arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱

صالحي: اعلام آمادگي بخش عمده اي ازمعارضان سوريه براي گفتگو با دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بخش عمده ای از معارضان دولت سوریه اعلام آمادگی کرده اند که در نشستی با حضور ایران بدون پیش شرط با دولت سوریه گفتگو کنند.

به گزارش انتخاب، صالحی در نشست خبری شامگاه پنج شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری جنبش عدم تعهد مبنی بر اینکه نشست روز پنج شنبه مشورتی تهران پیرامون سوریه چه تاثیری در برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران دارد افزود: اسناد جنبش تعهد از پیش تدوین شده است و انتقال ریاست جنبش تعهد از مصر به ایران و اینکه ایران سه سال ریاست این جنبش را برعهده می گیرد از قبل مشخص شده است.

وی با بیان اینکه نشست های کاری در این سه سال در حد سران خواهد بود ادامه داد : دستور کار و مصوباتی که باید به تایید سران برسد قبلا در شرم الشیخ نهایی شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه آخرین اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد سه ماه پیش در شرم الشیخ برگزار شد، افزود : در آن نشست همه اسناد کامل شد و در نشست بعدی جا برای بیان پیشنهاد مسئله جدیدی نیست.

صالحی گفت: با توجه به حساسیت مسئله سوریه، امکان دارد برخی اعضا بخواهند در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد، نشستی در این باره داشته باشند.

وی افزود : باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه تعداد از کشورها علاقمند به برگزاری چنین نشستی هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا معارضان سوریه ایران را به عنوان واسطه بی طرف برای حل بحران سوریه قبول دارند گفت: تعریف بی طرف در قضیه سوریه مشکل است و هر کشوری از ظن خود می گوید بی طرفانه قضاوت می کند.

صالحی افزود: معتقدیم در قبال سوریه همان موضعی را گرفته ایم که در قبال بحران دیگر کشورها گرفتیم.

وی با بیان اینکه در مواردی با معارضان اختلاف نظر و در مواردی اتفاق نظر داریم اضافه کرد : معارضان می گویند آزادی احزاب می خواهند و دولت سوریه هم آن را پذیرفته است و ما به این اصل اعتقاد داریم که هر ملتی حق برخورداری از حقوق شهروندی مبتنی بر حقوق بشر و اصول انسانی از جمله آزادی، عدالت، استقلال و کرامت انسانی را دارد که امیدواریم این اصول در همه جا از جمله در سوریه جاری باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: معارضان می گویند حکومت باید برود و ما گفتیم اگر حکومت برود با چه کسی می خواهید گفتگو کنید.

وی افزود : دولت سوریه گفته است که این آمادگی را دارد که همه چیز از جمله مسایل و تصمیمات سیاسی در سیر طبیعی خود متحول شود.

صالحی گفت : حتی برخی کشورهایی که قبل از سوریه شاهد انقلاب بودند هنوز قانون اساسی خود را تدوین نکرده اند و انتخابات در آنجا انجام نشده است چرا اصرار دارند در سوریه همه چیز لحظه ای اتفاق بیفتد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تغییرات در جامعه محتاج زمان است و این زمان باید به سوریه داده شود، افزود : بهتر است مخالفان در امر حکومت داری با دولت سوریه مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه برخی معارضان که با آنها در تماس بودیم به این موضوع پاسخ مثبت و برخی پاسخ منفی داده اند گفت: در حال رایزنی در این باره هستیم و حل مسایل سیاسی صبر و تحمل نیاز دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود : باید با مذاکره و مفاهمه مشترکات را بیشتر و شکاف ها را کمتر کنیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از معارضان سوریه اعلام آمادگی کرده اند در نشستی با ایران بدون پیش شرط با حکومت سوریه گفتگو کنند افزود: در این باره با آقای علی حیدر وزیر مسئول پیگیری امور مخالفان و معارضان سوریه صحبت خواهیم کرد.
نظرات بینندگان