arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۱ بهمن ۱۴۰۲؛ از ردصلاحیت افشاگر ماجرای شاسی بلندها تا درگیری فیزیکی بین طلافروشان بعد از اقدام بانک مرکزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

اعلام رسمی پیروزی علی‌اف
مظاهر پناه‌اف، رئیس ستاد انتخاباتی جمهوری آذربایجان اعلام کرد: در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری الهام علی‌اف ۹۲.۱ فیصد آرا را کسب کرده است. زاهد اروج، نامزد مستقل ۲.۲ فیصد، فضلی مصطفی از حزب نظم کبیر ۱,۹۹ فیصد، قدرت حسن‌قلی‌اف از حزب جبهه خلق ۱.۷۸ فیصد، رازی نورولایف از حزب جبهه ملی ۰.۷۹ فیصد، الشاد موسایف از حزب آذربایجان بزرگ ۰.۶۶ فیصد و فواد علی‌اف، نامزد مستقل ۰.۴۸ فیصد رای کسب کردند.

ادامه مذاکره با روس‌ها برای ساخت راه‌آهن رشت - آستارا ادامه
خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: مذاکره با روس‌ها برای ساخت طرح راه آهن رشت - آستارا ادامه دارد. او گفت: بر اساس توافقی که بین دو کشور امضا شده قرار است از طریق یک وام دولتی که روس‌ها در اختیار ایران قرار می‌دهند عملیات این طرح اجرا شود. خادمی ادامه داد: سقف این وام یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو بوده و در حال انجام کار کارشناسی هستیم که با ورود مجدد گروه‌های فنی روس به ایران، بتوانیم به توافق نهایی برسیم. وی گفت: طول این محور ۱۶۲ کیلومتر است و اگر منابع مالی آن تامین شود می‌توان ۵ ساله این عملیات به اتمام برسد.

واریز عیدی بازنشستگان پس از حقوق بهمن
موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره زمان پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: ان‌شاءالله تا دو هفته آینده عیدی به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز می‌شود. با توجه به جدول زمانبدی پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی براساس حروف الفباء از هفته آینده، پیش‌بینی می‌شود عیدی بازنشستگان پس از اتمام پرداخت حقوق بهمن‌ماه به حساب آن‌ها واریز شود.

ردصلاحیت افشاگر ماجرای شاسی بلندها
احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس که چندی پیش ماجرای اعطای خودروهای شاسی بلند به نمایندگان را افشا کرده بود، توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد. 

امام جمعه قم: «هدف وسیله را توجیه می‌کند» شعار مارکسیست هاست نه جامعه اسلامی
سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم گفت: از کاندیدا می‌خواهیم که قانون را معیار قرار داده و در چارچوب قانون حرکت کرده و هوای نفسانی سبب نشود که بگویند هدف وسیله را توجیه می‌کند، چون این شعار مارکسیست هاست نه جامعه اسلامی. 

علم‌الهدی: شرکت در انتخابات خبرگان عمل به دستور قطعی امام زمان است
امام جمعه مشهد با بیان اینکه در قانون اساسی، مجلس خبرگان به عنوان مکانیزم تحقق این امر در نظر گرفته شده است، گفت: شما مردم باید یک مجتهد عادل که می‌تواند فقیه جامع‌الشرایط را تشخیص دهد، انتخاب کنید که بر تداوم شرایط حجت امام زمان نظارت کند. البته باید توجه داشت که نظارت صرفا باید بر تداوم شرایط صورت گیرد، نه بر عملکرد ولی فقیه، زیرا کسی نمی‌تواند بر عملکرد حجت و ولی امام زمان نظارت کند. 

امام جمعه یزد: مشارکت در انتخابات واجب الهی است
محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه مشارکت و حضور در انتخابات و راهپیمایی ۲۲ بهمن و سایر اجتماعات بزرگ مسلمانان موجب تقویت اسلام می‌شود، این حضور را واجب الهی دانست و گفت: کسانی که در این رویدادها مشارکت نکنند، اگر هم موجب ضرر و زیان به اسلام نشوند، دچار خسران خواهند شد. 

تهدید کیم جونگ اون درمورد اشغال کره‌جنوبی
رهبر کره شمالی طی سخنرانی در محل وزارت دفاع این کشور، تهدید کرد که اگر نیاز شود، حتی کره جنوبی را نیز اشغال خواهد کرد.

 فلاحت‌پیشه ردصلاحیت شد
حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون سابق امنیت ملی برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم ردصلاحیت شد.

امام جمعه شیراز: اگر عده اندکی با چهره‌هایی ناشایست در جامعه حاضر می‌شوند راه حل دارد
سید ابوفاضل رضوی اردکانی امام جمعه موقت شیراز آزادی را با بی بندوباری متقاوت خواند و گفت: بیشتر مردان و زنان شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) متدین هستند و اگر عده اندکی نیز با چهره‌هایی ناشایست در جامعه حاضر می‌شوند راه حل دارد و باید از نهاد‌های دولتی آغاز کرد. رضوی اردکانی با انتقاد از برخی «بی‌بندو باری‌ها و سگ‌گردانی» در سطح جامعه، از دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس خواست تا براساس قانون بر رعایت پوشش مناسب به عنوان اصلی قانونی و اخلاقی نظارت کنند و نگذارند نادیده گرفته شود.

