arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۷۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱

پزشكي قانوني: مرگ روزانه 12 تن در اثر حوادث موتور سيكلت در سه ماهه سال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان پزشكي قانوني شمار افرادي كه تا ابتداي تيرماه در حوادث رانندگي موتورسيكلت‌ها جان خود را از دست داد‌ه‌اند، يك‌هزار و 163 تن، معادل 24.3 درصد از كل تلفات رانندگي در اين مدت اعلام كرد.

از كل تلفات حوادث موتورسيكلت‌ها در بهار امسال، يك‌هزار و 110 تن را مردان و 53 تن را زنان تشكيل مي‌دهند.

بر اساس اين گزارش در سه ماهه نخست امسال به ترتيب استان‌هاي خراسان‌رضوي با 130، تهران با 109 و فارس با 99 فوتي بيشترين تلفات حوادث موتورسيکلت سواران را داشته‌اند.

همچنين نسبت تلفات حوادث موتورسيكلت سواران به كل حوادث‌رانندگي در استان‌هاي بوشهر با 46.8 درصد، گلستان با 42.1 درصد و خراسان‌رضوي با 36.6 درصد بيش از ساير استان‌ها بوده است.

بر اساس آمارهاي سازمان پزشکی قانونی در سه ماهه نخست امسال بيشتر متوفيات حوادث موتورسيكلت‌ها مردان جوان بودند به بيان ديگر افراد با گروه سني 18 تا 29 سال با 49.6 درصد بيشترين تعداد كشته‌هاي اين حوادث را در برمي‌گيرند، پس از آن افراد بالاي 50 سال با 16.3 درصد، 30 تا 39 سال با 12.2 درصد، 11 تا 17 سال با 9.9 درصد، 40 تا 49 سال با 9.2 درصد و زير 10 سال با 2.6 درصد در رتبه‌هاي بعدي مرگ موتورسواران قرار دارند.

در سال گذشته چهارهزار و 832 تن در تصادفات موتورسيكلت‌ها جان خود را از دست دادند كه اين رقم 24 درصد كل متوفيات تصادفات سال 90 است. همچنين از كل متوفيات حوادث رانندگي موتورسيكلت‌ها در آن سال چهارهزار و 578 تن مرد و 245 تن زن بودند.

بر اساس پژوهشي كه با عنوان بررسي اپيدميولوژيك موتورسواران متوفي در حوادث رانندگي ايران طی سال 1389 در سازمان پزشكي قانوني انجام شد، 79 درصد فوت‌شدگان در تصادفات موتورسيكلت‌ها راكبان، 20 درصد سرنشين و يك درصد نامعلوم گزارش شده‌ است. همچنين 59.4 درصد مرگ و مير موتورسواران به دليل ضربه به سر اتفاق مي‌افتد و شكستگي‌هاي متعدد با 22 درصد در رتبه دوم علت مرگ موتورسواران قرار دارد.

از آنجا كه ضربه به سر علت اصلي فوت افراد است الزام موتورسواران در استفاده از كلاه‌ايمني تأثير به سزايي در كاهش مرگ و مير آنان دارد. همچنين با توجه به آن كه اكثر موتورسواران متوفي مردان جوان هستند تمركز براي آموزش و اطلاع‌رساني به اين قشر از اهميت خاصي برخوردار است. از سويي نظر به اين كه حدود نيمي از حادثه ديدگان تصادفات موتورسيكلت‌ها در بيمارستان فوت مي‌كنند بررسي امكانات بيمارستان‌ها و تسريع در انجام اقدامات اورژانسي در نجات جان مصدومان بسيار مؤثر است.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پرهام
|
Canada
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
0
2
بدترين رانندگي در ايران مربوط به موتورسوارهاست، اكثر مواقع عامل حادثه هستند ولي طرف ديگر مقصر شناخته ميشه
نظرات بینندگان