arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۴۵۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۱

لاریجانی: مشکلات موجود اقتصادی در طول تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 جلسه مشترك اعضاي دولت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي شب گذشته به ميزباني دولت برگزار شد و در اين جلسه، روساي قواي مجريه و مقننه بر لزوم رسيدگي بيشتر به اوضاع اقتصادي كشور تاكيد كردند.

رييس‌جمهور در اين جلسه، با بيان اينكه "همه دستگاه‌هاي دولتي بايد در جايگاه خود دولت را براي عبور از شرايط پيش آمده براي كشور ياري كنند"، تاكيد كرد: براي عبور موفق از شرايط امروز بايد همه دستگاه‌هاي مختلف به يك تحليل مشترك از اقتصاد برسند و بر مبناي آن به وظايف خود براي گذشتن از مقطع فعلي عمل كنند.

محمود احمدي‌نژاد با اشاره به شرايط روز كشور تاكيد كرد: شرايط امروز همدلي، همراهي و هم‌افزايي بيش از پيش توان‌ها و نيروها را مي‌طلبد و بايد همه در كنار هم كشور را به پيش ببريم. نبايد اين‌گونه تصور كرد كه دولت به تنهايي مي‌تواند كارها را به پيش ببرد بلكه هر فرد و دستگاهي بايد در جايگاه خودش به پيشبرد امور كشور كمك كند.

وي تصريح كرد: نبايد انتظار داشت كه مثلا قوه قضائيه شوراي اقتصاد را اداره كند يا نمايندگان مجلس متولي مسايل اجرايي شوند بلكه بايد هر كس در جايگاه خود به وظايفش عمل كند و مهم اين است كه همه در راستاي هم، پشتيبان هم و به نيت هم‌افزايي توان‌ عمومي كشور عمل كنند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "دولت امروز همه توان خود را بسيج كرده است و تا روز و ثانيه آخر مانند روز اول كار خواهد كرد"، گفت: دشمن فشارهاي زيادي به كشور وارد مي‌كند و شرايط دشواري ايجاد كرده است كه البته انتظاري غير از اين نيست، چراكه تصور مي‌كند گلوگاهي يافته تا از آن ناحيه به كشور فشار وارد كند اما اين همان جايي است كه بايد يك‌بار براي هميشه دشمن را از رويكرد و عملكردش مايوس و پشيمان كنيم.

رييس‌جمهور ادامه داد: بايد دست در دست يكديگر دهيم و همه فشارها و سختي‌ها را به فرصت و اهرمي مثبت براي ساختن كشور و تكميل و تقويت زيرساخت‌ها تبديل كنيم تا جمهوري اسلامي ايران به قدرتي مستحكم و مقتدر تبديل شود كه دشمن پس از اين به خود اجازه انديشدن به تهديد و تحريم آن را ندهد. البته بايد اين نكته را در نظر داشت كه امور اجرايي را نمي‌توان از مصادر مختلف و از بيش از يك جايگاه اداره كرد و در امر اجرا همه همراهي‌ها و همكاري‌ها بايد در طول هم قرار گيرند، چراكه اگر در اين عرصه همكاري‌ها در عرض هم قرار گيرند، امور را مختل خواهند كرد.

وي با بيان اينكه "امروز كشور به تمركز مديريت نياز دارد"، تصريح كرد: همه بايد كمك كنند تا مديريت امور در يك بستر متمركز شود تا اگر دشمن سنگي به سوي كشور پرتاب كرد، 10 برابر آن پاسخ دريافت كند، تا از كرده خود پشيمان و براي هميشه از دشمني با ملت ايران مأيوس شود.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه "مطمئن هستم به لطف و با ياري خدا از اين مقطع عبور خواهيم كرد"، گفت: امروز بايد به اين موضوع فكر كرد كه با تبديل دشواري‌هاي امروز به فرصت، اقتصاد كشور را به اقتصادي پويا تبديل شود تا در بين 10 اقتصاد برتر جهان قرار گيرد.

