arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۱۴ آبان ۱۴۰۲

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنی

لکسوس با اجرای برنامه‌ای بلندپروازانه می‌خواهد به سرعت مدل‌های جدید الکتریکی به بازار عرضه کند. این کارخانه کانسپت‌هایی از این مدل‌های جدید را در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرد. لکسوس با آمدن این مدل‌های جدید از سال ۲۰۳۵ به یک خودروساز الکتریکی تبدیل خواهد شد. اولین مدل الکتریکی در این برنامه جدید یک ماشین اسپرت است که در سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد. این مدل براساس کانسپت LF-ZC ساخته می‌شود که به تازگی در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد. LF-ZC بر روی پلتفرمی ساخته می‌شود که از اساس برای ماشین‌های الکتریکی ساخته شده و برای همین فرمی متفاوت با مدل‌های بنزینی لکسوس دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: معرفی سری تازه‌ای از محصولات الکتریکی لکسوس، کانسپت اینفینیتی که مبنای ساخت اولین مدل الکتریکی کارخانه خواهد بود و محصول جدید یک خودروساز کوچک انگلیسی که می‌گوید راه حلی برای یکی از مهم‌ترین مشکلات ماشین‌های الکتریکی است.

تحول در لکسوس

لکسوس با اجرای برنامه‌ای بلندپروازانه می‌خواهد به سرعت مدل‌های جدید الکتریکی به بازار عرضه کند. این کارخانه کانسپت‌هایی از این مدل‌های جدید را در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرد. لکسوس با آمدن این مدل‌های جدید از سال ۲۰۳۵ به یک خودروساز الکتریکی تبدیل خواهد شد.

اولین مدل الکتریکی در این برنامه جدید یک ماشین اسپرت است که در سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد. این مدل براساس کانسپت LF-ZC ساخته می‌شود که به تازگی در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد. LF-ZC بر روی پلتفرمی ساخته می‌شود که از اساس برای ماشین‌های الکتریکی ساخته شده و برای همین فرمی متفاوت با مدل‌های بنزینی لکسوس دارد.

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیکانسپت LF-ZC مبنای ساخت ماشینی است که در سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیلکسوس LF-LC اولین مدل از مجموعه‌ای از ماشین‌های الکتریکی جدید لکسوس است

جلوپنجره و چراغ‌های LF-ZC برداشتی تازه از فرم و شکل کنونی ماشین‌های لکسوس است. ماشین برای کاهش مقاومت در برابر هوا، با ارتفاع کم طراحی شده است. فاصله بین چرخ جلو و عقب تا حد ممکن افزایش یافته تا درها بزرگ‌تر باشد و سرنشینان جای بیشتری داشته باشند.

فرمان LF-ZC مستطیل است و بین دو نمایشگر لمسی کوچک قرار دارد. راننده با این دو نمایشگر بخش‌های مختلف ماشین از جمله سیستم صوتی، دنده‌ و تهویه مطبوع را کنترل می‌کند. اطلاعات ماشین در نمایشگر دیگری که روی شیشه جلو است به راننده نمایش داده می‌شود. دو نمایشگر بزرگ هم روبروی سرنشین کنار راننده است و پشت صندلی‌های جلو هم نمایشگری برای سرنشینان عقب گذاشته شده است.

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیفرمان لکسوس LF-ZC مستطیل است

لکسوس می‌گوید با پلتفرم جدیدش می‌تواند ماشین‌هایی بسازد که با هر بار شارژ بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت کنند. این پلتفرم توسط تویوتا، مالک لکسوس ساخته شده و قرار است با آن چند مدل تویوتا و لکسوس ساخته شود.

کانسپت دوم لکسوس به نام LF-ZL ایده‌ای از ماشینی را نمایش می‌دهد که قرار است لوکس‌ترین محصول الکتریکی لکسوس باشد. LF-ZL شاسی‌بلندی است که از بزرگ‌ترین مدل کنونی لکسوس هم بزرگ‌تر است. در طراحی ماشین بر راحتی سرنشینان بیشتر از اسپرت‌بودن تمرکز شده است. درهای عقب ماشین رو به بیرون و عقب باز می‌شود و پس از باز شدن پله‌ای ایجاد می‌شود که سوار و پیاده‌شدن را راحت‌تر می‌کند.

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیکانسپت FL-ZL ایده‌هایی از لوکس‌ترین مدل الکتریکی لکسوس را نمایش می‌دهد

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیلکسوس از سال ۲۰۳۵ به بعد فقط ماشین‌های الکتریکی تولید خواهد کرد

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیروکش درهای کانسپت FL-ZL با چوب بامبو ساخته شده است

لکسوس با این کانسپت هوش مصنوعی جدیدی را معرفی کرده که می‌تواند حرکات راننده را رصد کرده و با راننده گفتگو کند. مثلا هوش مصنوعی می‌تواند وقتی راننده یا سرنشینان به یک ساختمان اشاره کردند درباره آن ساختمان به راننده اطلاعات بدهد یا مسیر رسیدن به آن را پیدا کند. این هوش مصنوعی توسط شرکتی به نام Woven طراحی شده که از زیرمجموعه‌های تویوتا است.

