arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۲۰ دی ۱۴۰۲
نجفی، رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران، در گفت و گو با «انتخاب»:

۱۲۰ میلیون مترمکعب با تعویض بخاری ها جبران گاز خواهیم داشت، اما همکاری نمی‌شود

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، درباره هدررفت روزانه گاز در کشور گفت: در سال‌های گذشته روزانه هزار میلیارد تومان فقط از تفاوت کارامدی بخاری‌ها گاز هدر دادیم. ما این همراهی را نداریم که بخشی از ناترازی را حل کنیم این وضعیت نشان می‌دهد که باید نگاهی مجدد به بخش خصوصی و کارشناسان داشته باشیم. بخش خصوصی ماهم با این رفتار‌ها دچار ناتوانی می‌شود؛ اما بخش خصوصی یک زمان در این کشور خودرو تولید کرد و شهرک اکباتان می‌ساخت. در پنجاه سال گذشته بخش خصوصی را از تواناتی انداخته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بحران ناترازی هرساله گریبان کشور را می‌گیرد. امسال مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده که ناترازی فقط به زمستان خلاصه نمی‌شود و در کل سال ناترازی مصرف وجود دارد. طبق این گزارش میزان ناترازی در سه ماه سرد سال گذشته ۳۱۵ میلیون مترمکعب و در کل سال ۱۲۳ میلیون مترمکعب بوده است.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، درباره ادعا مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر ناترازی هر روزه گاز به «انتخاب» گفت: از یک منظر شرکت گاز جوری آمار سازی می‌کند تا شرایط را برای دریافت بودجه جهت گسترش میادین به دست بیا‌ورید. در سال گذشته وزیر نفت ۸۰میلیارد دلار برای گسترش میادین بودجه طلب کرد، اما موافقت نشد. رییس مجلس هم توصیه کرد که کاهش مصرف را که یک دهم هزینه دارد اجرایی کنید؛ لذا ممکن است انگیزه‌هایی این چنینی پشت سر این امار باشد تا بودجه بیشتر بگیرند. از منظر دیگر واقعیت این است که بدمصرفی ما وجود دارد و سال‌هاست بد مصرف می‌کنیم و راندمان پایین است. تجهیزات مصرفی ما هم فرسوده است و بخاری‌ها و موتورخانه‌ها و صنایع را باید تغییر ساختار دهیم. فولادی‌های ما با انرژی غیرمتعارف، تولید می‌کنند. مصرف گاز ما ده برابر حدنرمال است. ترکیه به اندازه نصف مصرف گاز ما ۲.۵برای جی. دی. پی دارد.

وی در ادامه درباره لزوم تعویض بخاری‌های فرسوده بیان کرد: شرکت بهینه سازی مصرف می‌گوید به ازا تعویض هر بخاری ۶۰۰مترمکعب در زمستان صرفه جویی رخ می‌دهد نتیجتا اگر ۱۰میلیون بخاری را تعویض کنیم چند اتفاق می‌افتد. با تعویض بخاری نیازی نیست بخاری‌های دیگر تعویض شوند و با یک بخاری مردم رضایت خواهند داشت. ۱۲۰میلیون مترمکعب با این کار جبران گاز داریم، اما همکاری نمی‌شود و نهاد‌های نظارتی پیگیری نمی‌کنند. بحث تغییر ۴میلیون بخاری هم تا ۴هزار عدد اجرا شده است. شرکت گاز تمایلی به این کار ندارد. در فراخوان جدید هم از ۲۲ شرکت یک شرکت انتخاب شده و احتمالا در شرکت کاز هم چای دبش خواهیم داشت.
 
او افزود: یک فراخوان دادند و سیستم قطع شد و متقاضیان نتوانستند شرکت کنند. در مهر ماه دوباره فراخوان دادند تا ۲۰ابان هم مهلت داده شد و بدون مذاکره با شرکت‌ها فقط در سیستم نوشتند «رد»؛ که این اتفاق یعنی یک مکانیسم ناموفق پست کار بوده است. بعد از یک ماه فقط رد کردند و شرکتی انتخاب شد که تاکنون بخاری تولید نکرده و گفتند این شرکت سرمایه گذار است. سوال اینجاست که چرا جلو سرمایه گذاران را می‌گیرند؟
 
نجفی درباره هدررفت روزانه گاز در کشور گفت: در سال‌های گذشته روزانه هزار میلیارد تومان فقط از تفاوت کارامدی بخاری‌ها گاز هدر دادیم. ما این همراهی را نداریم که بخشی از ناترازی را حل کنیم این وضعیت نشان می‌دهد که باید نگاهی مجدد به بخش خصوصی و کارشناسان داشته باشیم. بخش خصوصی ماهم با این رفتار‌ها دچار ناتوانی می‌شود؛ اما بخش خصوصی یک زمان در این کشور خودرو تولید کرد و شهرک اکباتان می‌ساخت. در پنجاه سال گذشته بخش خصوصی را از تواناتی انداخته‌اند.

نظرات بینندگان