arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۸۰۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۱

فیلم: دلیل خداحافظی لادن طباطبایی از دنیای بازیگری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لادن طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون عشق به بازیگری و قرار نگرفتن در بازی پیشگی را دلیل کناره‌گیری‌اش از دنیای بازیگری دانست.

طباطبایی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «از یک سال پیش تصمیم داشتم تا از دنیای بازیگری خداحافظی کنم که با پیشنهاد سریال «راز پنهان» این تصمیم قطعی شد و خواستم این آخرین بازی من باشد. »

او ادامه داد: «20 سال است که کار حرفه‌ای کرده‌ام و با نقد آشنا هستم. زمانی منتقدان بزرگی نقد فیلم می‌نوشتند که هر کدام مانند کلاس درس بود. نقد سینمایی یعنی سخنان حکیم سینمایی و منتقد کسی است که در حوزه هنرهای نمایشی واقف است اما این روز‌ها که ادعای فرهنگ داریم دیگر از صحبت کردن با یکدیگر خبری نیست. »

این بازیگر ادامه داد: «تعجب می‌کنم که در یک سایت خبری دولتی نقد به همراه فحش نوشته می‌شود و سپس یک روزنامه تخصصی هنری‌‌ همان نقد را با حذف فحش‌ها استفاده می‌کند. »

بازیگرفیلم سینمایی «زن ها فرشته اند»گفت:«دل نازک نیستم که با هر صحبتی عرصه را خالی کنم اما ما زمانی خانواده بودیم؛ حالا سیاستگذاران ما هم اختلاف سلیقه‌ها رو عمومی کردند و همه چیز با حاشیه همراه است. عاشق بازیگری هستم اما فروشنده بازیگری نیستم. نقش‌هایم را به زور نمی‌گیرم، اما برای ایفای هر یک زحمات فراوان می‌کشم اما متاسفانه وضعیت سینمای ما تغییر کرده و سال به سال پس‌رفت را می‌بینیم. »

او ادامه داد:« سینمای ما به عرصه و صحنه منازعات و مبارزه تبدیل شده است. در این میان جایی برای من نیست. ما از فرهنگ ایرانی و اسلامی صحبت می‌کنیم اما این امر در ظاهر دیده می‌شود و سال‌هاست که سکوت‌کننده‌ها بیشتر می‌شوند. »

طباطبایی در ادامه گفت:«از سال گذشته برخی مسائل پیش آمد که حواشی زیادی را به همراه داشت از جمله دستمزد بازیگران و بعد از آن اظهار نظر یک کارگردان دینی که تمام حرمت زنان بازیگر را زیر سئوال برد. تعجب می‌کنم این کارگردان چرا این اظهار نظر را کرد که هنوز هم صدمات آن در سینمای ایران باقی مانده است. من نسل بعد از انقلاب هستم که رشد کردم و دیگر این تضاد‌ها از تحمل من خارج شده است. »

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد:«همیشه دوست داشتم بی‌حاشیه زندگی کنم و دیگر آب از سرم گذشته چرا که هر کاری می‌کنیم حاشیه دارد. امیدوارم روزی فرهنگ ما و فرهنگی دینی و میهنی ما گسترش پیدا کند و این گفت‌وگوهای ناشی از بی‌دانشی ما نیز پایان یابد. »

این بازیگر تئا‌تر و سینما و تلویزیون در پایان گفت:«دیگر جلوی دوربین نمی‌روم و معتقدم بازیگر تا زمانی که ابزارش را دارد باید بازی کند و اگر ابزار در اختیارش نیست از این عرصه خداحافظی کند.»
 
