arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۵۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۱

تامین اجتماعی: کانون های کارگری و بازنشستگی کشور خواستار رد شکایت علیه مرتضوی در دیوان عدالت شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالی که تامین اجتماعی معتقد است «دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به موضوع انتصاب مرتضوی را ندارد»، سایت تامین اجتماعی در خبر دیگری با عنوان «نامه ای به منتظری؛ کانون های کارگری و بازنشستگی کشور خواستار رد شکایت علیه مرتضوی در دیوان عدالت شدند»، خواستار لغو حکم توسط دیوان عدالت شده است!

به گزارش انتخاب ؛ در این نامه آمده است

آمده است:  پس از انتصاب جناب آقای مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تأمین‌اجتماعی، تعداد معدودی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (5 نفر از تهران) پس از ناکامی در همراه کردن مجلس برای استیضاح وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن هم به دلیل انتصاب ایشان در نامه‌ای خطاب به جنابعالی به دنبال ایجاد تزلزل در مدیریت صندوق تأمین‌اجتماعی هستند.

در نامه رؤسای کانون های کارگری، بازنشستگی، کارفرمایی و مستمری بگیران تأمین اجتماعی آمده است: این اقدام نمایندگان یاد شده در حالی صورت می‌گیرد که مدیرعامل جدید صندوق تأمین‌اجتماعی در مدت زمان بسیار اندک از زمان انتصاب، اقداماتی را به سرانجام رسانده که طی سال‌ها برزمین مانده و جزو مطالبات مردم و صندوق تأمین‌اجتماعی بوده است. وصول مطالبات 35 هزار میلیارد تومانی صندوق تأمین‌اجتماعی از دولت به عنوان نقطه عطف تلاش‌های شبانه روزی این مدیر خدوم و زحمتکش محسوب می‌شود که به گفته جمله کارشناسان از دولت‌های گذشته به ارث رسیده و وصول آن غیرممکن به نظر می‌رسید و در این رابطه تاکنون سهام 38 شرکت دولتی به صندوق تأمین‌اجتماعی منتقل شده است.

از سوی دیگر افزایش حقوق بازنشستگان و سایر مستمری‌بگیران به میزان 18 درصد در سال‌جاری به طوری که در رابطه با همه مستمری‌بگیران حداقل 100هزار تومان افزایش اعمال شده است نیز یکی از اقدامات کم سابقه در طول سال‌های اخیر محسوب می‌شود و در شرایطی که تورم موجود، قدرت خرید اقشار ضعیف و کم درآمد را کاهش داده است افزایش حقوق مذکور خدمت ارزشمندی به این قشر جامعه به شمار می‌رود.

دربخش دیگری ازاین نامه اشاره شده است: تامین اعتبار و پرداخت مطالبات معوق مراکز درمانی طرف قرارداد با تأمین‌اجتماعی (بالغ بر 1200 میلیارد تومان) که در طول بیش از 9 ماه سال 1390 عدم پرداخت آن باعث بروز مشکلات عدیده در ارائه خدمات درمانی به جامعه عظیم بیمه‌شدگان شده بود و این مطالبات در مواردی دفترچه‌های تأمین‌اجتماعی را در شرف عدم پذیرش از سوی مراکز یاد شده قرارداده و اعتبار آن را مخدوش نموده بود نیز از دیگر خدمات این مدیر لایق و مردمی است که پرداخت این حجم مطالبات در ماه اول انتصاب ایشان موجب آرامش خاطر و رضایت مردمی شده است.

