arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۹۷۱
تعداد نظرات: ۶۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۱
«پیوند استراتژیک» یا «اتفاقی» تندروهای چپ با حامیان احمدی نژاد؟

اظهارات تند حجاریان علیه هاشمی رفسنجانی / هاشمی مجمع روحانیون را مسخره می کرد! / می گفت: چرا مرکز تحقیقات استراتژیک شده روزنامه سلام؟

حجاریان در حالی چنین سخنانی مطرح می کند که بسیاری از ناظران سیاسی ، اقدامات بسیار تندروانه وی در دهه شصت مانند «سیلی زدن به یکی از علمای مشهور و سال خورده و در عین حال گر حرف و حدیث آن روزگار» و موراد مشابه را در خاطر دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



سعید حجاریان از چهره های امنیتی سابق کشور که برخی او را از "نظریه پردازان جبهه اصلاحات" نیز می دانند، در گفت و گویی، اظهاراتی در مورد هاشمی رفسنجانی به زبان آورد که تحلیلگران، اظهارات او را دور تازه ای از حملات اصلاح طلبان تندرو به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می دانند. پیش از این، اصلاح طلبان تندرو پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، تندترین حملات را نثار  هاشمی کرده بودند، از اکبر گنجی به عنوان سردمدار حمله به هاشمی در آن ایام نام برده می شود.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ حجاریان که در دوران اصلاحات عضو شورای شهر تهران، مشاور سیاسی رئیس جمهور وقت و مدیر مسئول روزنامه صبح امروز بود، به دوماهنامه اندیشه پویا، گفته است که در دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، مجمع روحانیون مبارز با او "مشکل پیدا کرده بود. در دور دوم، مجمع از [نامزدی] آقای هاشمی رفسنجانی دفاع کرد اما آقای هاشمی گفت مجمع اگر از من دفاع نمی کرد، به زباله دان رفته و مجبور بودند از من حمایت کنند. آقای هاشمی مجمع را مسخره می کرد."

کارشناسان سیاسی، می گویند: در صورت صحت این بخش از سخنان آقای حجاریان، می توان درک کرد که دلیل سکوت اصلاح طلبان از حملات و هجمه های بی سابقه به آقای هاشمی در «دوران اصلاحات»، کینه های «بدریه حنینیه» این جماعت از رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده که در ان ایام و به هنگامه ی قدرت، سرباز کرده بود.

سعید حجاریان در ادامه گفته است که پس از این محمد موسوی خوئینی ها بیشتر وقت خود را در روزنامه سلام سپری می کرد و رئیس جمهور وقت هم ریاست مرکز تحقیقات را به حسن روحانی داد. "اما من و بهزاد نبوی تا دوم خرداد در مرکز تحقیقات بودیم. ما می گفتیم که باید با هاشمی کار کرد و نباید او را رها کرد. احساس می کردم که هاشمی کم کم به ما و توسعه سیاسی می رسد. من روزها در مرکز تحقیقات بودم و عصرها می رفتم [روزنامه] سلام و [هفته نامه] عصر ما" [ارگان مطبوعاتی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی]

محمد موسوی خوئیئی ها مدیر روزنامه سلام و دبیر مجمع روحانیون با حکم اکبر هاشمی در ماه های اول ریاست جمهوری، به ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری رسید. این نهاد با پایان دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی به زیر مجموعه مجمع تشخیص مصلحت منتقل شد.

سعید حجاریان در ادامه به دلیل خروج محمد موسوی خوئینی ها از مرکز تحقیقات استراتژیک اشاره می کند و می گوید که او برای خودش اصول داشت و "نمی توانست قبول کند که هاشمی به کل مجمع توهین کند. آقای هاشمی به سمت راست رفته بود."

حجاریان که در دهه شصت در وزارت اطلاعات ایران مشغول به کار بود، پس از تشکیل کابینه آیت الله هاشمی رفسنجانی به دولت بازگشت و به عضویت مرکز تحقیقات استرانژیک درآمد.

"آقای هاشمی رئیس جمهور شد و آقای فلاحیان را برای پست وزارت به مجلس معرفی کرد. روز معرفی کابینه قرار بود ۲۸ مرداد. معروف شده بود که کابینه آقای هاشمی کابینه ۲۸ مردادی است. امام فوت کرده بود چپی ها ضعیف شده بودند. پیش آقای هاشمی رفتم و خواستم که آقای [علی] فلاحیان را معرفی نکنند. ایشان معرفی کردند و من باز هم رفتم مجلس و تلاش کردم که آقای فلاحیان رای نیاورد. ولی او رای آورد و من از [وزارت] اطلاعات خارج شدم."