شیخ حسین انصاریان: خیلی از بیماران به علت نداشتن پول می‌میرند
شیخ حسین انصاریان بیان کرد: یک فقیر و شاگرد نانوا، یک فردی که کارگر یک کارخانه و زمین هست، بچه اش به مشکل برخورده و بیمارستان‌های دولتی جا ندارند و پیش طبیب خصوصی می‌رود، می‌گوید که ۴۰ میلیون تومان حق جراحی است، ۲۰ میلیون تومان را اول پرداخت کن و ۲۰ میلیون دیگر را بعد از جراحی پرداخت کن. این کارگر می‌شود که فرزندش بمیرد، چون نمی‌تواند این مبلغ را پرداخت کند. خیلی از بیماران به علت نداشتن پول می‌میرند. یا اگر خیلی هیجان زده شوند، خودشان را می‌کشند، می‌بینند که نمی‌توانند خجالت زن و بچه را تحمل کنند. 

نامزدهای نهایی انتخابات مجلس ۱۵ هزار نفر هستند
طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: بیش از ۷۳ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند که نصاب بی‌سابقه‌ای در تایید صلاحیت‌ها در برگزاری انتخابات در کشور محسوب می‌شود. وی سپس اعلام کرد که براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط اعضای شورای نگهبان تعداد نامزدهای این انتخابات به حدود ۱۵ هزار نفر افزایش یافت.

همایون اسعدیان: وزیر ارشاد  ریاضی نمی‌داند؟
همایون اسعدیان کارگردان سینما در گفت‌وگو با اکبر نبوی در مجله تصویری قاف گفت: خیلی از حرفایی که مسئولین می‌زنند خیلی بیشتر اعتبار ما را در دنیا خدشه دار می‌کنند تا حرف‌هاییی که ممکن است یک فیلم‌ساز در اثرش بگوید. او گفت: نمی‌دانم چرا وزیر ارشاد ما دوست دارد هر هفته حرف بزند؛ درست در مقطعی که کتاب استاد شفیعیدکدکنی به مشکل خورده، می‌گوید پررونق‌ترین دوران فرهنگی را می‌گذرانیم! یکبار می‌گوید طی یک ماه یک میلیون نفر برای کنسرت به ایران آمدند آیا ایشان ریاضی نمی‌داند؟ از کجا این آمار را آورده‌اید؟ اسعدیان اضافه کرد: گاهی حس می‌کنم مسئولین ما شبها مسابقه می‌‌گذارند که فردا چه حرفی بزنیم که مردم بیشتر عصبانی شوند؛ مثلا فردی گفته اگر ایرانیان خارج از کشور به ایران بازگردند اتفاقی برایشان نمی‌افتد نهایتا محاکمه می‌شوند!

بایدن: پاسخ نظامی اسرائیل در غزه بیش از حد بوده
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که پاسخ نظامی اسرائیل در نوار غزه «بیش از حد» است و وی برای یک وقفه پایدار در این جنگ تلاش می‌کند. وی افزود: من در حال حاضر برای ایجاد توافقی در مورد آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها (اسرا) سخت تلاش می‌کنم. افراد بیگناه زیادی هستند که گرسنگی می‌کشند، دچار مشکل شده و می‌میرند. این مساله باید متوقف شود. 

پیروزی ترامپ در «نوادا» و «ویرجین آیلند»
رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دو پیروزی در رقابت‌های درون‌حزبی برای ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ کسب کرد. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به سرعت موفق شد بر «نیکی هیلی» فرماندار سابق کارولینای جنوبی در «ویرجین آیلند» پیروز شود. وی همچنین ساعاتی بعد در انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان در نوادا پیروز شد.

بررسی ورود ایرلاین‌های خارجی به پروازهای داخلی
محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از پیگیری‌ها برای ورود ایرلاین‌های خارجی به منظور برقراری پروازهای داخلی خبر داد و گفت: این اقدام قطعا به دلیل کمبود ناوگان است تا بتوانیم عرضه بلیت را در بازار افزایش دهیم. او گفت: این موضوع را در قالب یک بند در قانون برنامه هفتم پیگیری می‌کردیم اما این پیشنهاد در مجلس به هر دلیلی رای نیاورد اما پیگیری‌ها از مسیر دیگر در حال انجام است. در هر صورت ورود هر گونه نقش آفرینان که بتوانند به جابه جایی مسافران کمک کنند تا به طور نسبی به تعادلی در عرضه و تقاضا برسیم را دنبال می‌کنیم. این اقدام قطعا به دلیل کمبود ناوگان است تا بتوانیم عرضه بلیت را در بازار افزایش دهیم.

انتقاد امام جمعه موقت تهران از نمايندگان مجلس
محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران تحمیل بار اضافی به بودجه سال آینده توسط مجلس شورای اسلامی را سبب در تنگنا قرار دادن دولت و افزایش مشکلات مردم عنوان کرد و گفت: این روش در مسیر مهار تورم و رشد تولید نیست. 

درگیری فیزیکی بین طلافروشان بعد از اقدام بانک مرکزی
نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به مسدودی حساب برخی طلافروشان از سوی بانک مرکزی گفت: در حال حاضر یک شرایط سختی برای صنعت طلا به وجود آمده و متاسفانه مسدودی حساب‌ها که طی چند ماه اخیر به ویژه در دو هفته گذشته رخ داده، باعث ایجاد التهاب در بازار و دگیری میان فعالان بازار شده است.

امام جمعه اهواز: به یکدیگر تلفن نزنید که رای ندهید
سید عبدالنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز با تاکید بر لزوم حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات و راهپیمایی ۲۲ بهمن، بیان کرد: حضور مردم در مجامع سیاسی، متمم ایمان است، این همه کار انجام شده و چند خطا هم شده است، افراد را دلسرد نکنید، به یکدیگر تلفن نزنید که رای ندهید.  

نظرات بینندگان