arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
فارین پالسی منتشر کرد؛

استراتژی جدید پنتاگون؛ تقویت پایگاه های نظامی آمریکا در کشورهای عرب خلیج فارس و مسلح کردن این کشورها برای آسیب پذیر کردن ایران در مقابل آنها+جزئیات

بسیاری از اقدامات پنتاگون در سال های اتی در خلیج فارس متمرکز است. به همین دلیل، زمانی که از استراتژی امنیتی قرن 21 پنتاگون در ماه ژنوایه رونمایی شد، "لئون پانه تا" وزیر دفاع امریکا و "اشتون کارتر" معاون وزیر دفاع مکررا تاکید ورزیدند که محور استراتژی جدید آمریکا در کنار خاور دور شامل خاورمیانه هم می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


فارین پالسی نوشت: بسیاری از اقدامات پنتاگون در سال های اتی در خلیج فارس متمرکز است. به همین دلیل، زمانی که از استراتژی امنیتی قرن 21 پنتاگون در ماه ژنوایه رونمایی شد، "لئون پانه تا" وزیر دفاع امریکا و "اشتون کارتر" معاون وزیر دفاع مکررا تاکید ورزیدند که محور استراتژی جدید آمریکا در کنار خاور دور شامل خاورمیانه هم می شود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، درک این موضوع سخت نیست. ذخایر انرژی خلیج فارس، این منطقه را از نظر استراتژیک، به منطقه ای مهم برای آمریکا تبدیل کرده است. از طرفی، خروج این کشور از عراق خلا امنیتی به وجود آورده است و به طرز چشمگیری حضور امریکا در منطقه را کاهش داده است. در همین حال، ایران در حال تقویت نیروی دریایی خود و به زبان آوردن تهدیداتی در مورد انسداد تنگه ی هرمز است.

ایالات متحده لزوما برای شرایط جدید اماده نیست. مایکل ایزناستات، عضو موسسه خاورمیانه واشنگتن گفت: ما نیروی دریایی ای داریم که به منظور حضور در جنگ سرد توسعه یافته است، اما ایرانی ها در حال هزینه کردن در جهت ایجاد توانایی هایی برای بهره برداری از آسیب پذیری های نیروی دریای امریکا در خلیج فارس هستند.

وی افزود: نیروی دریایی آمریکا خیلی دیر متوجه شده است که شکاف هایی در توانایی هایش وجود دارد که نیازمند رفع شدن است.

نیروی دریایی هم اکنون در حال پرکردن آن شکاف ها است. اما در کنار افزایش حضور نظامی خود، بی سروصدا در حال تقویت ارتباط با شش کشور شورای همکاری خلیج فارس  بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات است.

در گزارش کمیته روابط خارجی سنا آمریکا که در ماه ژوئن منتشر شد، آمده است: هدف از تقویت ارتباط با کشورهای خلیج فارس، افزایش ثبات منطقه ای و مقابله با ایران است.

فارین پالسی در ادامه به اقدامات عملی آمریکا در جهت استفاده از کشورهای عرب خلیج فارس و معماری امنیتی جدید این کشور می پردازد و می نویسد:

جبل علی در دهه 1970 ساخته شده و تقریبا در 20 مایلی جنوب غربی دبی قرار گرفته است و بزرگترین لنگر گاه را در جهان دارد.

با نگاهی به آن از طریق گوگل ارث اشکار می شود که ناو "نیمیتز" آمریکا در کنار این بندرگاره قرار گرفته است. در انجا همچنین، موشک های ایجیس، ناوشکن، ناوچه و حداقل یک زیردریایی تهاجمی وجود دارد.

محل بعدی مقر عملیات های نیروی دریایی در خاورمیانه منامه بحرین است. این کشور میزبان ناوگان پنجم امریکا و نیروهای بیرون الملی است که حفاظت از سکوهای نفتی عراق تا تعقیب دزدان دریایی از جمله وظایفت آنها است. همچنین تعداد زیادی از قایق های گشتی و مین روب های نیرویی دریایی آمریکا در این کشور قرار دارد .

پایگاه نیروهایی الضفرا امارات مرکز بزرگی برای هواپیماهای امریکا و متخدانش محسوب می شود. سوخت رسان های هوایی KC-10 and KC-135، جنگنده های E-3 Sentry AWACS و هواپیماهای جاسوسی U-2 و F-22 Raptors از جمله هواپیماهای آمریکا در این پایگاه هستند.

این پایگاه اماراتی، همچنین میزبان "مرکز جنگ هوایی خلیج فارس" است که تمام نیروهای هوایی کشورهای شورای همکاری، امریکا و دیگر کشورها را برای مانور هوایی جمع می کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، فارین پالسی نوشت: گفته می شود که سیستم های دفاع موشکی امریکا در این پایگاه قرار خواهد گرفت.

مهم تر از پایگاه امریکا در الضرفا پایگاه اودید در قطر است. این کشور میزبان "مرکز فرماندهی آمریکا" نیروهای متحد در منطقه و تعدادی بمب افکن، هواپیمای باری، نفت کش و جت های جاسوسی است.

با نگاهی به این پایگاه  از طریق گوگل ارث، بمب افکن های B-1 ، نفت کش های KC-135، هواپیمای RC-135 Rivet Joint، هواپیمای E-8 Joint STARS، هواپیمای C-130، زیر دریایی P-3 Orion ، هواپیماهای EP-3 Aries،  C-5 Galaxy و C-17 است.

در همین حال اردوگاه اریفجان در کویت، انبار منطقه ی برای وسایل نقلیه زمینی ارتش آمریکا در خلیج فارس محسوب می شود. اخیرا هزاران تانک، کامیون و دیگر وسایل نقلسه زرهی  که عراق را ترک کردند به این محل منتقل شدند. این اردوگاه با بندر "شعیبه" کویت متصل است و در انجا خودروهای نظامی از کشتی های باری تخلیه می شوند. نیروی هوایی امریکا همچنین تعدادی C130 در پایگاه علی السالم در کویت نگه می دارد.

استراتژیست های پنتاگون دریافته اند که ترکیت فعلی نیروهای این کشور در خلیج فارس برای مقابله با ایران کافی نیست.

بدین تریب، وزارت دفاع آمریکا در حال انتقال تجهییزات از جمله ناو، مین روب های "اونجر" و... در منطقه و  ایجاد پایگاه راداری ضدموشکی در قطر با هدف مقابله با تهران است. امریکا همچنین در حال مدرتیزه کردن ارتش کشورهای خلیج فارس است.

ایزناستات گفت: رویکرد ما فروش بسیار زیاد سلاح به کشورهای خلیج فارس در واکنش به برنامه هسته ای ایران است.

این تحلیلگر افزود: این بدان معنا است که توسعه سلاح هسته ای یا پیشرفت در برنامه هسته ای به خود ایران ضربه می زند چراکه ما همسایه های این کشور را تقویت می کینم تا ایران در مقابل آن ها آسیب پذیر شود.

نظرات بینندگان