سعید حجاریان می گوید که کارمند نهاد ریاست جمهوری بوده و در زمانی که مشغول کارهای امنیتی بوده به نام سعید مظفری شناخته می شده است.

او در توضیح چگونگی خروجش از وزارت اطلاعات می گوید "بعد از تشکیل کابینه نزد آقای هاشمی رفتم و بهشان گفتم که دیگر نمی توانم در وزارت اطلاعات کار کنم. ایشان نیز به آقای فلاحیان دستور دادند که فلانی به صورت نیمه وقت به مرکز تحقیقات استراتژیک برود. منتها آقای فلاحیان از ما پرسید که آنجا با کی کار می کنی. گفتم رئیس ام آقای خوئینی ها و مرئوسم بهزاد نبوی است. وحشت کرد و گفت به کلی برو نیمه وقت هم نمی خواهد اینجا باشی. بنابراین لازم نبود استعفا دهم. همه دوستان ما هم آمدند بیرون و از سال ۶۸ کسی از دوستان ما در وزارت حاضر نبود با آقای فلاحیان کار کند."

حجاریان در حالی چنین سخنانی مطرح می کند که بسیاری از ناظران سیاسی ، اقدامات بسیار تندروانه وی در دهه شصت مانند «سیلی زدن به یکی از علمای مشهور و سال خورده و در عین حال گر حرف و حدیث آن روزگار» و موراد مشابه را در خاطر دارند.

او نظریه پرداز می شود

سعید حجاریان که در اواخر سال ۱۳۷۸ هدف یک سو قصد قرار گرفت ، به موضوع توسعه سیاسی در ایران که در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سطح عمومی مطرح شد، اشاره دارد و می گوید که برنامه تا آن زمان "دو پروژه شروع شده بود که به نظر من نتیجه بخش نبود. یکی روشنفکری دینی که دکتر [عبدالکریم] سروش شروع کرده بود و دیگری هم که توسعه اقتصادی که آقای هاشمی و تیم آقای [محمد] طبیبیان شروع کرده بود. من پیش بینی می کردم که هردو این پروژه ها به لحاظ اجتماعی به بن بست می رسند و بدون توسعه سیاسی نمی توان اصلاح دینی و اقتصادی کرد. پروژه توسعه سیاسی این طور کلید خورد."


عمده نیروهای سیاسی چپگرا و نزدیک به جریان تسخیر سفارت آمریکا که بعدا در دوره محمد خاتمی به دولت بازگشتند یا به نظریه پردازی خود در همراهی با دولت ادامه می دادند در مرکز تحقیقات استراتژیک معاونت توسعه سیاسی تاسیس کردند. این معاونت به گفته آقای حجاریان پنج کار گروه انقلاب اسلامی، گروه دولت، گروه رفتار سیاسی، گروه فرهنگ سیاسی و گروه نوسازی سیاسی داشت.

حجاریان به انتقادهای آیت الله هاشمی رفسنجانی به مرکز تحقیقات استراتژیک اشاره می کند و می گوید که هاشمی رفسنجانی "یک گیر داشت و می گفت که انگار اینجا تحریریه روزنامه سلام است و پشتوانه فکری روزنامه سلام درست کرده اید. آقای خوئینی ها هم که چهار سال بیشتر آنجا نبود. دغدغه آقای هاشمی ساخت سد و اقتصاد بود . . . ما معتقد بودیم که آقای هاشمی هر نظری را می خواهد داشته باشد اما ما کار خودمان را بکنیم و ایشان هم بالاخره خواهد فهمید که پروژه اش به بن بست می رسد و توسعه اقتصادی عوارضی دارد که ناچار، پیش نیاز رفع آن توسعه سیاسی خواهد بود."

پیوند استراتژیک با جریان تندروی حامی دولت؟

به گزارش «انتخاب» ؛ بیان چنین اظهاراتی از سوی حجاریان ، آنهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری علیه هاشمی رفسنجانی باعث گمانه زنی های مختلف از سوی تحلیلگران شده است.

