arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۷ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲

رونق جدید اقتصادی در آمریکا «در نتیجه استفاده بیشتر از ربات‌ها»

یک گزارش جدید اقتصادی که روز چهارشنبه دوم اسفند منتشر شد، حاکی است استفاده بیشتر از ربات‌های صنعتی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در انعطاف‌پذیری اقتصاد آمریکا و ایجاد رونق جدید اقتصادی در این کشور نقش مهمی داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک گزارش جدید اقتصادی که روز چهارشنبه دوم اسفند منتشر شد، حاکی است استفاده بیشتر از ربات‌های صنعتی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در انعطاف‌پذیری اقتصاد آمریکا و ایجاد رونق جدید اقتصادی در این کشور نقش مهمی داشته است.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت‌ها و کارخانه‌های بسیاری در سراسر آمریکا با به‌کارگیری ربات‌ها و استفاده از هوش مصنوعی در کنار آموزش کارگران برای کار با فناوری‌های پیشرفته موجب افزایش بهره‌وری در کار خود شده و هزینه تولید را کاهش داده‌اند.
 
این گزارش این پرسش را بررسی کرده که چگونه این بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی توانسته با وجود مشکلات اخیر، رشد سریع و نرخ اندک بیکاری داشته باشد.
 
اقتصاد آمریکا با توانی غیرمنتظره از دوران رکود همه‌گیری کووید-۱۹ خارج شده بود اما از اوایل بهار دو سال پیش با افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، بسیاری از اقتصاددانان نظر به هزینه سنگین‌تر استقراض و افزایش مشکلات اقتصادی، پیش‌بینی کرده بودند وارد دوره جدیدی از رکود شود.
 
در پی تداوم افزایش نرخ بهره پا به پای بالا رفتن تورم، افزایش دستمزد و کمبود کارگر، بسیاری از شرکت‌ها به استفاده از ربات‌ها و ماشین‌آلاتی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، تکیه کردند. اکنون پس از مدتی بازدهی این رویکرد جدید آغاز شده و روندی رو به رشد نشان می‌دهد.
 
 
تحقیقات جدیدی که آسوشیتدپرس در گزارش خود به آن اشاره دارد، حاکی است که پیشرفت‌های فناوری در درازمدت شغل‌های بیشتری ایجاد می‌کند.
 
بسیاری از اقتصاددانان و بازرگانان ابراز امیدواری کرده‌اند که شکوفایی بهره‌وری ادامه یابد و هوش مصنوعی به خدمت گرفته شده در کار کارخانه‌ها، انبارداری، فروشگاه‌ها و ادارات، افزایش بهره‌وری را سرعت دهد.
 
این گزارش بالارفتن بهره‌وری را همچنین ناشی از وجود کارگران راضی بیشتری می‌داند، که از جمله در سه سال اخیر توانسته‌اند شغل خود را تغییر داده و با پیدا کردن شغلی جدید دستمزد بالاتری دریافت کنند. برخی از این افراد از خانه کار کرده و مهارت و دانش خود را از راه دور در خدمت کار جدیدشان قرار داده‌اند.
 
رشد اقتصادی آمریکا در آخرین فصل از سال ۲۰۲۳ برای ششمین فصل پیاپی کماکان با رشد روبه‌رو بود و در عمل بر بسیاری از ارزیابی‌های بدبینانه پیشین در خصوص رکود ناشی از نرخ بهره بالا، غلبه کرد.
 
با تقویت بازار کار، شمار شهروندانی که در دوره اخیر برای دریافت مزایای بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند، کاهش یافته است.
 
اقتصاد آمریکا دارای افقی روشن‌تر از اقتصاد سایر کشورهای برخوردار ارزیابی شده و صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی خود برای رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۴، به ویژگی‌های منحصربه‌فرد اقتصاد این کشور اشاره کرده بود.
نظرات بینندگان