arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۹۱۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۱
من الان شيطان هستم

گلشیفته فراهانی: فاجعه بود/ پدرم از برهنه شدنم خوشحال شد/ خانواده ام را گروگان می گیرند/ در سینمای ایران بدتر از سگ با تو رفتار مي‌كنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گلشیفته فراهانی در تازه ترین اظهارات خود درباره حرکت غیر اخلاقی اش توضیحاتی عجیب و البته متناقض و ایضا مضحک ابراز کرده است. او در گفتگویی با روزنامه گاردین به بیان نظرات خاص و شاذ خود  درباره ایران و فضای اجتماعی آن و هم چنین سینما پرداخته است و از سینمای ایران به عنوان شکنجه گاه یاد کرده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر «انتخاب» به نقل از فردا ؛ روایت روزنامه گاردین از عمل وی اما اینچنین آغاز می شود ؛« فراهاني در ويدئويي سياه و سفيد همراه با «اميدهاي جوان» سينماي فرانسه، كه تعدادشان به 30 نفر مي‌رسيد، حاضر شد تا «سزارز» را تبليغ كند. سزارز «اسكار فرانسوي‌ها» است و او در اين مراسم بازي نقشي كه در كمدي موفق «سي‌تو موئق، ژت‌تو» (اگر بميري مي‌كشمت!) داشت، نامزد دريافت جايزه شده بود. در اين تبليغ از هر يك از هنرپيشگان خواسته شد يكي از لباس‌هاي خود را از تن خارج كنند تا «جسماً و روحاً» هنر خود را به نمايش بگذارند. فراهاني تصميم گرفت (....)را در معرض نمايش قرار دهد و در اين حال گفت: «من به روياهاي شما تجسم مي‌بخشم.» اما آنچه پس از اين حادثه در ايران اتفاق افتاد مشابه زلزله‌اي فرهنگي بود.»

گاردین در توصیف وضعیت فراهانی پس از نقل این امر نوشته است:« او در حالي كه سرش را در دستانش گرفته بود گفت: «فاجعه بود! دقيقاً نمي‌دانم چند ميليون نفر فرداي آن روز نام مرا در گوگل تايپ كردند، نمي‌خواهم بدانم...»

 فراهاني در این مصاحبه با فرافکنی خاصی گفته است که  هرگز قصد شوكه كردن ايرانيان يا تحريك آنها را نداشته است. او گفت: «من از سياست متنفرم. اين كار من نيست. هميشه همين‌طور است كاري مي‌كني و ناگهان سياسي مي‌شود. مي‌دانستم مشكل است. اما من اكنون در فرانسه زندگي مي‌كنم و بايد اينجا فعاليت كنم. بالاخره يا در اينجا هستم يا نيستم. اين مساله براي من و خانواده‌ام و كل جامعه ايران شوك‌آور بود. مساله خوب! اين است كه بحثي به راه افتاد كه در غير اين صورت هرگز پيش نمي‌آمد. من ديدم افرادي به من توهين مي‌كردند، بعضي پاسخ آنها را مي‌دادند و بعضي از من دفاع مي‌كردند و بعضي دوباره به من توهين مي‌كردند. درگيري‌هاي زيادي بين خانواده‌ها ايجاد شد....» و سپس حال و روز خانواده اش را چنین توصیف می کند:« خيلي بد بود. اين اولين باري بودكه آنها نتوانستند از من دفاع كنند. آتش چنان گسترده بود كه دامن آنها را نيز گرفت. من بايد بيشتر محتاط باشم. چون مي‌دانم آنها را گروگان! مي‌گيرند... اما پس از مدتي به دليل پيشينه پدرم ـ كه خود را از طبقات پايين جامعه بالا كشيد ـ احساسات آنها تغيير كرد. پدرم مي‌ترسيد من حمايت مردم را از دست بدهم. زيرا مردم براي او بسيار مهم بودند. او همه زندگي‌اش را براي مردم جنگيد و همه چيز را فرداي آنها كرد. اما پس از يكي دو ماه متوجه شد مردم بيشتر به من احترام مي‌گذارند و خوشحال شد!!! ...من افتخار مي‌كنم كه يك ايراني هستم. به ويژه زن ايراني!!!»

