی عنان در تهران اعلام شد.
اما آن طور که العالم به نقل از مدير مركز مطالعات استراتژیک و روابط بين‌الملل ايران خبرداده است، صالحی در سفر خود به ابوظبی، افزون بر دیدار با مقامات اماراتی در دیدار با مقامات عربستان سعودی نیز درباره سوریه گفت‌وگو کرده است. دو کشوری که در مقایسه با ایران، موضع متفاوتی در قبال سوریه دارند و از معارضان سوری در برابر دولت بشار اسد حمایت مي‌کنند. موضوع حل بحران سوریه، اما به فاصله یک روز پس از این سفر، در تهران در رایزنی کوفی عنان پی گرفته شد. مقامی بین‌المللی که پیش از آمدن به تهران در دمشق با بشار اسد ملاقات کرده بود و بعد از گفت‌وگو با مقامات ایرانی نیز به بغداد رفت و به دیدار مسوولان دولت عراق شتافت.
سه‌شنبه هفته گذشته کوفی‌عنان، نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه برای دومین بار در ماه‌هاي اخیر به تهران آمد و از مقامات کشورمان خواست برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه نقش آفرینی بیشتری داشته باشند. کوفی عنان پس از دیدار با صالحی در تهران به خبرنگاران گفته بود: «بايد گفت‌وگوهاي سياسي بين سوري‌ها انجام شود تا خودشان در مورد آينده‌شان تصميم‌گيري كنند؛ تجربه من نشان مي‌دهد كه ايران مي‌تواند در این زمینه نقش مثبتي داشته باشد.» صالحی هم در نشست خبری یادشده با تاکید بر اینکه ایران همواره جزئی از حل بحران سوریه بوده است، تصریح کرده بود: همه باید دست به دست هم بدهند و نگذارند بحران‌ها شرایط را ناگوارتر کند. این هم و غم ماست و بدتر شدن شرایط در جهت منافع هیچ کس در منطقه نخواهد بود.
در پی این رایزنی‌ها، پنج‌شنبه گذشته علی‌لاریجانی ريیس مجلس در همایش ملی حج و اقتصاد با اتخاذ موضعی متفاوت در قبال عربستان گفت: «هیچ مساله‌ای نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان باشد»، لاریجانی با ابراز «عشق» به سرزمین حجاز تاکید کرد: منطقه حجاز شرایطی به وجود آورده که رابطه کشورها با عربستان، فراتر از روابط دیپلماتیک باشد.
رییس مجلس در حالی از «روابط خوب میان ایران و عربستان» و «عشق ایرانیان به این سرزمین» سخن به میان آورده بود که در ماه‌هاي گذشته روابط میان دو کشور به دلايل مختلف به تیرگی گرايیده است. «اعدام ناگهانی و بدون اطلاع قبلی 18 ایرانی که چند سالی را به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان‌های این کشور به سر می‌بردند»،«لغو سفر حج عمره زائران ایرانی در ماه‌های شعبان و رمضان»، «ناآرامی‌ها در شرق عربستان»، «ناآرامی‌های بحرین و سوریه» و «اعلام افزایش ظرفیت تولید نفت از سوی عربستان در پی تصمیم ایران برای کاهش فروش نفت و افزایش بهای آن» مهم‌ترین دلایل تیرگی روابط تهران- ریاض به شمار مي‌رود.
تعیین فردی برای مذاکره با معارضین از سوی بشار اسد
علی اکبر صالحی وزير خارجه، اما در تازه ترین اظهارات خود درباره سوریه بار دیگر تاکید کرد که ایران آمادگي دارد تسهيل‌كننده برقراري گفت‌وگو ميان معارضين و دولت جمهوري سوريه باشد.
به گزارش ايسنا، صالحي در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي تركمنستانی خود همچنین خبر داد: بشار اسد ريیس‌جمهور سوریه فردي را به عنوان علي حيدر و نهادي را براي گفت‌وگو براي معارضين تعيين كرده است.
وی تصریح کرد: ما هم به نوبه خود آمادگي براي تسهيل اين گفت‌وگو داريم. پيش از اين هم با بخش وسيعي از معارضين در ارتباط بوده‌ايم، رايزني‌هايي بين دو طرف داشته‌ايم و تلاش ما همواره اين بوده است كه زمينه را براي گفت‌وگو فراهم كنيم.
وي ادامه داد: طرح شش ماده‌اي آقاي كوفي عنان هم به اين مطلب اشاره دارد، ضمن اينكه نشست ژنو نيز مكمل طرح شش ماده‌اي كوفي عنان و در جهت نزديك كردن معارضين به دولت سوريه بوده است. به هر حال تمامي كشورهاي منطقه و كشورهايي كه علاقه‌مند به صلح و ثبات و امنيت منطقه هستند بايد در جهت برون‌رفت از بحران ايجاد شده در سوريه دست به دست يكديگر دهند و به بهترين شيوه در اين جهت گام بردارند تا نتيجه نهايي در جهت منفعت مردم سوريه و در نهايت منطقه و جامعه بين‌المللي باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
0
6
انتخاب جان اگه من جای تو بودم جلو تیتر این خبر علامت تعجب می ذاشتم نه سوال
نظرات بینندگان