arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۴ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۱

رجانیوز: برخی وزرا در نامه ستاد فراقوه ای، فریب پورمحمدی و متکی را خوردند! / اسامي تعدادي از امضا كنندگان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجانیوز نوشت:

ماجراي ارسال نامه‌ جمعي از دولت‌مردان سابق به رهبر معظم انقلاب كه در آن خواستار تشكيل گروهي از نخبگان و صاحبنظران براي پي گيري اموري شده بودند كه مطابق قانون در حوزه ماموريت و مسئوليت دولت است، نه تنها واكنش برخي از فعالان سياسي و رسانه‌اي كشور را به دنبال داشت، بلكه با اعتراض شديد تعداد ديگري از اعضاي سابق دولت كه گرايش و هم سويي بيشتري با احمدي نژاد دولت نهم داشتند، روبرو شد.

ماجرا از آنجا آغاز شد كه خبر ارسال اين نامه با محوريت منوچهر متكي و مصطفي پورمحمدي وزراي پيشين امور خارجه و كشور در رسانه‌ها منتشر شد.
 
در حالي كه منوچهر متکی با يادآوري مثال "خسن و خسین دختران معاویه‌اند" ارسال نامه‌اي با موضوع "سلب اختیارات دولت" را پر از ایراد دانسته و تلویحا آن را تکذیب کرد، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال با تاييد این نامه به محتواي آن نيز اشاره كرد و گفت: در این نامه خواسته شده بود که ستاد فراقوه‌ای برای برگزاری انتخابات تشکیل شود و رئیس این ستاد می‌تواند رئیس جمهور باشد.
 
واكنش متكي به اين خبر كه رسانه‌ها از آن به عنوان "تكذيب تلويحي" ياد مي‌كردند با اظهار نظر جديد وزير خارجه بركنار شده، وارد فاز جديدي شد. اين عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري در در جمع ائمه جماعت و روحانیون شهرری به جزئيات بيشتري از اين نامه اشاره كرد و گفت: طی یکسال و نیم گذشته جمعی از اعضای سابق دولت‌های نهم و دهم با برپایی جلساتی به بررسی مسائل مختلف و کلان کشور می‌پردازند، حاصل جلسات فوق براساس یک تصمیم جمعی تحت عنوان یک نامه توسط تیمی 5 نفره از وزرای سابق به همراه راه‌کارهای پیشنهادی نگارش و تدوین شد و با امضای حدود 15 نفر از اعضای این جلسه برای مقام معظم رهبری ارسال شد.
 
منوچهر متكي تاكيد كرد: در هیچ کجای نامه از رئیس جمهور و یا خلع ید وی از نوع ادعاهای مطرح شده سخنی به میان نیامده و تفسیرهای گوناگون مانند ستاد فرا ‌قوه‌ای که عمدتاً از سر بی‌اطلاعی بیان شده، در این نامه ذکر نشده است.
 
متكي در حالي موضوع "خلع يد از رييس جمهور" و  "تشكيل ستاد فراقوه‌اي" در نامه مذكور را انكار كرد كه حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان با انتقاد شديد از اين نامه نوشت: ساز و كارهاي پيشنهادي دلسوزان نظام و مردم اگر واقعاً دلسوزانه باشد، الزاماً بايستي در بستر دولت دنبال شود. نكته اي كه متأسفانه چند هفته قبل از سوي برخي مسئولان قبلي دولت، به غفلت ناديده گرفته شده و با ارسال نامه اي خواستار تشكيل گروهي از نخبگان و صاحبنظران براي پي گيري اموري شده بودند كه مطابق قانون در حوزه ماموريت و مسئوليت دولت است. نويسندگان نامه كه متاسفانه ارسال آن را رسانه‌اي كردند! به اين نكته بديهي توجه نداشته اند كه نامه مورد اشاره، نفي آشكار صلاحيت دولت تلقي مي شود كه از يكسو بيرون از جايگاه نويسندگان نامه بوده است و ديگر آن كه دولت پيشاني نظام است و از اين روي بدون كمترين ترديدي، نامه ياد شده را مي توان و بايد، بازي ناخودآگاه نويسندگان در ميدان دشمن ارزيابي كرد كه با نقد دلسوزانه- كه ضروري و سازنده است- فاصله فراواني دارد. 