 فراهاني  در عین حال  اعترافاتی خاص از نحوه برخورد با وی در غرب و ابزاری  بودنش را  بیان داشته است . او می گوید :« تبعيد مانند مرگ است. به عمق آن نمي‌توان پي برد تا زماني كه دچارش شوي. تمام دنيا مي‌خواهد تو را در نقش قرباني ببيند و تو را به آن سو مي‌كشاند زيرا دوست دارد بدبختي تو را نظاره كند. به همين دليل است كه فرانسوي‌ها در مورد حوادثي چون سوريه بسيار حساس هستند. مانند تماشاي فيلم مستهجني است كه در تو اين احساس را ايجاد مي‌كند كه از آنها خوشبخت‌تري، اما در واقع به آنها اهميتي نمي‌دهند. آنها مي‌گويند: «بياييد، ما از شما مراقبت مي‌كنيم، سپس از شما سوءاستفاده مي‌كنند و به شما پاسپورت نمي‌دهند. من تنها يك هنرپيشه هستم و مي‌خواهم فعاليت كنم.»

نکته تاسف آور دیگر در این گفتگو نگاه شیفته وار فراهانی به پاریس به عنوان یک شهر بی قید و بند است. او از زندگی بی قید در پاریس خشنود است و آن را اینچنین ابراز می کند:« براي اولين بار در زندگي خوشحالم كه زن هستم!پاريس شما را از هر گناهي كه فكر مي‌كنيد به خاطر زن بودن مرتكب شده‌ايد رها مي‌سازد! شما را پاك مي‌كند و احساس آزادي مي‌كنيد!!» او  به روسري سفيدش اشاره می کند و مي‌گويد: «اين دوست قديمي من است، بزرگترين مشكل هنرپيشگان زن ايراني، دولت نيست بلكه دنياي بيرون است كه تصور مي‌كند ما با روسري از شكم مادر زاييده مي‌شويم!! به ليلا حاتمي نگاه كنيد. معمولاً پس از برنده شدن در مراسم اسكار (براي فيلم جدايي فرهادي) پيشنهادهاي كار زيادي به يك هنرپيشه ارايه مي‌شود، اما پيشنهادي به او نشده است در حالي كه او قادر است به چهار زبان صحبت كند.»