لکسوس می‌گوید در برنامه‌ جدیدش می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ فروش مدل‌های الکتریکی را به یک میلیون دستگاه در سال برساند. این برنامه با توجه به فروش کنونی ماشین‌های الکتریکی کارخانه بلندپروازانه است. فروش ماشین‌های الکتریکی لکسوس در سال ۲۰۲۲ کمی بیشتر از دو هزار و ۵۰۰ دستگاه بود و مجموع فروش ماشین‌های الکتریکی تویوتا و لکسوس در این سال به ۲۵ هزار دستگاه نرسید. برای مقایسه، فروش تسلا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های ماشین‌های الکتریکی در جهان در سال ۲۰۲۲ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه بود.

اینفینیتی الکتریکی

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیکانسپت اینفینیتی «ویژن Qe» مبنای ساخت اولین مدل الکتریکی کارخانه خواهد بود

اینفینیتی، زیرمجموعه لوکس شرکت نیسان ایده‌ای از اولین مدل الکتریکی خود را در نمایشگاه توکیو رونمایی کرد. اینفینیتی براساس این کانسپت که نامش «ویژن Qe» است، در سال ۲۰۲۷ مدل جدیدی خواهد ساخت که قرار است در آمریکا تولید شود.

ویژن Qe یک سدان اسپرت با ظاهری کاملا متفاوت از مدل‌های کنونی اینفینیتی است. آلفونسو آلبیسا، مدیر طراحی نیسان و اینفینیتی می‌گوید در طراحی ماشین از پرنده‌ای الهام گرفته شده که در حالی که در آسمان ساکن به نظر می‌رسد با سرعتی زیاد در حال پرواز است.

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیماشینی که براساس کانسپت Qe ساخته می‌شود در سال ۲۰۲۷ به بازار خواهد آمد

بدنه ماشین در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، اما اینفنیتی با تمرکز بر جزییات و ظرافت در ساخت بخش‌هایی مانند چراغ‌ها و چرخ‌ها بر لوکس‌بودن ماشین تاکید کرده است. چراغ‌های ماشین مجموعه‌ای از خطوط به هم پیوسته است که در امتداد جلوی ماشین کشیده شده است. خطی نورانی هم روی سپر کشیده شده که به نظر می‌رسد امضای ماشین‌های آینده اینفینیتی باشد و در مدل‌های دیگر هم تکرار شود.

فروش اینفینیتی در سال‌های گذشته رو به کاهش بوده و این شرکت امیدوار است بتواند با اضافه کردن مدل‌های الکتریکی روند کاهش فروش را متوقف کند. با این حال با زمان‌بندی کنونی کارخانه، Qe دیرتر از رقیبانش به بازار خواهد آمد و این باعث می‌شود رقابت برای این مدل دشوارتر شود. دومین مدل الکتریکی اینفینیتی یک شاسی‌بلند است که قرار است در سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه شود.

الکتریکی و سبک

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیکیترهم می‌گوید هدفش ساخت ماشینی ساده و سبک بوده که رانندگی با آن لذتبخش باشد

کیترهم (Caterham)، خودروساز کوچک انگلیسی می‌گوید راه‌حلی برای یکی مهم‌ترین مشکلات ماشین‌های اسپرت الکتریکی پیدا کرده است. این کارخانه این راه حل را در کانسپتی نمایش داده و قرار است براساس آن مدلی جدید در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه کند.

ماشین‌های اسپرت الکتریکی نسبت به ماشین‌های بنزینی شتاب و گشتاور بهتری دارند، اما وزن بالای باتری باعث می‌شود از ماشین‌های بنزینی سنگین‌تر شوند و در نتیجه کیفیت سواری آنها به خوبی ماشین‌های اسپرت بنزینی نباشد.

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیکانسپت کیترهم با همکاری استودیوی طراحی ایتال‌دیزاین ساخته شده است

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیاتاق و بدنه کیترهم ساده طراحی شده است

کیترهم می‌گوید هدفش ساخت ماشینی است که ساده و سبک بوده و رانندگی با آن لذتبخش باشد. آنتونی جارانلی، مدیر طراحی کیترهم برای رسیدن به این هدف هر امکان یا وسیله‌ای اضافه‌ای را از ماشین حذف کرده است. مثلا کاپوت ماشین باز نمی‌شود و مهندسان کیترهم می‌گویند با این کار بیست کیلوگرم در وزن صرفه‌جویی کرده‌اند. از فن‌آوری‌های جدید مثل رانندگی خودران یا سیستم عامل و نمایشگر بزرگ خبری نیست و در ساخت بدنه از فیبرکربن و آلومینیوم استفاده شده است. این کار باعث شده وزن ماشین به کمتر از ۱۲۰۰ کیلوگرم کاهش یابد.

کیترهم کانسپتش را با کمک استودیوی طراحی ایتال‌دیزاین ساخته است. ماشین با هر بار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند و حداکثر سرعتش ۲۳۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۴.۵ ثانیه است. قیمت ماشین حدود ۸۰ هزار پوند (کمتر از ۱۰۰ هزار دلار) خواهد بود که آن را در برابر رقیبانش به انتخابی ارزان‌تر تبدیل می‌کند.

جهان خودرو؛ آغاز فصلی تازه برای لوکس‌ترین خودروساز ژاپنیکیترهم در پنجاه سال گذشته مدل‌های مختلفی از لوتوس ۷ را تولید کرده ‌‌است

کیترهم در دهه شصت میلادی، نمایندگی فروش کارخانه لوتوس. وقتی لوتوس در دهه هفتاد تصمیم به توقف تولید مدل ۷ گرفت، کیترهم امتیاز ساخت آن را خرید و به یک خودروساز تبدیل شد. در پنجاه سال گذشته کیترهم مدل‌های مختلفی از لوتوس ۷ را تولید کرده است.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان