arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۳

گزارش آتلانتیک از جایگاه ویژه حوثی‌ها در جهان عرب؛ حالا با عبدالملک الحوثی مثل چه‌گوارا رفتار می‌شود‌

رهبر گروه مردی حدودا ۴۰ ساله با صورتی آرام و جوان است و ریش و سبیل کم پشتی دارد. در نطق‌های تلویزیونی یک کت پشمی می‌پوشد و شالی روی شانه هایش می‌اندازد. رنگ تیره چشمانش تهدید کننده و جدی است. به جز اینها، اطلاعات چندانی در مورد وی در دسترس نیست و از این نظر مانند یک شبح عمل می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رابرت ورث، در یادداشتی در پایگاه اینترنتی آتلانتیک نوشت: رهبر گروه مردی حدودا ۴۰ ساله با صورتی آرام و جوان است و ریش و سبیل کم پشتی دارد. در نطق‌های تلویزیونی یک کت پشمی می‌پوشد و شالی روی شانه هایش می‌اندازد. رنگ تیره چشمانش تهدید کننده و جدی است. به جز اینها، اطلاعات چندانی در مورد وی در دسترس نیست و از این نظر مانند یک شبح عمل می‌کند. او هیچ شناسنامه یا گذرنامه‌ای ندارد و گفته می‌شود که سال‌ها در غار زندگی کرده است. هیچ دیپلمات خارجی‌ای هرگز به صورت رودررو با او دیدار نداشته است. او رهبری مردمانی رنج کشیده و خشمگین در شمال یمن را بر عهده دارد که در ماه‌های اخیر حملاتی را علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ انجام داده اند.

به گزارش گروه بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: عبدالملک الحوثی احتمالا اکنون محبوب‌ترین شخصیت مردمی در منطقه خاورمیانه است. از زمان آغاز حملات به کشتی‌ها در ماه نوامبر، در دفاع از مردم فلسطین و غزه، با او مثل چه گوارا رفتار می‌شود. تصاویر پرتره او و سخنرانی هایش در ۵ قاره جهان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. اقدامات جسورانه حوثی‌ها هرچند تاکنون منفعت زیادی برای غزه به همراه نداشته، اما حفره‌ای در اقتصاد جهانی ایجاد و حمل و نقل دریایی را از کانال سوئز مختل کرده است. این اقدامات همچنین حوثی‌ها را به قهرمانان جوانان عرب و مسلمانانی که طرفدار آرمان فلسطین هستند تبدیل کرده است. حوثی‌ها حتی خود را در قلب شهروندان ترقی خواه غربی نیز جا کرده اند و یک جوان خوش چره یمنی به نام تیم حوثی چالامت، که وفادار به گروه انصارالله است به ستاره شبکه اجتماعی تیک تاک تبدیل شده است.

درک کامل تبعات حملات حوثی‌ها در دریای سرخ هنوز دشوار است. یک جنبش میلیشیایی از مناطق دورافتاده یمن یک شبه یک آبراه مهم بین المللی که حدود ۱۵ درصد تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌شود را مسدود کرده است. نیروی دریایی ایالات متحده در ماه ژانویه شروع به هدف قرار دادن مواضع این گروه کرد، اما حتی این اقدامات نیز حوثی‌ها را عقب نرانده است.

یکی از جنبه‌های قدرت جدید حوثی‌ها این است که رهبران اقتدارگرا و مغرور عرب که از آن‌ها متنفر بودند، اکنون به سختی جرات می‌کنند از آن‌ها انتقاد کنند. آن‌ها می‌ترسند با چنین اظهاراتی توجه بیشتری را به سمت شکاف بین اظهارات کم رمق خودشان در حمایت از مردم فلسطین و اقدامات متهورانه حوثی‌ها جلب کنند. برخی حکام منطقه هم نگران اند که خودشان هدف موشک‌های حوثی‌ها قرار بگیرند. رهبران عرب مدت‌ها حوثی‌ها را به عنوان نیرو‌های نیابتی خطرناک ایران می‌دیدند، اما برخی ناظران اکنون می‌گویند واقعیت بدتر از اینهاست: اینکه حوثی‌ها گروهی متعصب اند که به هیچ کس پاسخگو نیستند. 

بحران در دریای سرخ، جهان عرب و به ویژه عربستان را به سمت یک دوراهی دردناک سوق داده است. دیپلمات‌های سعودی سال‌ها برای یک طرح صلح جاه طلبانه، که می‌توانست موجب کاهش انزوای سیاسی و اقتصادی حوثی‌ها و آشتی مجدد آن‌ها با رقبایشان در دولت یمن در جنوب (که ۳۰ درصد جمعیت این کشور را تحت کنترل دارد) شود، تلاش کرده اند. اما اکنون با عیان شدن بی پروایی حوثی ها، سعودی‌ها با این احتمال مواجه اند که تلاش‌های آن‌ها عبدالملک الحوثی را قدرتمندتر و خطرناک‌تر خواهد ساخت.

عبدالمالک الاجری، سخنگوی گروه انصارالله در مصاحبه‌ای که در مسقط با ما داشت اظهار نمود که حوثی‌ها از جایگاه جدید خود در جهان خیلی خیلی راضی هستند و قصد دارند این گروه را مانند یک باشگاه اداره کنند. وی افزود: «ما اکنون اعتماد به نفس بیشتری داریم، زیرا از حمایت عمومی بالایی برخوردار یم... این ما را تشویق می‌کند که به نمایندگی از یمن صحبت کنیم.» منظور او کل یمن بود، هرچند که حوثی‌ها بر کمتر از نیمی سرزمین یمن تسلط دارند. 

وی همچنین در ادامه بر این نکته تاکید کرد که در محور مقاومت، حوثی‌ها از حامی دیرین خود یعنی ایران نیز پیشی گرفته اند. الاجری گفت: «موضع ما در قبال غزه از هر بازیگری حتی ایران جلوتر است.» وی افزود: «ایران از اینکه انصارالله شجاعت انجام چنین کاری را داشته شوکه بود.» هرچند روابط حوثی‌ها با ایران بسیار نزدیک است، اما به نظر می‌رسد که حوثی‌ها از استقلال عمل قابل توجهی برخوردارند

سخنگوی انصارالله همچنین اظهار داشت این گروه از همتای لبنانی خود هم "قدرتمند‌تر و بزرگتر" است، زیرا حوثی‌ها «بازیگر اصلی و سهامدار اصلی» در یمن هستند و خواهند بود. به بیان دیگر، عبدالمالک الحوثی در دولت آینده یمن از جایگاهی برخوردار خواهد بود که در تمام زمینه‌ها حرف آخر را می‌زند.

نظرات بینندگان