تحلیلگران با بیان این که «اظهارات اخیر حجاریان، می تواند تلاش تازه اصلاح طلبان تندرو برای بازگشت به حاکمیت باشد» می گویند: با توجه به بیان اظهارات تندروانه احمدی نژاد و تیم دولت علیه هاشمی رفسنجانی ، احتمال «پیوند استراتژیک» و احیاناً «مقطعی» جریان تندروی اصلاح طلب با جریان تندروی حامی احمدی نژاد بسیار زیاد است.

از سوی دیگر، برخی بیان چنین اظهاراتی از سوی سعید حجاریان را کاملاً اتفاقی می دانند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
باد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
96
37
به هز حال اگر ايشان هنوز سبقه امنيتي! خود را حفظ كرده باشند دور از انتظار نيست كه چنين موضعي در برابر آقاي هاشمي رفسنجاني بگيرند...
پاسخ ها
saeed
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
سبقه غلط است درست آن صبغه است
ايران
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
نهايت تحليل ايشان از اوضاع سياسي را در انتخابات 84 در برنامه تلوزيوني انتخاباتي آقاي معين ديديم! حضور آقاي معين كه ايشان حامي وي بود به نفع اصلاح طلبان تمام شد يا ضررشان؟ چند ميليون راي مسلم را پخش كردند؟ بهتر نبود به عنوان يك استراژيست اصلاح طلب! بر سر يك نفر به جمع بندي مي رسيدند كه از سال 84 تا كنون اين چنين...اجازه دهيد در اين وانفساي فيلترينگ سايتي چو انتخاب كه رويكرد مردمدارانه اش را نشان داده حق انتخاب و ديد گاه داشته باشد.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
يحتمل سابقه امنيتي بوده!
ناشناس
| FRANCE |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
در بزرگی هاشمی همین بس که هر کوچکی برای بزرگ شدن خودش به هاشمی حمله می کند تا بگوید: من آنم که با هاشمی در افتاده ام!!!
بهزاد س
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
28
181
حجاريان و نظراتش رو قبول دارم، اشتباه استراتژيك اين طيف، حمله به هاشمي بعنوان نماد حاكميت بود ولي بقيه نظراتش در خصوص توسعه سياسي بسيار پخته و درست هست

لطفا اين طور به حجاريان و طيف اصلاح طلب حمله نكنيد، هيچ پيوندي بين اين طيف و جريان دولت متصور نيست، زماني كه تمام اصولگرايان حامي احمد نژاد بودند، فقط اصلاح طلبان منتقد دولت بودند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
خدا نکند بین این طیف کافر و نوکر اسراییل با دولت ارتباطی باشد این ها دل رهبری را خون کردند
سعید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
احسنت
من خودمم نظر دادم ولی این نظر آقا بهزاد بسیار عالی بود
رستم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
13
97
گروه احمدی نژاد مرکز اصلی محافظه کاری در ایران است و در هیچ صورتی قابل جمع با یک گروه اصلاح طلب نیست مگر آنکه قایل باشیم که هیچ کدام از طرف ها اصول و راهبرد خاص خود را ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| NETHERLANDS |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
مرکز اصلی محافظه کاری احمدی نژاده؟
ای بابا پس بیاید با دوستان جبهه پایداری آشنا بشید
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
99
49
این آقای حجاریان اوایل انقلاب سنگ بنای تندترین اقدامات را در نظام گذاشته حالا شده نماد روشنفکری ، من چیزهایی از ایشان دیده ام که خجالت می کشم بگویم

سعید ن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
با ای پی امریکا آمدن و شک ایجاد کردن و دل انتخاب را خنک کردن هم هنری است برای خودش.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
29
115
سايت شما با اين مقاله دشمني خود را با اصلاح طلبان چه خوب نشان داد
سیروس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
10
161
این صحبتها فقط بخشی از تاریخ بود نه اظهارات تند
آقای هاشمی تا سال84 شخصیت انتقاد پذیری نبودند،
و با همه احترامی که برای هاشمی قائلم اما ایشان از سال 84 به بعد به توسعه سیاسی و حقوق مدنی رسیدند که علت آن بروز آقای احمدی نژاد و عملکرد رادیکال ایشان بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
8
153
هر کاری کردم نتونستم ازش برداشت توهین داشته باشم،میشه بگید کجاش توهین بود؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
4
123
برای سایت انتخاب و موضعگیری های این روزهایتان متاسفم
بیان تاریخی وقایع آن زمان چه ربطی به اظهارات تند علیه هاشمی دارد؟؟؟!!
آیا شما هم معتقد به سانسور عقاید و بیان وقایع دارید
آیا بیان تاریخی بعضی وقابع این همه جو سازی می خواهد.؟؟!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
107
43
من معتقدم امثال حجاریان باعث درگیری ها و تندروی های امروز است پس ایشان نمی تواند ادعای روشنفکری کند
مهرداد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
3
99
عباراتی مانند "کارشناسان سیاسی می گویند "و یا "در حالی ان سخنان را مطرح می کند که بسیاری از ناظران سیاسی .." بعد هم آوردن نظر نویسنده مقاله , روش آشنای روزنامه کیهان است. لطفا شئن روزنامه نگاری خود را حفظ کنید.
mahan
|
SWITZERLAND
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
3
110
ما که نفهمیدیم این سخنان کجاش تند بود و یا اعتراض و انتقاد به هاشمی . ایشان قدری خاطره گفته و در باره طرز فکر خود و دوستانش سخنانی را ذکر نموده است . و ضمنا متذکر شده که هاشمی به روزنامه سلام و گروه خبری ان روزنامه انتقاد داشته است . کجای این مطلب تند است ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
37
18
اگر مجمع روحانیون را (علنا) به سخره می گرفت چرا موسوی خوئینی ها را به ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک منسوب کرده بود؟!!
پس ماجرا و مسأله اصلی را باید در جیب! پرتقال فروش بیابیم.
والله اعلم
saeed
|
UNITED STATES
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
5
81
اینها واقعیات هستند که آقای حجاریان گفته
ممکنه در این مقطع گفتنش جالب نباشه ولی حقیقته
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
6
89
واقعاً هذیان گویی از سوی سایت انتخاب هم حد و حدودی دارد!
اولاً حجاریان شرح ماجرا کرده است. یعنی می فرمایید باید بالکل سکوت کند و ماجراهایی را اتفاق افتاده، بیان نکند؟!
ثانیا: کجا اصلاح طلبان از هجمه ها علیه اقای هاشمی اعلام برائت نکرده اند که این جمله حجاریان به کینه «حنینیه!!» تعبیر می شود؟!
ثالثاً: اصلاح طلبان بسیار بیشتر از امثال شماها در این چند ساله از آقای هاشمی حمایت کرده اند، هرچند حملات زمان اصلاحات به هاشمی از سوی برخی اصلاح طلبان، اصلاً درست نبود و احمقانه بود.
رابعاً: اتقوالله ای آقایان که بر اصولگرایان حاکم به خاطر همین مسایل خرده می گیرید.
خامساً: از سایت انتخاب به عنوان یک سایت عاقل بعید بود که به خاطر شرح یک ماجرا از سوی سعید حجاریان، این همه آسمان را به ریسمان ببافد و بیچاره را به جریان انحرافی هم وصل نماید! واقعاً برای سایت انتخاب و خودم که مخاطب همیشه شما هستم، متاسفم.
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
12
42
آخه چرا انقدر برخی تعصب دارند ، چون این آقا اصلاح طلب است اگر چیزی بهش بگویند می شوند ضد اصلاح طلب؟

بابا ترو خدا تعصب را کنار بگذارید
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
بحث بر سر اصلاح طلب یا غیر اصلاح طلب نیست. بحث بر سر این است که تیتر با محتوا خوانایی ندارد و آن طور نیست که انتخاب می گوید و اصولاً چنین ادعایی منطقی نیست دوست عزیز. بارها اتفاق افتاده سایت انتخاب با احمدی نژاد و... هم چنین برخوردی داشته اما من به عنوان مخالف احمدی نژاد، به سایت انتخاب اعتراض کرده ام.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
64
9
انتخاب ثابت کرده حامی اصلاح طلبان واقعی و منطقی است

نمونه اش انتشار اخبار مربوط به آقای خاتمی که اصلاح طلبان نیز جرات نشر آن را ندارند ، حالا انتخاب شد ضد اصلاح طلب و خاتمی؟؟؟

انقدر جو گیر نباشید
پاسخ ها
هادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
منظور از اصلاح طلب واقعی نکنه لاریجانی و محسن رضائیه؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
شما توی باغ نیستی برادر. اصلاً ادعای انتخاب در این باره منطقی نیست. کاری به اصلاح طلبان به هیچ عنوان ندارم و اصلاح طلب هم نیستم. مسئله اینجاست که سایت انتخاب چند مسئله بی ربط را به هم دوخته است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
2
29
اين تحليلي .... كه با خط ابي نوشتيد كار فقيهيه؟؟؟
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
1
58
فقط یه ساعت، نه، ده دقیقه بشینین فک کنین ببینین با اظهاراتتون چه کدی و چه آموزشی دارین به ملت می دین!! حاصل جمع همین کد دادن ها و اظهار نظرها فرهنگ سیاسی مردم رو میسازه، چرا فقط به عنوان یه بهره جویی کوتاه مدت سیاسی به کار میگیرینش؟!! نتیجه ش میشه اینکه روی هر شخصیت سیاسی که هزینه میشه، چند سالی تجربه کسب میکنه آخر و عاقبتش میشه اپوزوسیون!! فکر کنید اگر در چنین شرایطی همۀ نیروها و نخبگان و تئوریسین های اقتصادی، سیاسی و استراتژیک رو در کنار هم جمع داشتیم، آیا اوضاعمون از این بهتر نبود؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
آفرین، این درد کهنه جامعه ما و شاید همه جهان سومی ها باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
63
17
حجاریان به خاطر حمله تروریستی بهش، مظلوم نمایی می کند با این کاراش و بی چاره ملتای که به خاطر این مسائل پشت یک نفر برن

با مطلب سایت انتخاب کاملا موافقم
وحید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
48
20
سیلی توی صورت آیت الله شریعتمداری مرحوم ، از سوابق جناب دکتر حجاریان هستند. حامیان آقای حجاریان که اینجا کم هم نیستند این را بدانند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
در این مسئله (صرفاً ما نحن فیه و همین مقاله) حق را به حجاریان می دهم. زیرا دوستان سایت انتخاب حرفشان منطقی و عقلانی نیست. اما از رفتار آن زمان حجاریان نسبت به آقای شریعتمداری یا هر کس دیگر اعلام برائت و انزجار می کنم. اگر چنین کرده، کار بسیار زشتی مرتکب شده است.
جواد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
پس حجاریان هم آسیاب به نوبت شده بود؟!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
2
33
من چیزی جز انتقاد منطقی و تعریف تاریخ گذشته ندیدم اما دوستان تو انتخاب دچار توهم دایی جان ناپلونی هستند
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
2
43
آقا این چه تحلیلی که میکنید و میخواهید نفاق اندازی کنید و در مورد سیلی هم همه میدونن چه شخصی این کارو کرده و خود اون شخص هم روحانی بوده
اشکان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
9
35
نمیدونم چرا تا آخر متن صحنه دادگاه ایشون در شهریور 88جلوی نطرم بود !!!
آرمین 23
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
23
37
سعید حجاریان یکی از قابل احترام ترین افراد کشور است.. خیلی ها همین 3 سال پیش!!! او را شناختند و از قبل تر از این زمان به اندازه صفر هم از او نمی دانند که می آیند و اضهار نظر می کنند..
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
شما در كشور ايران نيستي؟ افراد بسيار محترم ايران را بشناس: دانشمندان و نخبه هاي روشنفكرش، تمام ورزشكاران قهرمان و معملمان و بازاريان شريفش، مادران و زنان مهربانش، مردم شريف و انسان دوست و بي آلايش ايران، سعيد حجاريان و امثال او كه بخاطر سياست دست به هر ... زده اند نخير اينان محترمين ايران نيستند صد حجاريان فداي تار موي "يك ايراني جوانمرد‏‏"‏
آرمین 23
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
با احترام بسیار, شما هم از آن دسته ای هستی که گفتم.. 3 سال پیش و بر حسب اتفاقاتی او را شناختی و با عرض تاسف چیزی از پیشینه و کارهای ایشان نمی دانید!!!!
ندا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
1
15
من معتقدم ملت نباید بزرگی خودش رو با طرفداری کورکورانه از یک حزب یا نماد زیر پا له کند ،اونی که بزرگه و قدرت داره مردمند نه هیچ شخصیتی فکر میکنم نباید گذشته هیچ کسی رو فراموش کرد چه خوب چه بد باید ریشه فساد نابود بشه نمیشه یکی بگه من اصلاح طلبم ولی متعصبم و طرفدار فلانی و فلانی هم هستم خودشو مسخره کرده با من وتو ...والسلام
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
27
بهتر است انتخاب دلیل حضور احمدی نژاد در نشستی که نتیجه آن در مورد سوریه معلوم بوده را واکاوی کند.
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
46
این توضیحات شما یعنی مخاطب شعور ندارد. این ک حرکت کیهانی است. یعنی هاشمی معصوم بوده؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
44
انتخاب داری یواش یواش شکل روزنامه ایران و کیهان میشی این یک ادعای تاریخی بود که معمول هم نیست صحت داشته باشه چیزی تندی نبود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
1
42
برات متاسفم انتخاب با این برخورد ناشیانه باصحبتهای ایشان ،برای همیشه خط کشیدم برسایت انتخاب
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
2
42
خيلي ها دهه شصت خيلي اشتباهات داشتن، شما فقط يه سيلي رو ميگين كه چي بشه؟

