arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۲۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۱

فیلم: نقش‌های ماندگار خسرو شکیبایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
28 تیرماه چهار سال پیش خسرو شکیبایی «هامون» سینمای ایران درگذشت؛ بازیگری که کارش را پیش از انقلاب با بازی در تئاتر آغاز کرد و اولین فیلمش«خط قرمز» ساخته مسعود کیمیایی در سال 1361 بود.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر، عمده فعالیت‌های مرحوم شکیبایی مربوط به سینماست.
 

او بازیگری در عرصه‌ سینما را به صورت حرفه‌ای از سال 1361 با بازی در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی شروع کرد.

حمید هامون ماندگارترین نقشی ‌است که شکیبایی از خود به ‌جا گذاشت. این از معدود دفعاتی بود که شخصیت یک فیلم ماندنی‌تر از خود فیلم شد و بر نام کارگردان سایه انداخت. از آن به بعد خیلی‌ها شکیبایی را با نام هامون می‌شناختند. به خاطر بازی در این فیلم، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از هشتمین جشنواره‌ فیلم فجر شد.

هامون آن‌قدر بر شکیبایی تاثیر گذاشت که در فیلم‌های بعدی هم نتوانست از سیطره‌ این نقش بیرون بیاید. اما بازی در «کیمیا» احمدرضا درویش و این‌بار، بازی در نقش مردی آرام و دور از هرگونه هیاهو او را از جلد حمید هامون بیرون کشید.
بازی در «کیمیا» سبب شد شکیبایی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره‌ دهم فیلم فجر را از آن خود کند. از دیگر نقش‌های متفاوت شکیبایی در سینما می‌توان به فیلم «خواهران غریب» کیومرث پوراحمد اشاره کرد. وی در این فیلم با وجود نداشتن تسلط کامل بر موسیقی، به خوبی از عهده‌ی نقش برآمد و بار دیگر توانست خاطره‌ای خوب از یک شخصیت سینمایی به یادگار باقی گذارد.

اما سومین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را همکاری با فریدون جیرانی و بازی در فیلم «سالاد فصل» در بیست و دومین دوره‌ی جشنواره، برای شکیبایی رقم زد. پس از گذشت نزدیک به بیست و دو سال از اولین حضورش در فیلم کیمیایی بار دیگر در «حکم» و در کنار عزت‌الله انتظامی با کیمیایی فیلم دیگری را تجربه کرد.

از دیگر فیلم‌هایی که این هنرمند در آن‌ها خوش درخشید می‌توان به «پری» و «سارا» داریوش مهرجویی، «دست‌های خالی» ابوالقاسم طالبی، «ترن» امیر قویدل، و «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد اشاره کرد. آخرین بازی او در سینما فیلم سینمایی «شب» ساخته‌ رسول صدرعاملی است که شکیبایی آن را در دوران بیماری بازی کرد.

شکیبایی اولین بار به دعوت محمدرضا اصلانی کارگردان سینما و تلوزیون و با بازی در مجموعه‌ی «سمک عیار» پا به تلویزیون گذاشت و پس از آن در سریال‌هایی چون «لحظه»، «کوچک جنگلی»، «مدرس»، «روزی روزگاری»، «خانه‌ی سبز»، «کاکتوس»، «آواز مه»، «تفنگ سرپر»، و «در کنار هم» بازی کرد، اما ماندگارترین بازی او در عرصه‌ی تلویزیون مجموعه‌ «خانه‌ی سبز» است که نام شکیبایی را برای مدت زیادی بر سر زبان‌ها انداخت. هم‌بازی شدن با مهرانه‌ مهین‌ترابی و تعامل این زوج هنری تا جایی پش رفت که باعث محبوبیت بیژن بیرنگ و مسعود رسام کارگردانان «خانه‌ سبز» شد.

فایل ضمیمه این خبر کلیپی درباره خسرو شکیبایی است که حسین خلج ساخته است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی یعقوبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
0
46
ممنونم. خیلی خوب بود.روحش شاد و یادش کرامی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
0
44
خدا رحمتش کنه...
نظرات بینندگان