arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲؛ از بیانیه حوزه علمیه کاظم صدیقی درباره حواشی اخیر تا پیروزیِ پوتین با ۸۷ درصد آرا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

واعظی ادعای سخنگوی شورای نگهبان درباره روحانی را رد کرد
واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخلاف نظر سخنگوی محترم شورای نگهبان، آقای دکتر روحانی نه تنها نماینده‌ای در جلسه شورای نگهبان نداشته بلکه تماس تلفنی یک عضو حقوقدان شورای نگهبان (آقای صادقی‌مقدم) صرفاً برای انتقال خبر ردصلاحیت ایشان بوده است. اینکه شورای نگهبان این اقدامات را فراتر از آنچه در قانون پیش‌بینی شده می‌داند، مورد سؤال است.

قاتل مهرجویی اعترافاتش را انکار کرد
جام جم آنلاین متعلق به صداوسیما درباره قتل داریوش مهرجویی و همسرش نوشت: کریم طراح این جنایت هولناک است‌. متهمی که درردیف اول فهرست متهمان قراردارد و با حکم دادگاه به قصاص محکوم شده‌است. او در جریان بازجویی‌ها به ارتکاب هر دو قتل اقرار کرده و همه مدارک و اعترافات علیه اوست. حالا منکر همه‌چیز شده و حتی حضورش در محل قتل را هم انکار می‌کند‌. او می‌گوید: اعترافاتم تحت فشار بازجویی بود و آن شب به آن خانه نرفتم و حرف‌های دیگر متهمان را قبول ندارم. 

زیدآبادی: روسیه الهام‌بخش جهانیان نیست
احمد زیدآبادی نوشت: ولادیمیر پوتین پنجمین دورهٔ ریاست‌ جمهوری خود را آغاز می‌کند. روس‌ها به او علاقمندند، اما همین علاقمندی نشان می‌دهد که روسیه در این شرایط تاریخی، الهام‌بخش هیج نوع آرمان سیاسی و فرهنگی برای جهانیان نیست! کشوری که به هر دلیلی وابسته به یک چهره و متکی بر تسلیحات اتمی باشد، ضعف‌های بنیادی دارد و برای عرض‌اندام فقط می‌تواند تهدید به جنگ اتمی و نابودی کرهٔ زمین کند؛ یعنی همان کاری که بی‌وقفه مدودف سبک‌مغز و اخیراً شخص پوتین انجام می‌دهند! در واقع روسیه با تمدید ریاست جمهوری پوتین و تهدید به جنگ اتمی، فقط ضعف خود را به نمایش می‌گذارد!

بیانیه حوزه علمیه کاظم صدیقی درباره حواشی اخیر
در پی انتشار خبر انتقال باغ ۴۲۰۰ متری حوزه علمیه امام خمینی تهران به نام موسسه‌ای با سهامداری کاظم صدیقی و پسرانش، این حوزه که تحت تولیت خود او اداره می‌شود، اعلام کرد که اشکالات شکلی پیش آمده بود که رفع شد. در این بیانیه آمده است که با دستور تولیت این حوزه، مجمعی تشکیل شده و صورتجلسه ای برای خروج «افراد مبحوث عنه» از موسسه، معمول گردیده است و در چهارم آذر، «کلیه افراد موسس» از موسسه خارج شدند.

اشاره معصومه ابتکار به موضوع باغ واگذارشده به کاظم صدیقی
در پی افشای ماجرای باغ ۴۲۰۰ متری حوزه علمیه امام خمینی و حواشی پیش آمده برای کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، معصومه ابتکار، رییس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست و عضو اسبق شورای شهر تهران با انتشار تصویری از یک خبر قدیمی، در توییتی نوشت: یادتان هست؟   سال ۹۱در شورای شهر تهران موضوع یکی از تذکرات سه شنبه من در صحن علنی افشای بی اعتنایی و همدستی هم طیفان این اقا در موضوع قطع درختان و تخریب باغات ازگل بود.مقایسه تصاویر هوایی سال ۸۴ و۹۰ نشان میداد چقدر درخت در این حوزه علمیه قطع شده! تخلف از همان موقع شروع شده بود.

