arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۱

جنجال بر سر قتل سفیر آمریکا در لیبی+واکنش اوباما و کلینتون

در پی انتشار فیلمی ضد اسلامی از سوی یک کشیش آمریکایی اهل فلوریدا، معترضان به این فیلم در شهر بنغازی لیبی سه‌شنبه شب سفارت آمریکا در این شهر را هدف راکت قرار دادند. در جریان این حمله، سفیر‌ آمریکا و سه تن دیگر از کارکنان سفارت به قتل رسیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


در پی انتشار فیلمی ضد اسلامی از سوی یک کشیش آمریکایی اهل فلوریدا، معترضان به این فیلم در شهر بنغازی لیبی سه‌شنبه شب سفارت آمریکا در این شهر را هدف راکت قرار دادند. در جریان این حمله، سفیر‌ آمریکا و سه تن دیگر از کارکنان سفارت به قتل رسیدند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور «حدود دو هزار نفر» از معترضان به این فیلم در مصر نیز از دیوارهای سفارتخانه آمریکا در قاهره بالا رفته و پرچم آمریکا را آتش زده و پاره کردند.

مقام‌های لیبیایی می‌گویند که پس از حمله معترضان به ساختمان کنسولگری آمریکا در بنغازی، کریستوفر استیونس، سفیر آمریکا در لیبی، که راهی مکانی امن‌تر بود در راه هدف راکت شبه‌نظامیان معترض قرار گرفته و در این حمله که به اتوموبیل او صورت گرفت وی و سه تن دیگر از کارکنان سفارت جان خود را از دست داده‌اند.

دیگر گزارش‌ها حاکی است در محل سفارت آمریکا در بنغازی «درگیری شدیدی» میان معترضان مسلح و نیروهای دولتی جریان داشته‌ است و در همین حال، مصطفی ابوشاقور، معاون نخست‌وزیر لیبی، قتل سفیر آمریکا را محکوم کرده و آن را «عملی ناجوانمردانه» توصیف کرده‌ است.

هیلاری کلینتون در واکنش به این رویداد گفت: برخی کوشیده‌اند تا این رفتار شنیع را به عنوان پاسخی به محتویات تحریک‌آمیزی که روی اینترنت منتشر شده توجیه کنند.

وی افزود: ایالات متحده هرگونه تلاش بین‌المللی به منظور تحقیر باورهای دینی دیگران را تأسف‌انگیز می‌داند، اما بگذارید به صراحت بگویم: چنین اعمال خشونت‌آمیزی به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با محکوم کردن حادثه حمله به کنسولگری این کشور در لیبی و کشته شدن سفیر آمریکا گفت دستور داده تا حفاظت از اماکن دیپلماتیک این کشور در سراسر دنیا افزایش یابد.

اوباما در بیانیه‌ای همچنین گفت که تمام نیروهای حاضر را برای افزایش حفاظت از دیپلمات‌های باقیمانده در لیبی فراخوانده است.

مقامات لیبی گفته‌اند که تحقیقات درباره کشته شدن سفیر آمریکا را آغاز کرده‌اند و در همین حال یک مقام ارشد دولت لیبی هواداران حکومت معمر قذافی را عامل حادثه حمله به سفارت امریکا در بن غازی و کشته شدن سفیر این کشور دانست. معاون وزیر کشور لیبی در یک کنفرانس خبری گفت که نوع سلاح‌های سنگین به کار گرفته شده در این حمله نشان می‌دهد که حمله‌کنندگان بقایای باقیمانده از افراد وابسته به حکومت پیشین لیبی بوده‌اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
44
18
اوباما تمام شد.
نظرات بینندگان