اما اوچ این گفتگو در جایی است که فراهانی به همه گذشته خود و حتی سینمای ایرا پشت پا می زند و با الفاظی خاص از آن یاد می کند . او کار در سینمای ایران شکنجه شدن به شمار آورده و با بیانی خاص در خصوص عملکرد فرهادی کنایه ها و طعنه هایی صریحی را به زبان می آورد.فراهانی  از فيلمبرداري فيلم درباره الي مي‌گويد و اين كه فرهادي او را «شكنجه» مي‌كرد و او را مجبور مي‌كرد نيم ساعت در ساحل درياي خزر داد بزند و صبحانه آرد نخود بخورد تا صدايش در فيلمبرداري گرفته شود. به دليل ضربه‌اي كه بازيگر ديگر در خلال فيلم به او وارد كرد، پرده گوشش سوراخ شد اما كارگردان اجازه نداد تا انتهاي روز بعد و پايان فيلمبرداري به بيمارستان برود. آنها ديگر از آن زمان با هم صحبت نكردند. فرهاني مي‌گويد: «او دوست من است اما نمي‌تواند با من صحبت كند. او از ايران خارج مي‌شود و دوباره برمي‌گردد. اما من الان شيطان هستم. شك يكي از ابزار كنترل آنهاست.» او مي‌گويد: «من از هر فيلمي كه بازي كردم زخمي در بدن دارم.» و آستين و شلوارش را بالا مي‌زند تا آنها را   نشان دهد و می گوید آنها بدتر از سگ با تو رفتار مي‌كنند. تو بايد مانند برده كار كني تا آنها را خشنود كني. اوضاع بايد اين گونه باشد. بايد در هر فيلمي احساس كني كه كار آخر توست.» 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۳۶۵
غیر قابل انتشار: ۱۷
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
1472
2028
دوستانی که از این خانم حمایت میکردند تحویل بگیرند . شاید تعداد منفی هایی که به من بدهید سر به فلک بزند ولی منظور من چه اون زمان و چه حال بی حرمتی این بازیگر با جامعه و خانواده خودش هست . من احترام زیادی برای اقای بهزاد فراهانی و خانواده محترمش قائلم ولی هرگز نمیتونم عمل این خانم رو هضم کنم .
پاسخ ها
ساره
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
آفرین اگه میشد هزار تا لایک بهت میدادم. اونایی که ازش دفاع میکردین بفرمایین تحویل بگیرین که ایران و چطوری داره به دیگران نشون میده. انگار سینمای ایران همه ضربه دیدن و دست و پاشون شکسته و مردن که این حرفا رو زده. واقعا متاسفم برات . کاش نظرات اینجا رو هم میدیدی تا بفهمی همچین هم با تو نیستیم. متاسفم برات.
بی نام
|
Switzerland
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
179
648
عجــــــــــــــــــــــب !!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
503
249
حالا توبه کرده یا نه ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
331
1200
پناه بر خدا!صدام هم اینجوری با کسی برخورد نمیکنه...خوب بیشتر بازیگرهای هالیوود توی فیلم هاشون آسیب های جدی میبینند.مثلا تام کروز چندین مرتبه دندش شکسته،دماغش،و... اتفاقا جنابعالی سیاسی هستی که الان داری از این حرفها سوء استفاده میکنی،بعد میگی من اصلا سیاسی نیستم!
در مورد اون حرکت زشتت هم بگم هیشکی از این کارت خوشش نیومد جز همون هایی که داری فرهنگشون رو مثل ... تقلید میکنی...!به نظر من دیگه فارسی حرف زدنت بیخودیه!
فرهنگ غربی،تفکر غربی،تابعیت غربی،فقط یه زبون مونده اونم فکر کن اصلا نداری...من نمیدونم تو که همه افتخاراتت مال غربه و کمالت رو در غرب میبینی دیگه چرا به ایرانی بودنت افتخار میکنی.!؟ بنده خدا لخت شدی واسشون اونوقت جایزشون رو هم بهت ندادن.جایزه که نبردی هیچ،آبروی مارو هم بردی...
كوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
901
1424
ننگ بر تو كه خود فروشي كردي. خاك بر سر سينماي ما كه امثال شمارو تحويل جامعه داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
727
1295
خیلی بی ..... کدوم بازیگر اینجا زخم و زیلی شده؟؟؟ کی از تو حمابت کرده که حالا خوشحالی که مردم با تو ان؟ همش تقصیر اوناییه که میان الان حتی به همین کامنت منم منفی میدن.....
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
671
1250
ایشون یا مریض روحی هستند یا از ایرانی ها تنفر دارند و می خواهند عقده هاشون رو خالی کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
191
340
انتخاب ،احتمالا" همونی که مصاحبه رئیس جمهور مصر رو ترجمه کرده این متن رو ترجمه نکرده ...!!!؟؟؟
تبریزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
898
455
کمابیش در سینما ایران مشغول هستم با خانم گلشیفته فراهانی کاملا موافقم(نتیجه اش همین فیلمهای آبکی)،از طرفی بازیگران مرد اون هم تو هالیوود اکثرا از بدل استفاده میکنند مگر اینکه خود بازیگر نخواد از بدل استفاده کنه،کاش به گلشیفته بیشتر توجه میشد تا مجبور نبود از ایران بره.بهرحال گلشیفته عزیز اکثر ما این عمل شما را بر نتابیدیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
296
421
توهین ؟؟؟
اونم با این الفاظ؟ انتخاب ! بعیده از شما برای انتشارشون .تازه این خانم جایی که هست بالاخره باید برای کسانی که به اصطلاح قبولش کردند خوش رقصی کنه . عمراً اگه منتشر بشه
صدف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
38
103
واقا برات متعسفم خانم فراهانی
سنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
32
111
شرم اوره
لی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
83
43
بابا طرف از ایران رفته اصلا دوست داشته برهنه بشه خب که چی به ما چه ربطی داره نه واقعا چه ربطی داره
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
22
53
عجب خیلی بی ادبه عابرویه ایرنی روبرداین خانم الاناپیامارو میخونه خجالت نمیکشه نمیدونم چطورپدرومادرش چیزی بهش نمیگن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
11
33
واقعا برات متاسفم حتی به خودم اجازه نمیدم بهت خانم بگم مملکت ما انقدر شهید نداد که امثال تو به راحتی برید انور آب هر کاری بکنید ا
ر از پدر مادرت خجالت نمیکش از شهدا وجانبا زان عزیز کشورمان خجالت بکش گرجه تو وامثال تو باتون لخت شدن وبه نمایش گذاشتنش مهم نیست واقعا که شرم بر تو امثال تو
نظرات بینندگان