فیلم زیر بخش‌هایی از صحبت‌های لادن طباطبایی در برنامه «هفت» در خصوص دلیل کناره‌گیری‌اش از بازیگری است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
77
15
خوش آمدی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
102
23
اووووووه خوب بازی نکن دیگه این همه آسمون ریسمون نداره که میبافی!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
88
19
آخ آخ .... دیگه از این به بعد در سینما ها تخته می شه !!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
91
20
بهتر مگه چه گلی به سر سینما یا تلویزیون زدید... برو خدانگهدارت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
28
70
خانم طباطبايي دست برداريد از اين حرفها لطفا. شما به اين بازيهايي كه جنابعالي و برخي از بازيگران ايراني مي كنند مي گوييد كار حرفه اي؟ با آرايش و گريم رو به روي دوربين قرار مي گيريد و گفتاري را بر زبان مي آوريد و بي آينكه كمترين آسيبي و خدشه اي به گريمتان بيفتد و يا نظم و آراستگي لباستان جا به جا شود از آن كنار مي رويد آن وقت به اين طرز بازي كردن مي گوييد حرفه اي؟ اگر بازيگري اين است كه من از شما بهتر بلدم بازي كنم. خانم طبابايي من به شما به عنوان يك بانو احترام مي گذارم ولي مي دانيد براي چه؟ براي آن لباس با وقار و چادري كه به سر مي گذاريد كه هر وقت شما را مي بينم به ياد خواهر و مادر خودم مي افتم ولي نه براي بازيگريتان. چرا كه بازيگري شما و بسياري از همكارانتان جلوي دوربين هيچ هيجان و تحسيني را در دل من بر نمي انگيزد. كي امثال جنابعالي (با مكال احترام) در بازيهايتان خطر كرده ايد؟ خاكي شده ايد؟ خيس آب شده ايد؟ زخمي شده ايد؟ من كشته و مرده فيلمهاي آمريكايي و اكشن نيستم و از آنها بدم مي آيد ولي شما فيلمهاي مثلا سيلوستر استالونه رو ببينيد. اين آقا و همبازيهاي زن و مردش در صحنه هاي فيلم خودشون را به آب و آتش ميزنند تا فيلم بازي كنند و الحق كه دستمزدشان را حلال مي كنند. نگوييد از بدلكار استفاده مي كنند آن جاي خود ولي بسياري از صحنه ها را هم واقعا خودشان بازي مي كنند. خانم طباطبايي من هر وقت تلويزيون يك سريال ايراني پخش مي كند به آن نگاه نمي كنم بلكه فقط گوش مي دهم چرا كه فيلمهاي ايراني را با گوش كردن هم مي توان پي گيري كرد و همينطور كه گوش مي دهم كارهايم را هم انجام مي دهم چون مي دانم و به تجربه بر من ثابت شده كه نيازي نيست فيلمهاي ايراني را نگاه كرد و با گوش كردن هم مي توان آنها را پي گيري كرد درحاليكه برخي از فيلمهاي خارجي آدم را رو به روي تلوبزيزيون ميخ كوب مي كند.
ديگر اينكه در مصاحبه تان گفته بوديد كه مردم شما را در صف نانوايي مي بينند و با تعجب از شما مي پرسند كه مگر شما هم نان مي گيريد يا آشپزي مي كنيد؟ خانم طباطبايي من نمي دانم آن كسي يا كساني كه اين حرف را به شما زده اند از كجا آمده اند ولي آيا با اين حرف خودتان را بالا نبرده ايد و مردم را آدمهاي هيچ چيز نديده و بي خبر از همه جا فرض نكرده ايد كه خيال مي كنند بازيگران سينما با آدمهاي عادي فرق دارند؟ گذشت آن زماني كه مردم مات و مبهوت شخصيت هنرپيشه هاي سينما مي شدند. الان در دنيا هم بازيگران اگر دنبال پرستيژ و محبوبيت مي گردند مي روند كارهاي عام المنفعه و خير انجام مي دهند تا در دل مردم جابگيرند حالا يا از روي منفعت طلبي يا از روي نيت پاك، دين و گناهشان را نمي شويم. يك روز در ترمينال فرودگاه يكي از بازيگران زن سينما را ديدم. وي بازيگر خوبي است و نقشهايش را خوب بازي مي كند. سن ايشان حدودا پنجاه تا شصت ساله است. نقشهايي كه من از او ديده ام در قالب يك زن محترم مومن و خانواده دوست بوده و براي او احترام زيادي قائل بودم ولي از زماني كه او را در فرودگاه ديدم به كلي احساسم در موردش عوض شد مي دانيد چرا؟ نه به خاطر آرايش و بزكي كه كرده بود كه به خودش مربوط است و قوانين و مقررات كشور. آنچه كه من را ناراحت كرد و عميقا متاسف شدم حالت تكبر و تبختري بود كه در او ديدم. او چنان راه مي رفت كه از نوك كفشهايش جلوتر را نمي ديد مبادا نگاهش در نگاههاي آدمهاي حقيرتر از خودش بيفتد. آن چنان اخمي از روي خود خودخواهي كرده بود بايد مي آمديد و مي ديديد. خانم طباطبايي آفت بازيگري و هنر پيشگي اين چيزهاست مانند هر پيشه ديگري. شما تاريخ را بخوانيد ببينيد چه كساني چه بازيگر چه ورزشكار يا هر كس ديگري نامشان در تاريخ به نيكي مانده؟ و در قلب مردم جا گرفته اند؟ آناني كه كارشان را به نحو احسن و با صداقت و پاكي انجام داده اند.
همين جا به روح مرحوم پيمان ابدي درود مي فرستم كه فداي بازيگري صادقانه و حرفه اي در قالب يك بدلكار شد و كار و موقعيت خود را در خارج از كشور رها كرد و براي مردم به ايران آمد و دست آخر هم جان خود را در اين راه از دست داد.
ضمنا كار كساني را كه حين انتقاد به شما توهين كرده اند تقبيح مي كنم
با كمال احترام يك خواننده
فرد
|
UNITED KINGDOM
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
4
30
هرچند حرفه ای نیستسد ولی بازیگرید و هنرمند و افسوس از سینمایمان که به قول شما پس رفت دارد
نظرات بینندگان