در ضمن حجاريان اونقدر عنصر مهمي در جريان اصلاحات هست كه ترورش كردند، كاري كه با هيچ كدوم از اصلاحاتي هاي ديگه نكردن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
15
از آنجائیکه بررسی تاریخ سیاسی بعد از انقلاب بواسطه درس گرفتن برای آینده بسیار بسیار مهم است لذا بهتر است سایت انتخاب به دور از حب و بغض و جنجال آفرینی، راجع به این موضوع در آینده مطالب بیشتری بنویسد.
این روزها زمینه این بحثها فراهم و حیاتی می باشد. و فرصت به این مهمی را نباید از دست داد.
Naser
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
20
3
متاسفانه وقتی دید جامع نگرانه در پس فعالیت های سیاسی نباشد و هدف خدمت به کشور و مردم محروم در هر شرایط نباشد همین می شود هنوز روزنامه صبح امروز ایشان را به یاد دارم که پای همیشگی تخریب هاشمی بود اصلاح طلبان در ان دوره چنان خود را گم کرده بودند که پس از مدتی تخریب هاشمی به جان همدیگر افتادند. یکی می گفت خروج از حاکمیت ان دیگری می گفت عبور از خاتمی ان یکی می گفت ....
اوج اشفتگی این جناح را می توان در انتخابات 84 ملاحظه کرد. ان اقایی که شخصیت اول و شانس اول بود فرمایش می فرمودند از لحاظ شرعی به احساس تکلیف نرسیدم (ترا خدا تصور کنید این ادم در صورت رسیدن به تکلیف هم فردا در پست ریاست جمهوری کلا می خواست به جای عقل و درایت با احساس مبهم تکلیف کشور را اداره کند)ان یکی می گفت فقط من و هیچ ان دیگری می گفت منم پیشرو و....

