arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۴ اسفند ۱۴۰۲؛ از مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در مسقط تا استعفای معاون اول قوه قضائیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در مسقط
به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، واشنگتن امسال مذاکرات محرمانه‌ای با تهران انجام داده است تا این کشور را متقاعد کند که از نفوذ خود بر جنبش حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند. این مذاکرات در ماه ژانویه در عمان انجام شد و اولین مذاکرات بین این دو در 10 ماه گذشته بود. هیئت آمریکایی توسط برت مک گورک، رهبری می شد.  علی باقری کنی، نیز نماینده جمهوری اسلامی ایران بود. دور دوم مذاکرات برای ماه فوریه برنامه ریزی شده بود، اما این مذاکرات به تعویق افتاد چراکه او گرفتار تلاش های ایالات متحده برای میانجی گری توافقی بین اسرائیل و حماس جهت توقف جنگ در غزه و تضمین آزادی گروگان های اسرائیلی در نوار غزه شد. 

طرحی برای نظارت بیشتر بر سرمایه‌گذاری اتباع ایران
دو قانونگذار آمریکایی قرار است طرحی را برای اعمال نظارت بیشتر بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مورد خرید املاک توسط اتباع برخی از کشورها، از جمله ایران که نگرانی‌هایی علیه امنیت ملی آمریکا ایجاد کرده است، ارائه کنند. الیسا اسلاتکین، نماینده دموکرات، و بلیک مور، ازحزب جمهوری‌خواه، پیشنهاد کرده‌اند تا حوزه اختیارات «کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آمریکا» در رابطه با خرید املاک توسط اتباع این کشور‌ها گسترش پیدا کند. 

شکایت علیه اصغر فرهادی رد شد
حکم دادگاه پرونده نقض حقوق مؤلف در فیلم «قهرمان» براساس نظریات تخصصی سه تن از اساتید دانشگاه تهران، متخصص و مدرس در رشته حقوق مالکیت فکری و همچنین چهار کارشناس هنری رسمی که به اتفاق ادعاهای شاکی را بی اساس و مردود اعلام کرده بودند، صادر و فیلم «قهرمان» از این اتهامات به طور کامل تبریه شد.

استعفای معاون اول قوه قضائیه
حجت‌الاسلام مصدق معاون اول قوه قضائیه به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری در پرونده فرزندانش و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده معاندان و بدخواهان، استعفای خود از سمت معاون اولی قوه قضاییه را تقدیم رییس عدلیه کرد. محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه ضمن پذیرش این درخواست نوشت: اگر چه حضور شما در این منصب، در رسیدگی به پرونده مورد اشاره مدخلیت و تاثیری نداشته و نخواهد داشت، اما با توجه به درخواست حضرتعالی و نکاتی که مطرح کردید استعفای شما مورد پذیرش قرار می‌گیرد. 

وزیر کار: صفی برای دریافت کالابرگ وجود ندارد
صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه صفی برای دریافت کالابرگ وجود ندارد، گفت: اگر جایی صف بود در رابطه با کالابرگ تصویر بگیرید و برای من بفرستید. 

بایدن و ترامپ نامزدهای احزاب خود در انتخابات آمریکا شدند
دونالد ترامپ با رسیدن به امتیاز مورد نیاز برای نامزدیِ جمهوری‌خواهان، خود را برای رقابت نهایی با بایدن آماده می‌کند. از سوی دیگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه شب (به وقت محلی) با پیروزی در انتخابات مقدماتی ایالت جورجیا، به طور رسمی نامزد منتخب حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا شد.  

فرودگاه‌های اروپا به هواپیما‌های ایرانی سوخت نمی‌دهند
سخنگوی ایران‌ایر در پاسخ به سوالی مبنی بر محدودیت‌ها در نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی گفت: به دلیل مسائل تحریمی امکان سوخت‌گیری در فرودگاه‌های اروپایی را نداریم. اما هواپیمای پهن پیکری که در این مسیر فعال است قابلیت حمل سوخت در مسیر رفت و برگشت دارد و هواپیماهای ایرباس پهن پیکر قابلیت حمل سوخت برای ١۶ ساعت پرواز را دارند از این روز با مشکل تحریم سوخت در فرودگاه‌های اروپایی مواجه نمی‌شویم و طولانی‌ترین پرواز هم ١٢ ساعت برای مسیر لندن است و برای سوخت این مسیر مشکلی نداریم و اینکه حمل سوخت برای این مسیرها آسیبی به هواپیما وارد می‌کند اظهارات غیرکارشناسی و عوامانه است. 

ایران از طالبان هواپیما با عمر ۲۹ سال خرید؟
روزنامه آفتاب یزد نوشته است: «هواپیمایی کیش‌ایر، این هواپیما را با عمر ۲۹ سال خریداری کرده که سال ۱۹۹۵ برای ایتالیا ســاخته شده بود و بعد ۱۹ سال فعالیت، از رده خارج می‌شود. سپس اُکراین آن را خریده و بعد از چند سال پرواز آن را به شرکت «کام‌ایر افغانستان» واگذار می‌کند. اکنون بعد از چند ســال پرواز و در پارکینگ، کیش‌ایر آن را از طالبان خریده و به ناوگان هوایی خود اضافه می‌کند!» 

حماس: خبر دریافت پیشنهاد آتش‌بس طولانی در غزه صحت ندارد
جنبش حماس اعلام کرد که اخبار منتشر شده از سوی شبکه‌های خبری در خصوص اینکه این جنبش یک پیشنهاد بین المللی مبنی بر آتش بس طولانی در غزه و بازگشت تدریجی آوارگان فلسطینی یا سفر هیات حماس به قاهره برای بررسی جزئیات آن دریافت کرده است صحت ندارد. 

وزیر کار: برداشت مازاد از حقوق ۵۰ هزار بازنشسته، اشتباه سیستمی بود
صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: اشتباهی در سیستم حسابداری تامین اجتماعی انجام شد و از حدود ۵۰ هزار نفر از بازنشستگان برداشتی انجام شده بود و از حساب کسانی که کد دستوری برای برداشت را جهت سهام یکی از پتروشیمی ها ثبت نکرده بودند نیز برداشت شد و بلافاصله این اشتباه اصلاح شد. 

نظرات بینندگان