arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد معتقد است که خطر جنگ هسته‌ای تشدید شده و «بشریت نمی‌تواند از دنباله فیلم اوپنهایمر جان سالم به در ببرد.» نماینده ایالات متحده در سازمان ملل اعلام کرد که کشورش به همراه ژاپن از قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت در خصوص ممنوعیت استقرار یا توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا حمایت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد معتقد است که خطر جنگ هسته‌ای تشدید شده و «بشریت نمی‌تواند از دنباله فیلم اوپنهایمر جان سالم به در ببرد.»
 
نماینده ایالات متحده در سازمان ملل اعلام کرد که کشورش به همراه ژاپن از قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت در خصوص ممنوعیت استقرار یا توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا حمایت می‌کند.
 
لیندا توماس-گرینفیلد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «هر گونه قرار دادن سلاح هسته‌ای در مدار زمین در نوع خود بی‌سابقه، خطرناک و غیرقابل قبول خواهد بود.»
 
کاخ سفید ماه گذشته اعلام کرده بود که روسیه به یک قابلیت ضدماهواره‌ای «دردسر ساز» فضایی دست یافته است، هر چند که این را هم گفت که چنین سلاحی هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است.
 
ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه بعداً اعلام کرد که مسکو قصدی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد و مدعی شد که این کشور فقط توانایی‌های فضایی مشابه ایالات متحده را توسعه داده است.
 
پیمان بین‌المللی «فضای ماورای جو» که در سال ۱۹۶۷ میلادی به امضای ۱۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و روسیه رسیده است، استقرار «سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر» در مدار زمین یا استقرار «سلاح‌ها در فضای ماورای جو» به هر شکل دیگر را ممنوع کرده است.
 
یوکو کامیکاوا، وزیر امور خارجه ژاپن که ریاست جلسه شورای امنیت را بر عهده داشت گفت که حتی در «محیط تقابلی جنگ سرد» هم رقبای بین‌المللی توافق کردند که باید فضای بیرونی جو کره زمین صلح‌آمیز باقی بماند. 
 
او گفت که ممنوعیت قرار دادن هرگونه سلاح کشتار جمعی در مدار باید در این دوران نیز رعایت شود.
 
آمادگی واشنگتن برای تعامل دوجانبه با چین و روسیه
 
خانم توماس-گرینفیلد در این رابطه گفت که همه طرف‌های این معاهده باید به ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های مخرب متعهد باشند و ما باید از همه کشورهای عضوی که هنوز عضو این پیمان نشدند بخواهیم که بدون هیچگونه تعللی به آن بپیوندند.
 
توماس-گرینفیلد همچنین خطاب به شورای امنیت خاطر نشان ساخت که ایالات متحده مایل است بدون هیچگونه پیش شرطی به صورت دوجانبه با روسیه و چین در مورد مسائل کنترل تسلیحات تعامل کند.
 
در ماه فوریه، کاخ سفید اعلام کرد که یک سلاح جدید ضد ماهواره‌ای روسی را رصد کرده است، اما در مرحله فعلی تهدیدی فوری متوجه امنیت کسی نیست. در عین حال، واشنگتن هسته‌ای بودن این سلاح جدید را تایید یا تکذیب نکرد، اما گفت که این سلاح «مبتنی بر فضای بیرون از جو کره زمین» است و پیمان فضایی ۱۹۶۷ را نقض می‌کند.
 
دمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در ایالات متحده ضمن محکوم کردن قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده و ژاپن، از آن به عنوان «یک شیرین‌کاری تبلیغاتی دیگر از جانب واشنگتن،» «اقدامی به شدت سیاست‌زده» و «ناسازگار با واقعیت‌ها» یاد کرد.
 
آقای پولیانسکی از متن پیشنهادی نیز انتقاد کرد و گفت که این متن توسط کارشناسان ذیربط کار نشده و در پلتفرم‌های تخصصی بین‌المللی مانند کنفرانس سازمان ملل در مورد خلع سلاح یا کمیته سازمان ملل در فضای ماوراء جو بحث نشده است
 
داستان قسمت دوم فیلم اوپنهایمر برای بشر تمام کننده خواهد بود
 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در جلسه روز سه شنبه به شورای امنیت توضیح داد و گفت: «تنش‌های ژئوپلیتیکی و بی‌اعتمادی‌های موجود خطر جنگ هسته‌ای را به بالاترین حد خود در دهه‌های اخیر رسانده است.»
 
او گفت که فیلم اوپنهایمر که درباره زندگینامه مغز متفکر پروژه ایالات متحده برای تولید بمب اتمی در دوران جنگ دوم جهانی ساخته شده است «واقعیت زمخت قیامت هسته‌ای را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان زنده کرد.»
 
دبیرکل سازمان ملل گفت که اگر قرار باشد یک اتفاق اتمی دیگر بیفتد آنگاه «بشریت نمی‌تواند از داستان دنباله فیلم اوپنهایمر جان سالم بدر ببرد.»
نظرات بینندگان