طعنه ربیعی به مخالفان برجام
علی ربیعی نوشت: برجام که در دوره‌ای تقبیح می‌شد در این دولت مجاز شمرده شد، اما همچنان لاینحل باقی ماند و رنج‌های ناشی از آن همچنان تن نحیف جامعه را بیشتر می‌آزارد. در آخرین روز‌های سال در روزنامه دولت خواندم «تبادل پیام‌ها و گفتگو‌های غیر مستقیم در عمان میان ایران با امریکا پیرامون رفع تحریم‌ها در جریان است». البته واقف هستیم عبارت «رفع تحریم» برای نشان دادن اقدامی جدید، جایگزین واژه «برجام» که هدف آن رفع تحریم و غیر امنیتی‌سازی ایران بوده، شده است.

پیروزیِ پوتین با کسب ۸۷ درصد آرا قطعی شد
کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه اعلام کرد که با شمارش ۹۵ درصد آرا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کنونی این کشور موفق شده با کسب ۸۷.۳۲ درصد آرا برای یک دوره شش ساله دیگر، رئیس‌جمهور روسیه باشد. میزان مشارکت در این انتخابات بیش از ۷۰ درصد بوده است. 

جاده‌های شمال قفل شد
رئیس پلیس راه مازندران گفت: ترافیک در محور‌های اصلی مازندران پر حجم گزارش شده و شاهد موج اول ترافیک نوروزی هستیم. 

معاون وزیر کشور: داعش دستورالعمل داده بود که به رأی‌دهنده‌ها حمله کنند
میراحمدی،معاون امنیتی وزیر کشور نوعی از تهدیدات در حوزه اخلال در روند برگزاری انتخابات را حمله به رأی‌دهنده‌ها و صندوق‌های رأی عنوان کرد و اظهار داشت: داعش دستورالعمل‌هایی را صادر کرده بود؛ ما پیش از انتخابات این را اعلام نکردیم تا برای مردم دلهره و نگرانی ایجاد نشود. داعش انتخابات ایران را به عنوان هدف خودش اعلام کرد و گفت به رأی‌دهنده‌ها و صندوق‌های رأی حمله خواهد کرد. 

۷ هزار راننده تهرانی به مدت سه ماه از رانندگی محروم شدند
سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی پلیس راهور تهران گفت: حدود ۷۰۰۰ راننده تهرانی به دلیل تخلفات حادثه‌ساز مدت سه ماه از رانندگی محروم شدند؛ چرا که در کارنامه رانندگی ۳۰ نمره منفی برای آنها ثبت شده بود. وی افزود: ۱۲۶۰ نفر راننده نیز با تکرار این تخلفات و اخذ ۲۵ نمره منفی مجدداً ۶ ماه از رانندگی محروم شدند و در نهایت ۴۵۱ راننده تهرانی به دلیل گذران سی نمره منفی و اخذ بیست و پنج نمره منفی مجدد و در نهایت بیست نمره منفی دیگر علاوه بر موارد فوق با ابطال گواهینامه مواجه شدند. 

ریزش کوه جاده کرج - چالوس را بست
رییس پلیس راه البرز گفت: جاده  کرج - چالوس و آزادراه تهران - شمال به علت ریزش کوه تا اطلاع ثانوی مسدود شد.وی اضافه کرد: مسافرانی که قصد سفر از جاده چالوس را دارند می توانند از محورهای جایگزین برای سفربه استان مازندران استفاده کنند. 

کاندیدای ورامین، پس از پیروزی توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد
بر اساس اعلام رسمی سخنگوی شورای نگهبان انتخابات در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک به دوره دوم کشید شد. وی گفت: براساس  ماده ۶۵ قانون مجلس شورای اسلامی و بررسی اسناد و گزارشات رسیده نفر دوم آقای علی خزایی و نفر سوم آقای حسین نوش آبادی  به دور دوم راه یافتند. بر این اساس و اعلام رسمی شورای نگهبان آرای آقای مهدی زمانی افشار که ۳۰۴۶۳ بوده  ابطال شد و از چرخه انتخابات خارج شد.

کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این اشتباه را باید اصلاح کنیم، مراد از حداقل این است که کسی نمی تواند کمتر از این دستمزد را پرداخت کند این امر در مصوبه شورای عالی کار مورد تاکید قرار گرفته است. 

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد
وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه شده است. 

ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم، ایران را وارد توافق ابراهیم می‌کردم
دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا در اظهاراتی ادعا کرد که اگر رییس جمهور این کشور بودم, بدون شک ایران را وارد توافق ابراهیم (سازش کشورهای عرب با رژیم اسرائیل) می کردم.

نظرات بینندگان