و نتیجه ان شد که شد متاسفانه در نبود فضای کاملا باز سیاسی اصلاح طلبان تنها گزینه به نظر رسیدند امری که بعدا مشخص شد اقایان فکر می کنند واقعا تنها گزینه مردمند. امیدوارم روزی برسد که یک عده سیاست مدار عاقل و عمل گرا و نه یک مشت تازه کار به دنبال هیاهو در لیست انتخاب ما باشد که سر امد همه انها هاشمی عزیز است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
1
23
متاسفانه بعضي از انسانها هيچ وقت عبرت نمي گيرند!
اهل کرمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
6
129
همه میدانند که در این نظام مرسوم است که در آستانه انتخابات جریانات سیاسی برای جلب نظر افکار عمومی به آقای هاشمی رفسنجانی حمله میکنند. بنده اهل کرمان هستم و با دوستانم تصمیم گرفته ایم که اگر در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ، کاندیدایی به آقای هاشمی رفسنجانی کوچکترین حمله ای کرد در انتخابات شرکت نکنیم!
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
2
29
اگه مشکلی واسه انتشار کامنت ندارید تا اونجایی که من میدونم جناب ری شهری سیلی زده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
10
10
خنده دار اینه که ایشون8سال تو مرکز تحقیقات بود.چرا هاشمی شما رو نینداخت بیرون و ازتون حمایت کرد؟؟؟بعد نماز جمعه هاشمی همسر ایشون پیام تشکر به هاشمی داد.اون موقع هاشمی خوب بود الان بده!!!در ضمن هاشمی رفسنجانی هیچ مخالفتی و دشمنی با اصلاح طلبان نداشت-نداره/اگر مخالف اینها بود 8سال تو مرکز تحقیقات اینا چکار میکردن!!!تو مجلس ششم هم هاشمی بعد اعلام حمایت جامعه روحانیت اعلام کرد من مستقلم یعنی در برابر اصلاحاتی اصلا نبود و نبوی اون موقع گفت اگر از هاشمی حمایت نکنیم و بهش بی احترامی کنید کارمون تمومه((نسیم بیداری).
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
15
3
آقا را توی ده راه نمی دادند سراغ خونه کدخدا را میگرفت !!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
2
30
انتخاب شعبه ی دوم کیهان!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
2
25
پدر این آقای فقیهی توی روزنامه انتخاب روزی نبود که علیه جبهه مشارکت تیتر نزنه، آقای مصطفی فقیهی هم باوجودی که نظریاتش قدری متفاوت با پدره ولی ، پسره همون پدره و به شدت ضد مشارکته....انتخاب وای برتو
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
31
با سلام اولا حجاريان و رفسنجاني خوب وبدشان رو خدا جواب بده كه ميده
دوما هموطناي عزيزم ساده عمل كردن بس است، اعتماد و خيانت، اعتماد و بعد بي تفاوتي به مشكلات مردم، قصه ي تكراري ما
كلام بعد ميدونيم ظلم به يك مور دانه كش معصيت است؛ واي به حال افرادي كه به انسانهايي مانند خود فراوان ظلم كرده و ميكنند و بعد از رو نميرن از خدا و نه از خلق خدا خجالت نميكشن فقط تو فكر بدست آوردن يه مقامند حتي به قيمت بدبختي همه مردم. از خدا ميخوام بحق اولياءش همه ما مردم را توي اين جوسازي هاي سياسي طرفدار و مدافع ظالمان به مردم كشورمون نكنه و آه مظلوم رو بدرقه راه ما قرار نده
عاقل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
7
25
ايران كشوري عجيبي است روياي داستانها در ايران ممكن ميشه:
نيرو ي امنيتي و اطلاعاتي باشي در عين حال روشنفكر و طرفدار و فريادكش آزادي بيان و افراد‏؟!‏
پاسخ ها
مهراب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
سلام
زياد تعجب نكن دنياي سياست از اين روشنفكرا زياد داره
آزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
13
مردان سیاسی همیشه در معرض پرسشند. من در این نوشته توهین به آقای هاشمی نمی بینم. هر چند آقای حجاریان شخصیتی سیاسی است و ممکن است بر اساس شرایط زمانه این مطالب را بیان کرده باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
1
11
اين حاشيه بي جاي شما بر مصاحبه کاري خلاف اصول خبرگاري است و غير اخلاقي:
«کارشناسان سیاسی، می گویند: در صورت صحت این بخش از سخنان آقای حجاریان، می توان درک کرد که دلیل سکوت اصلاح طلبان از حملات و هجمه های بی سابقه به آقای هاشمی در «دوران اصلاحات»، کینه های «بدریه حنینیه» این جماعت از رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده که در ان ایام و به هنگامه ی قدرت، سرباز کرده بود.»
شما مي توانيد در يک تحليل مستقل ايشان و همفکرانشان را له کنيد اما اگر قرار باشد در نقل يک مصاحبه چنين حاشيه هايي زده شود ديگر کار خبري نخواهد بود. بيشتر فکر کنيد متوجه خواهيد شد.
اين را بيافزايم که معناي سخنم پذيرش افکار امثال حجاريان نيست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
30
3
ها!!!چی شد؟اینکه تا دیروز تئوریسین محمد خاتمی بود.چیطو شد که آب زیر کاه!!! از آب در اومد؟!!!
نخیر.اینم میدونه که کمر اصلاحات شکسته شده و دیگه دودی از کنده اش بلند نمیشه.
علی راد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
5
29
با سلام آقای حجاریان هم به خودش ظلم کرد هم به اصلاح طلبان وهم به نیروهای چپ.
پاسخ ها
رضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
هم به كسايي كه من و تو اونا رو نميشناسيم ولي خود حجاريان بهتر ميدونه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
17
11
یک روزی اختلافاتی بود اما امروز بچه های اصلاح طلب از مواضع به حق و انسانی آقای هاشمی دفاع میکنند هیچ اشکالی هم ندارد این مسائل اما به نظرم نظریات آقای حجاریان بوی اختلاف میدهد که احتمال میدم منشا آن جاهای دیگر باشد فلذا بنده برای همیشه آقای حجاریان را بازنشست میدانم و به ایشان نصیحت میکنم سکوت را برای زندگی خود انتخاب کنند
نظرات بینندگان