رييس‌جمهور با اشاره به اين كه بايد هزينه‌ها را سامان داد و جلوي هرگونه اسراف و هدر رفتن سرمايه‌ها را گرفت، خاطرنشان كرد: بايد صرفه‌جويي در هزينه‌ها را از خود دولت و مجلس شروع كنيم و اجازه ندهيم شيب صرفه‌جويي‌ها در هزينه‌هاي عمومي به سوي مردم نيل دهد.

وي با اشاره به اينكه در كشور تمايل شديدي به استفاده از بودجه عمومي وجود دارد، اضافه كرد: از آنجا كه استفاده از بودجه عمومي راحت‌تر از شيوه‌هاي ديگر تأمين هزينه‌ها بوده است، اين رويه در كشور كاملا باب شده اما دولت با نيت اصلاح اين رويه حتي اجراي طرح‌هاي عظيم مهر ماندگار را كه همه آنها طرح‌هاي زيربنايي و مؤثر در ارتقا توليد، افزايش ثروت و تسريع رشد اقتصادي است، به تبديل سرمايه‌ها و اموال راكد دستگاه‌ها به پول نقد و سرمايه‌هاي مولد و استفاده از آنها موكول كرده و كمترين اعتبارات بودجه اي ممكن را به اين طرح‌ها اختصاص داده است.

رييس‌جمهور با تشكر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي بازگذاشتن دست دولت در تبديل سرمايه‌هاي راكد به سرمايه‌هاي زاينده اظهار كرد: متأسفانه سال گذشته با وجود همكاري و همراهي خوب مجلس، موتور دولت دير به راه افتاد و تا آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي لازم براي اجرايي كردن اين ايده تهيه و ابلاغ شود، سال به پايان رسيد، اما تا امروز حجم سرمايه‌هاي راكد تبديل شده به پول نقد به بيش از 50 هزار ميليارد تومان رسيده كه تا پايان سال به بيش از 70 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: همه بايد با صرفه‌جويي در هزينه‌ها و تبديل اموال راكد به سرمايه‌هاي مولد، دولت را همراهي كنند و به عنوان مثال مجلس شوراي اسلامي نيز از احداث ساختمان‌هاي جديد كه نيازي به آنها ندارد، منصرف شده و همراه ساير دستگاه‌ها تا آنجا كه امكان دارد در هزينه‌هاي جاري و اداري نيز صرفه‌جويي كند. دولت در اين عرصه پيشگام شده است و وزير اقتصاد و رييس كل بانك مركزي از سوي دولت مأمور شده‌اند تا اموال مازاد بانك‌ها را شناسايي كرده و با فروش آنها درآمدهاي حاصل را در راه پرداخت تسهيلات بانكي به جريان بيندازند.

وي با بيان اينكه "همه دستگاه‌ها بايد بر اساس يك برداشت و تحليل مشترك از اقتصاد عمل كنند"، افزود: برداشت‌هاي متفاوت، عملكردها را هم‌افزا نخواهد كرد و لازم است اعضاي دولت و نمايندگان مجلس در جلسه‌اي ديگر بر روي يك طرح به عنوان طرح اوليه بحث و تبادل نظر كرده، آن را چك‌كاري كنند تا يك برنامه و نقشه راه جامع در عرصه اقتصاد براي اجرا تهيه كنند.

رييس‌جمهور در پايان، با بيان اينكه "چهار سال زمان زيادي است، اما خيلي سريع به سر خواهد آمد"، گفت: فرصتي كه براي خدمت به مردم در اختيار كارگزاران دولت و نمايندگان مجلس قرار گرفته فرصتي استثنايي و ارزشمند است كه بايد آن را با خدماتي عالمانه، هوشمندانه و خالصانه به مقطعي ماندگار تبديل كنيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين ديدار علي لاريجاني ـ رئیس مجلس شورای اسلامی ـ گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده در اقتصاد کشور و گرانی در کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم، مجلس به‌عنوان نهاد قانونگذاری آمادگی دارد تا در جهت اصلاح امور و کنترل بازار نسبت به اصلاح قوانین با کمک دولت اقدام کند.

