arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۱
واکنش رسانه های خارجی به اظهارت سردار جعفری

اعتراف فرمانده سپاه به حضور نیروی قدس در سوریه و تهدید اسرائیل!

در حالی که سردار جعفری گفته که «حضور پرسنل سپاه تنها برای مشاوره در سوریه است» ، آسوشیتدپرس از اظهارات وی چنین برداشت کرد: فرمانده سپاه پاسداران، با اذعان به حضور اعضای "نیروی قدس" در سوریه گفت، ایران به سوریه کمک اقتصادی و مشاوره‌ای می‌کند. وی همچنین گفت، مداخله ایران در صورت حمله به سوریه "بستگی به شرایط" دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


اظهارات فرمانده سپاه در نشست خبری امروز، بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ در حالی که سردار جعفری گفته که «حضور پرسنل سپاه تنها برای مشاوره در سوریه است» ،  آسوشیتدپرس از اظهارات وی چنین برداشت کرد: فرمانده سپاه پاسداران، با اذعان به حضور اعضای "نیروی قدس" در سوریه گفت، ایران به سوریه کمک اقتصادی و مشاوره‌ای می‌کند. وی همچنین گفت، مداخله ایران در صورت حمله به سوریه "بستگی به شرایط" دارد.

وی ادامه داده که حضور تعدادی از نیروهای قدس در سوریه به منزله "حضور نظامی" نیست و ایران "کمک‌های فکری و مشاوره‌ای" به سوریه کرده و از این کشور حمایت اقتصادی می‌کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در ارتباط با موافقت‌نامه امنیتی موجود میان ایران و سوریه و حمایت نظامی ایران از سوریه در صورت حمله نظامی به این کشور ادامه داده است: «این مسئله بستگی به شرایط دارد. این که الان به طور قطع بگویم که چنانچه به سوریه حمله نظامی شود ایران نیز حمایت نظامی می‌کند، مشخص نیست و کاملا به شرایط بستگی دارد.»

رویترز نیز نوشته که اظهارات اخیر فرمانده سپاه، اولین سخنان رسمی ایران در مورد «حضور در سوریه» محسوب می شود..

این خبرگزاری می نویسد: این اولین بار است که یک فرمانده نظامی جمهوری اسلامی ایران به‌طور رسمی اعتراف می‌کند که ایران در سوریه حضوری نظامی دارد و اعضای سپاه پاسداران در این کشور فعال هستند!

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار سخنان فرمانده سپاه نوشت: جعفری در پاسخ به پرسشی در بارۀ حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه گفت: «همه می‌دانند که سپاه واحدی به نام واحد نهضت‌های اسلامی داشته و دارد که هدفش کمک به مستضعفین و بحث بیداری در جهان اسلام است... از زمانی که نیروی قدس تشکیل شد با هدف حمایت از ملت‌های مظلوم بخصوص مسلمان حرکت‌هایی انجام داده است و در کشورهای لبنان و سوریه تعدادی از نیروی قدس سپاه حضور داشتند و این به منزله حضور نظامی ما در آنجا نیست».

وی افزود: «در مقایسه با میزان حمایت و حضور نظامی کشورهای عربی از گروه‌های معارض سوریه ما اقدامی در آنجا انجام ندادیم. ما تنها کمک فکری و مستشاری و انتقال تجربه را دنبال کرده‌ایم».

به نوشته فرانس پرس، جعفری در مورد توافقنامه امنیتی ایران و سوریه نیز توضیحاتی داد و گفت: «اینکه الان به صورت قطع بگوییم اگر حمله نظامی علیه سوریه صورت بگیرد، ایران برای دفاع از سوریه حضور مستقیم خواهد داشت، بستگی به شرایط دارد».

تهدید اسرائیل

رادیو فرانسه نیز نوشت که «فرمانده کل سپاه سپس به موضوع تهدیدهای اسرائیل پرداخت و گفت: «اسرائیل الان به آخر خط رسیده... رژیم صهیونیستی از شدت نگرانی‌ تلاش می‌کند آمریکا را برای اقدام نظامی علیه ایران با خود همراه کند و برآورد ما این است که در این کار موفق نمی‌شود چون آمریکا آسیب پذیری‌های زیادی از جمله پایگاه‌ها و نیروهای انسانی در اطراف ایران دارد که در تیررس موشکی سپاه است و از طرفی، حمایتی که مسلمانان جهان و منطقه از انقلاب اسلامی و ایران دارند، آنها را به بازدارندگی وا می‌دارد»

وی در جای دیگری گفت که حتی اگر ایران زمان دقیق عملیات نظامی اسرائیل و آمریکا علیه خود را بداند، باز هم دست به «اقدام پیش دستانه» نخواهد زد.

جعفری اضافه کرد: «بعید می‌دانیم بدون اجازه آمریکا، اسرائیل دست به چنین حمله‌ای بزند چون می‌داند امنیت توان هسته‌ای ایران قابل قبول است و ضربه آنچنانی نمی‌خورد»...


او در ادامۀ سخنانش تأکید کرد که «فکر کنم در صورت حمله (ایران) چیزی از اسرائیل باقی نماند و با توجه به وسعت کم و آسیب‌پذیری‌هایش در مقابل انبوه موشک‌های ایران بعید است جایی در اسرائیل سالم بماند».

وی در بخش دیگری از نشست خبری، به یک خبرنگار خارجی گفت: «برآورد بنده این است که اگر سازمان‌های بین‌المللی نتوانند جلوی حمله اسرائیل را بگیرند، ایران بعید است به تعهدات بین‌المللی مانند "ان.پی.تی" پایبند بماند... البته این به معنای حرکت ایران به سمت بمب هسته‌ای نیست»...

فرماندۀ کل سپاه در جای دیگری تهدید کرد که «در صورتی که جنگی در منطقه رخ دهد که یک طرف آن آمریکا و غرب باشد، طبیعی است که شرایط تنگه هرمز و صادرات نفت دچار تغییر می‌شود».

رادیو فرانسه نوشت که «او توضیحی در بارۀ این تغییرات نداد»

نظرات بینندگان