arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۲ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

ویلیام فریدکین،‌ کارگردان «ارتباط فرانسوی» و «جن‌گیر»، در ۸۷ سالگی درگذشت

ویلیام فریدکین، کارگردان برنده اسکار، که در چهارمین دهه زندگیش با ساختن «ارتباط فرانسوی» و «جن‌گیر» به شهرتی جهانی رسید، در ۸۷ سالگی درگذشت. از دیگر آثار او می‌توان به «برای زندگی و مرگ در لس‌آنجلس»، «جادوگر»، «گشت‌زنی»، نسخه تلویزیونی «۱۲ مرد خشمگین» و «جوئی قاتل» اشاره کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ویلیام فریدکین، کارگردان برنده اسکار، که در چهارمین دهه زندگیش با ساختن «ارتباط فرانسوی» و «جن‌گیر» به شهرتی جهانی رسید، در ۸۷ سالگی درگذشت.

شری لنسینگ،‌ همسر آقای فریدکین،‌ روز دوشنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد که این کارگردان سرشناس در لس‌آنجلس چشم از جهان فروبست.

ویلیام فریدکین سال ۱۹۷۱ فیلم «ارتباط فرانسوی» را در ژانر جنایی-پلیسی، بر اساس یک داستان واقعی کارگردانی کرد.

این فیلم که شامل یکی از هیجان‌انگیزترین صحنه‌های تعقیب و گریز تاریخ سینما است، توانست برنده جوایز اسکار بهترین فیلم، فیلمنامه و تدوین شود و آقای فریدکین ۳۲ ساله را به عنوان فیلمسازی جوان و آینده‌دار مطرح کند.

این کارگردان پس از آن «جن‌گیر»‌را بر اساس رمان پرفروش ویلیام پیتر بلَتی دربارهٔ دختری ۱۲ ساله که توسط شیطان تسخیر شده بود، ساخت. فیلمی که نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد.

پس از موفقیت فیلم «جن‌گیر» او تا اوایل قرن بیست‌ویکم به کارگردانی فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ادامه داد اما دیگر نتوانست موفقیت گذشته خود را تکرار کند.

از دیگر آثار او می‌توان به «برای زندگی و مرگ در لس‌آنجلس»، «جادوگر»، «گشت‌زنی»،‌ نسخه تلویزیونی «۱۲ مرد خشمگین» و «جوئی قاتل» اشاره کرد.

نظرات بینندگان