وي با بيان اينكه "در نظام اسلامی ما که ولی‌فقیه در رأس آن قرار دارد، توفیق خدمت به مردم توفیق بزرگی است که نصیب هر کسی نمی‌شود و مسئولان باید از این فرصت در راستای خدمتگزاری بهره‌مند شوند"، افزود: امام صادق می‌فرماید «در عرش خدا برای کسانی که به برادر مومن خود خدمت کرده و یا انبوهی را از او بردارند، سایه‌ای افکنده شده است»، بنابراین همه مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که خدمت به مردم موجب توفیقات الهی برای آنان خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس و دولت اظهار كرد: همه شما می‌توانید در نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که برگزار می‌شود به گوشه‌ای از مشکلات موجود در کشور پرداخته و نسبت به حل آنها اقدامات لازم را انجام دهید.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نهم به نتایج جلسه غیرعلنی دولت با مجلس در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای که با نمایندگان دولت در مجلس داشتیم موارد خوبی بین دو طرف در زمینه مهار گرانی‌ها و وضع اقتصادی کشور بحث و تبادل‌نظر شد که به اعتقاد من باید این نشست‌ها در آینده نیز در جهت رفع مشکلات موجود تداوم یابد.

لاریجانی با تاكيد بر اينكه "همه ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که کشور در شرایط حساسی قرار گرفته است و این نوعی امتحان الهی برای نظام اسلامی محسوب می‌شود"، تصريح كرد: وقتی یک ملتی از درون امتحانات الهی سربلند بیرون می‌آید نشان‌دهنده این است که آن ملت در کوران حوادث آبدیده شده و توانایی مقابله با دشمنانش را دارد که ملت ایران نیز امروزه در این موقعیت حساس و خطیر قرار دارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه "مشکلات موجود اقتصادی در طول تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است"، گفت: امروزه شاهد مشکلات اقتصادی متعددی در زمینه گرانی کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم هستیم اما جنس این مشکلات به نوع دیگری نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و آن هم صف‌آرایی نظام استکباری در برابر ملت ایران است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم در بخش دیگری از سخنان خویش به قابلیت‌های نظام جمهوری اسلامی و ارتقای آن در سال‌های گذشته و پس از حوادث متعدد اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر قابلیت‌های نظام اسلامی افزایش یافته و چشم‌انداز روشنی با توجه به این قابلیت‌ها برای حل مسائل و رویارویی با نظام سلطه پیش‌بینی می‌شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور همه مسئولان باید درک درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشند که بنده معتقدم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولید ملی نهفته است که باورسازی آن می‌تواند کشور را به اهداف از پیش تعیین‌شده در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی در تمامی جوانب برساند.

لاریجانی با تاكيد بر اينكه "توجه به رونق بخشیدن به تولید ملی و کنترل تورم و گرانی باید در سرلوحه کارهای دولت و مجلس قرار گیرد تا بتوانیم اوضاع را بیشتر در کنترل خود درآوریم"، اظهار كرد: دولت باید با همکاری مجلس در تنظیم بازار دقت بیشتری داشته تا شاهد پرش قیمتی در انواع محصولات بويژه محصولات دامی و کشاورزی نباشیم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ادامه سخنانش وحدت سیاسی در کشور را مهمترین ابزار برای مقابله با هرگونه تهدیدات خارجی دانست و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های اعمال‌شده از سوی غرب، وحدت سیاسی در کشور باید بین همه مسئولان حکمفرما شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایط موجود عقل و وظیفه حکم می‌کند که با یکدیگر وحدت و همگرایی بیشتری داشته باشیم تا از نیروها و انرژی‌های موجود به نحو احسن استفاده شود. ما در مقابل این صف‌کشی ناجوانمردانه علیه کشور و نظام باید روحیه مقاومت جانانه داشته باشیم، زیرا آنها می‌خواهند اراده ملت را تضعیف کرده و ما را به زانو درآورند. باید همگی دست به دست هم دهیم و با اراده قوی جلوی تحریم‌ها ایستادگی کرده و فرصت مناسبی برای بروز و ظهور اقتصاد در کشور فراهم کنیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در بخش دیگری از سخنانش به مهمترین دغدغه نمایندگان و کشاورزان در زمینه تولید گندم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شکایاتی از سوی سیلوداران به دلیل خالی بودن انبارهای سیلو از گندم به مجلس می‌رسد در صورتی که براساس برآوردهای موجود سالانه ۱۰ میلیون تن گندم در کشور تولید می‌شود که این مشکل به دلیل نرخ پایین خرید تضمینی گندم از کشاورزان است که دولت باید به این بخش توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بيان اينكه "مسائل موجود در کشور علاج‌های ساده‌ای دارد و مجلس نیز این آمادگی را دارد تا به کمک دولت و برای کنترل گرانی‌ها، نسبت به اصلاح قوانین اقدام کند"، تاكيد كرد: دولت و مجلس باید در هزینه‌های جاری و عمرانی کشور دقت‌های لازم را به خرج دهند و نسبت به تخصیص اعتبارات، اولویت‌بندی کند.

لاریجانی تصریح کرد: همگان باید بدانیم که در یک سنگر و پشت یک خاکریز قرار داریم و در جهت رفع موانع موجود بر سر راه رشد و تعالی کشور گام‌های اساسی را برداریم. یکی از مشکلاتی که امروزه تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نبود توازن در ارائه تسهیلات بانکی است که بانک مرکزی باید نسبت به این موضوع حساس بوده و به اختصاص تسهیلات به تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان كرد: امروز در شرایطی نیستیم که بتوانیم اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنیم بلکه باید با نگاه پدیدارشناسانه وضعیت موجود را بررسی کنيم و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
0
17
یعنی منظورتون اینه که اززمان مادها تاکنون بی سابقه بوده؟؟؟
قیمت ها اززمان مادها تاکنون
گوشت اززمان مادها تا سال84 هرکیلو6000وطی هفت سال22000تومان
مرغ تا84 کیلو1500 وطی7سال9000
برنج تا84کیلو1100وطی7سال2800
نان تا84دانه ای 15تومن وطی 7 سال150تومن
آب وبرق وگازجمعاتا84ماهی4500وطی7سالحداقل100000تومن
بنزین تا84لیتری80وطی7سال700تومن
.....
.......
....
اشکنه که دیگه نگو نپرس
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
0
32
شما از اجزای هدفمندی یارانه ها خیلی خوشحال بودی و دولت های قبلی را درعدم اجرای این طرح ترسو میخواندی !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
0
20
شما تازه به این موضوع پی بردید جناب رئیس مجلس.مردم که اینها رو از حفظ هستند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
0
8
راست میکه ها..
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
0
28
این آقا چرا سیاه نمائی می کند؟
ما جرو 17 اقتصاد برتر دنیا توده و قویتیرین وضعیت 30 سال اخیر هستیم ، خحالت بکشید!!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
1
4
‫بعد از حل مشکلات اقتصادی مردم، لطفا آن دیس چلوکباب را مرحمت کنید اینجا ....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
1
13
رييس‌جمهور در پايان، با بيان اينكه "چهار سال زمان زيادي است، اما خيلي سريع به سر خواهد آمد"، گفت: فرصتي كه براي خدمت به مردم در اختيار كارگزاران دولت و نمايندگان مجلس قرار گرفته فرصتي استثنايي و ارزشمند است كه بايد آن را با خدماتي عالمانه، هوشمندانه و خالصانه به مقطعي ماندگار تبديل كنيم.این را به عینه دیدیم (...)
نظرات بینندگان