نامه دلسوزانه يا بيانيه سياسي؟!
 
در همين زمينه خبرنگار رجانيوز از يك منبع مطلع كسب اطلاع كرد كه پنج وزير سابق مورد اشاره متكي، علاوه بر خودش، "مصطفي پورمحمدي"، "داوود دانش جعفري"، "سيد محمد جهرمي" و "عليرضا طهماسبي" بودند و اين نامه توسط دولتمرداني به امضا رسيده است كه در دولت نهم به غير احمدي نژادي بودن مشهور بوده و از آنها به عنوان وزراي سهميه‌اي ياد مي‌شد.
 
به گفته وي افرادي هم‌چون "منوچهر متكي"، "مصطفي پورمحمدي"، "عليرضا طهماسبي"، "سید کاظم وزیری هامانه"، "غلامحسین نوذری"، "داوود دانش جعفري"، "سيد محمد جهرمي"، "محمدمهدي زاهدي"، "پرویز کاظمی" ، "محمود فرشیدی"  كه به ترتيب سابقه تكيه بر كرسي اول وزارتخانه‌هاي وزير امور خارجه، كشور، صنايع، نفت، امور اقتصادي و دارايي، کار و امور اجتماعی، علوم تحقيقات و فناوري، رفاه و تامین اجتماعی، آموزش و پرورش را داشته‌اند، اين نامه را امضا كرده‌اند.
 
اين منبع مطلع تصريح كرد: همچنين در اين نامه امضاي حسین دهقان معاون رئيس جمهور ورئيس سابق بنياد شهيد وامورايثارگران و مشاور عالي كنوني قاليباف شهردار تهران نيز به چشم مي‌خورد. 
همچنين سايت خبرانلاين از امضاي اين نامه توسط فرهاد رهبر رييس دامشگاه تهران  و رئيس سابق رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي خبر داد ، كه اين خبر از سوي فرهاد رهبر تكذيب نشده است.
 
افرادي همچون مسعود ميركاظمي وزير سابق بازرگاني و نفت و همچنين عليرضا علي‌احمدي وزير آموزش و پرورش دولت نهم  از جمله دولتمرداني بودند كه نويسندگان اين نامه تلاش زيادي براي گرفتن امضاي از آنها كردند كه با پاسخ منفي و اعتراض گونه آن دو روبرو شدند.
 
يكي از وزيران سرشناس دولت نهم با ابراز تاسف از نگارش و انتشار اين نامه، آن را بيانيه سياسي توصيف كرد و گفت: جداي از محتوا، ماهيت و نفس اين نامه غلط است، اينكه دور هم جمع شوند و عليه دولت آن هم در اين شرايط فعلي، نامه‌اي بنويسند و خودشان مطبوعاتي كنند، شيطنت آميز است.
 
وي با بيان اينكه چه بسا بعضي از امضا كنندگان خودشان متوجه نبودند و فريب خوردند، افزود: آقاي پورمحمدي و اقاي متكي جلساتي داشتند كه بسياري از اعضاي سابق دولت نهم و دهم را به اين جلسات دعوت نمي كردند.
 
اين وزير سابق دولت نهم افزود: افرادي هم چون دكتر الهام، دكتر سليماني، دكتر ميركاظمي، دكتر لنكراني، آقاي صفار هرندي و علي‌احمدي از جمله وزيران سابقي هستند كه از اين اقدام  بسيار ناراحتند و آن را  اقدام زشتي مي‌دانند.

نظرات بینندگان