امضاء کنندگان در ادامه خاطرنشان کردند: از اقدامات دیگر آقای دکتر مرتضوی در طول چند ماه تصدی مدیریتشان می‌توان به بخشودگی مالیاتی مابه‌التفاوت ناشی از به روز شدن مطالبات صندوق تأمین‌اجتماعی از دولت اشاره کرد توضیح این که 650 میلیارد تومان بابت مالیات سال 1387 از سوی هیات حل اختلاف مالیاتی مورد تصمیم‌گیری نهایی قرار گرفته و با توجه به قطعیت آن منتج به صدور اجرائیه گردید و در صورت استمرار این رویه، تا سال 1391 این رقم به حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد. که با پیگیری‌های مستمر ایشان موضوع براساس اصل 134 قانون اساسی در هیات محترم وزیران مطرح و با پذیرش استدلال حقوقی و قانونی ایشان در دولت، این صندوق از پرداخت این گونه مالیاتها معاف شد. پیگیری و حل و فصل این مسئله خود نشان از توانمندی‌های حقوقی ایشان در پیگیری قانونی پرونده مذکور دارد و این موضوع موید آن است که برخلاف دیدگاه تعداد معدودی از نمایندگان مجلس، داشتن تحصیلات حقوقی، خود در پیشبرد هرچه بهتر اهداف سازمان نقش به سزایی دارد.

از سوی دیگر اخذ مجوزهای درمانی برای ارائه خدمات فوق تخصصی به بیماران خاص از جمله پیوند کلیه، کبد و مغز استخوان در بیمارستان میلاد از اقدامات ارزنده ایشان به شمار می‌رود که جزء آرزوهای بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی محسوب و ده‌ها اقدام بزرگ دیگر که تحقق آن باعث رضایتمندی گسترده در این خصوص شده است.

در ادامه این نامه خطاب به حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای منتظری تأکید شده است: نمایندگان یاد شده در نامه خود، انتصاب جناب آقای مرتضوی به سمت مدیرعامل صندوق تأمین‌اجتماعی را به دلیل داشتن مدرک تحصیلی حقوق و سابقه مدیریت، مغایر با قانون دانسته‌اند، حال آن که پیش از این اکثریت قریب به اتفاق مدیران عامل این صندوق دارای مدارک تحصیلی در رشته‌هایی بوده که ارتباط کاری با تامین اجتماعی نداشته است و همچنین از حیث میزان و سطح سوابق مدیریتی نیز نسبت به آقای دکتر مرتضوی در سطوح پائین‌تری قرار داشته‌اند. اما نمایندگان یاد شده که عموماً در آن زمان نیز دارای سمت نمایندگی بوده‌اند، هیچ گونه اعتراضی نسبت به این مسئله به عمل نیاورده‌اند. این موضوع خود نشان دهنده غرض ورزی‌های سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی و شخصی است که مدتی است علی‌رغم فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، این بار بر سر صندوق تأمین‌اجتماعی سایه افکنده است.

همچنین رؤسای کانون های کارگری، بازنشستگی، کارفرمایی و مستمری بگیران سراسر کشور در نامه خود تأکید کردند: این نمایندگان که برخی آن را شکایت نیز تعبیر کرده‌اند از منظر قانونی نیز با ایراداتی روبه رو است. نخست آن که با توجه به صلاحیت‌های دیوان عدالت اداری، مذکور در ماده(19) قانون آن دیوان، موضوع انتصاب ایشان در صلاحیت قانونی هیأت عمومی دیوان قرار ندارد چراکه براساس قانون، ابطال مصوبات، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها در صلاحیت دیوان قرار دارد در حالی که انتصاب ایشان از مصادیق هیچ یک از عناوین مذکور نیست.

دوم آن که به موجب تبصره یک ماده (17) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی شرط عضویت در کلیه سطوح ارکان صندوق، داشتن مدرک کارشناسی ارشد با 5 سال سابقه کار تخصصی در رشته‌هایی همچون مدیریت می‌باشد. همان‌گونه که مشاهده می‌فرمایند قانونگذار بر وجود دو شرط در انتصاب هر یک از ارکان صندوق تاکید نموده است؛ یکی داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دیگری 5 سال سابقه کار تخصصی در رشته‌هایی همچون مدیریت و... در مورد آقای مرتضوی شرایط یاد شده فراهم است از یک سو ایشان دارای مدرک تحصیلی دکتری حقوق بوده و از سوی دیگر دارای بیش از 20 سال سابقه کار مدیریتی در حوزه‌های کاری مختلف و تدریس دانشگاه هستند. توضیح آن که ایشان به مدت 7 سال دادستان عمومی و انقلاب تهران بوده‌اند و در مدت مذکور ریاست مستقیم دادسراهایی همچون دادسرای رسیدگی به جرائم پزشکی و دادسرای رسیدگی به مفاسد اقتصادی و دادسرای کارکنان دولت را نیز برعهده داشته‌اند که مدیریت موفق مجموعه‌های عظیم مذکور منتج به انتخاب ایشان به عنوان مدیر نمونه کشوری شده است.همچنین ایشان بیش از 6 سال دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال بوده‌اند و بیش از 2 سال نیز نماینده ویژه رئیس جمهور و ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برعهده داشته‌اند صاحب نظران از حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان اقتصاد پنهان یاد می‌کند که از بدیهیات ریاست و مدیریت مجموعه‌های یاد شده اشراف و کار تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی، مالی، مدیریتی، و حقوقی می باشد. لذا با عنایت به این که ایشان دارای مدرک تحصیلی دکترای حقوق می‌باشند(در حالی که سرپرست قبلی صندوق دارای مدرک تحصیلی لیسانس حقوق بوده است) و سوابق مدیریتی ایشان نیز ارتباط مستقیم با حوزه‌های کاری این صندوق دارد شکایت مطروحه از این حیث نیز غیر وارد بوده و انطباقی با قوانین و مقررات ندارد.

در این نامه تصریح شده است: لازم به یادآوری است که فعالیت‌های صندوق تأمین‌اجتماعی عموماً مبتنی بر قوانین، مقررات و بخشنامه‌هاست و داشتن تحصیلات حقوقی آنهم در سطح دکترا، مدیریت بر چنین صندوقی را تسهیل نموده و اقدامات و توفیقات جناب آقای مرتضوی در طول مدت کوتاه مدیریتشان در این صندوق مرهون آشنایی بالای ایشان با مباحث حقوقی و قانونی حاکم بر صندوق تامین اجتماعی است.

رؤسای کانون های کارگری، بازنشستگی، کارفرمایی و مستمری بگیران سراسر کشور در پایان خطاب به ریاست محترم دیوان عدالت اداری، خاطر نشان کردند: در پایان به استحضار می‌رساند اینجانبان روسای کانون‌های کارگری، بازنشستگی، کارفرمایی و مستمری‌بگیران سراسر کشور به نمایندگی از کلیه بیمه‌شدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق که در واقع مالکین اصلی این نهاد غیر دولتی هستیم خواستار رسیدگی به این درخواست به‌عنوان «ورود ثالث» به این پرونده بوده و با عنایت به موارد یاد شده اتخاذ تصمیم شایسته و صدور قرار رد شکایت مطروحه را جهت ثبات مدیریتی این مجموعه عظیم تقاضامندیم.

مزید توفیقات حضرتعالی و سایر قضات محترم آن دیوان را از خداوند سبحان آرزومندیم.  
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
0
5
قانون باید برای همه یکسان باشد اگر مطالبات تامین اجتماعی با روی کارآمدن آقای مدیر عامل پرداخت می شود وقبل از آن پرداخت نمی شد باید دیدچرا اینطور بوده آیا از این آقا دولت حساب می برده یانه پشت پرده ای وجودداشته واکنون چرا عده ای می خواهند قانون راه خود راکج کند.؟
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
0
3
من یک مستمری بگیر تامین اجتماعی ام و مدت 30سال از بیمه تامین اجتماعی اسفاده کردم . ده سالی هم هست که مستمری بگیرم بعنی پولی رو که تامین اجتماعی در طول سی سال از من گرفته و استفادشو برده داره بر میگردونه
ولی تابحال از وجود چنین کانونی مطلع نبودم که علی القاعده با توجه به سابقه ام باید عضوش میبودم
...
نظرات بینندگان