arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۰ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۸ اسفند ۱۳۷۹: حرکت تندی که فشار‌ها بر خاتمی را افزایش خواهد داد

خاطرات هاشمی رفسنجانی: اجلاس وزرای امورخارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، بیانیه تُند و گستاخانه‌ای علیه ایران در مورد جزایر صادرکرده است. در فلسطین، برخورد‌ها رو به تُندی است و اُفقی برای توافق دیده نمی‌شود. لحن آمریکا، نسبت به عراق تُندتر شده و نسبت به دولت آقای خاتمی، کمی سرد شده است.   
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۸ اسفند ۱۳۷۹: [آقاى ابوالفضل محمدعلى‌خانى]، سفير جديد تعيين شده براي برونئي آمد.به عنوان سفير مقيم كه قبلاً مرسوم نبوده، يعني سفیر سیار [آکرودیته] داشته‌ایم، به برونئي برود.چند سال پيش، سفارت تازه‌تأسيس‌مان در بروئني را تعطيل كردند و فعلاً اين‌گونه جبران ‌كردند.گفتم، سعي كنند، راه همكاري در امور نفت و گاز و تجارت را بازكنند.  
 
آقاي فريبرز لبافي‌نژاد، [برادر شهید مرتضی لبافی‌نژاد و مشاور وزير صنايع و معادن] آمد. سابقه خودش را گفت؛ پيش از انقلاب، عضو سازمان مجاهدين خلق بوده و چند سال زندگي مخفي داشته و بعد از شهادت برادرش، دستگير شده و پس از آزادي از زندان، به آمريكا رفته و پس از تحصيل و كار در سال 1367 با زن آمريكايي و بچه‌هايش به ايران آمده و اكنون همسرش طلاق گرفته و با بچه‌ها رفته‌اند و خودش به عنوان همکار وزير صنايع، مشغول كار بوده، ولي اخيراً كاري به او ارجاع نمي‌كنند و حقوق نمي‌دهند؛ براي رفع مشكل، استمداد كرد. 
 
آقاي [مرتضی] بانك، معاون [اداری و مالی] وزارت امورخارجه آمد. از اوضاع اقتصادي و فرهنگي و سياسي‌كشور، اظهار نگراني‌كرد وگفت، وضع سياسي خارجي در زمان شما بهتر بود؛ مخصوصاً در مورد همسايگان وگفت، اخيراً  تركمنستان را هم از دست داده‌ايم و مخصوصاَ چند كشور عربي كه قرار بود، آقاي [کمال] خرازي، [وزیر امورخارجه]، از آنها ديدار داشته باشد، سفر او را لغوكرده‌اند؛ جز سوريه و لبنان. از من خواست، براي نجات كشور دخالت كنم و از رفتار قوه قضایيه هم انتقاد كرد. 
 
ظهر با محسن ناهار خورديم و فيلمي از مجموعه فرهنگي و [مرکز اسناد، کتابخانه و] موزه رفسنجان ديديم؛ جالب است. عصر، آقاي [سیدعنایت‌الله] دستغيب شيرازي آمد. قبل از انقلاب شهردار آبادان بوده؛ سوابق خودش را گفت و اشعاري كه سروده خواند و درخواست كمك براي شغلي در مترو كرد. تيمسار [احمد] دادبين، از گروه مشاوران فرمانده‌كل قوا آمد؛ قبلاً فرمانده نيروي زميني [ارتش] بود. از وضع‌كشور ابراز نگراني‌كرد.گفت، كسي به فكر كارهاي اساسي نيست و مردم انتظار دارند، شما مثل گذشته براي نجات كشور اقدامي كنيد و براي رياست‌ جمهوري نامزد بشويد. گفتم، موافق نيستم، كشور وابستگي به يك نفر داشته باشد. درگذشته اين نقش را داشته‌ام و ترجيح مي‌دهم، مديران جديدي ساخته شوند و كشور را اداره كنند. 
 
امروز دادگاه انقلاب، بيانيه‌اي در مورد اقدامات ضدانقلابي و براندازي ملي مذهبي‌ها، منجمله نهضت‌آزادي صادركرد و هرگونه فعاليت سياسي آنها را به هر نام ممنوع كرد و نيز دادگاه مطبوعات، روزنامه «دوران امروز» و سه مجله «پيام امروز» و «متين» و «جامعه مدني» را توقيف‌كرد. حركت تُندي تلقي خواهد شد و فشار جديدي بر آقاي خاتمي، [رییس‌جمهور] و دوم‌خردادي‌ها و با عكس‌ العمل‌ هاي تُند خارجي و با توجه به اظهارات رهبري در دانشگاه اميركبير، مبني بر محارب‌ بودن كساني كه صحبت از براندازي قانوني مي‌كنند و حتي هم صحبت‌هاي نمازجمعه اخير ايشان، توقيف‌ها را مرتبط با نظر ايشان مي‌دانند.  
 
اجلاس وزراي امورخارجه شوراي همكاري خليج فارس در رياض، بيانيه تُند و گستاخانه‌اي عليه ايران در مورد جزاير صادركرده است.در فلسطين، برخوردها رو به تُندي است و اُفقي براي توافق ديده نمي‌شود. لحن آمريكا، نسبت به عراق تُندتر شده و نسبت به دولت آقاي خاتمي، كمي سرد شده است.  
 
مسأله انداختن بمب، توسط هواپيماي نظامي نيروي دريايي آمريكا، روي نيروهاي آمريكايي و كشتن شش نفر و زخمي‌كردن عده‌اي، درجريان تمرین نظامي دركويت، هنوز مورد بحث و بررسي است.
نظرات بینندگان