arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۳

هاآرتص: حوثی‌ها، نه دستور کارشان همواره با ایران همپوشانی دارد و نه هدفشان از تقابل با غربی‌ها، صرفا به جنگ غزه محدود می‌شود

اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ به آرامی در حال فراتر رفتن از هدف اولیه خود یعنی جنگ اسرائیل در غزه و تبدیل شدن به "نبردی برای آزادسازی" است که مقصود اصلی آن حفاظت از حکومت حوثی‌ها و گسترش کنترل آن بر یمن و مناطق اطراف است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه هاآرتص نوشت: اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ به آرامی در حال فراتر رفتن از هدف اولیه خود یعنی جنگ اسرائیل در غزه و تبدیل شدن به "نبردی برای آزادسازی" است که مقصود اصلی آن حفاظت از حکومت حوثی‌ها و گسترش کنترل آن بر یمن و مناطق اطراف است.

به گزارش گروه بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این هفته نشستی ویژه و فوری در وزارت رفاه دولت حوثی‌ها در صنعا برگزار شد. دستور کار این نشست، یک مشکل دردناک و نگران کننده بود: افزایش تعداد متکدیان در سطح خیابان‌های پایتخت. متصدیان امر و تشکیل دهندگان این جلسه نگران وضعیت اقتصادی متکدیان و شهروندان استان‌های تحت کنترل حوثی‌ها در یمن نبودند. به گفته حاضران در نشست: «کسانی که مسئول این وضعیت هستند، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها هستند که تنها می‌خواهند وضعیت رفاهی عادلانه‌ای را که ما برقرار کرده ایم بی اعتبار کنند و به اقتصاد یمن لطمه بزنند.» حداقل ۱۰ مقام ارشد و فرماندهان پلیس که در نشست حضور داشتند در پایان جلسه خواستار اقدام قاطع بر علیه این توطئه بین المللی شدند.

تصویر ارائه شده از دولت حوثی ها، که در سال ۲۰۱۴ نیمی از یمن را در اختیار گرفت، آنچنان با اهمیت است که برای تقویت آن از بهترین متخصصان در زمینه ارتباطات بصری برای تقویت آن کمک گرفته می‌شود. تولیدات فرهنگی، ترانه ها، بنر‌ها و ویدئو‌های به دقت طراحی شده، حساب‌های کاربری حامیان حوثی‌ها و مقام‌های دولتی در فیس بوک، اینستاگرام و شبکه ایکس همگی گویای این موضوع است. 

محمد البهیتی، سیاستمدار حوثی در ماه ژانویه در حساب شبکه ایکس خود به زبان انگلسی نوشت: «پیروزی در جنگ بر اذهان مهمتر از پیروزی در میدان نبرد است... من پیام هایم را خطاب به مردم جهان غرب منتشر خواهم کرد و امیدوارم مردم آزاد در سراسر جهان این پیام‌ها را به شکلی گسترده به اشتراک بگذارند.»

این پیامی است که دستخوش تغییرات جالب توجه و نگران کننده‌ای شده است. حوثی‌ها در ابتدای جنگ غزه خود را شرکای محور مقاومت معرفی می‌کردند که برای پایان دادن به جنگ و نجات مردم غزه می‌جنگندد. اما اکنون آن‌ها از جنگ خود نه تنها به عنوان واکنشی به جنگ غزه بلکه نبردی علیه آمریکا، بریتانیا و دیگر کشور‌هایی که در ائتلاف دریایی به رهبری واشنگتن در دریای سرخ مشارکت دارند یاد می‌کنند.

حوثی‌ها همچنین تاکید می‌کنند که آن‌ها تنها کسانی هستند که خود را درگیر جنگ واقعی کرده و جرات اقدام علیه قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا را دارند. حقیقت این است که آن‌ها درست می‌گویند. "شرکای" آن‌ها در این جنگ، یعنی گروه‌های شبه نظامی شیعه در عراق، در ۴ فوریه حمله به اهداف آمریکایی در عراق و سوریه را متوقف کردند.

اما حوثی‌ها هیچ محدودیت دیپلماتیک یا نظامی‌ای نمی‌شناسند. آن‌ها هیچ اتحاد استراتژیکی با دولت‌های منطقه ندارند که بتواند دستشان را ببندد و یا سیاست‌هایی را که ارتباطی به منافع مستقیم و فوری شان ندارد، به آن‌ها دیکته کند. رهبر این گروه یعنی عبدالمالک الحوثی دستور کار خاص خود را دارد که همواره لزوما با دستور کار ایران همپوشانی ندارد. این هفته، نشریه آتلانتیک مصاحبه نادری را با سخنگوی گروه حوثی منتشر کرده که در آن به وضوح از طرح الحوثی برای تبدیل شدن به رهبر عالی کل یمن سخن گفته بود.

ایدئولوژی مذهبی حوثی‌ها بسیار فراتر از تحولات غزه یا نقش آفرینی در "محور مقاومت" است. اهمیت ندارد که فعلا اجرای این ایدئولوژی در یمن ممکن گشته است. موضوع از این جهت حائز اهمیت است که گستره فعالیت‌هایی که الحوثی در حال طراحی آن است، یک چالش استراتژیک برای غرب و دولت‌های منطقه به شمار می‌رود. 

الحوثی بر موج حمایت یمنی‌ها از آرمان فلسطین نه فقط در مناطق تحت کنترل حوثی ها، بلکه در سراسر این کشور جنگ زده سوار شده است. یمنی‌هایی که با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین و پلاکارد‌هایی در حمایت از اهالی غزه تظاهرات‌های پرشوری را برگزار می‌کنند. 

اما این کمپین حمایت از غزه دارای اهداف مهم داخلی است. این حرکت به حوثی‌ها کمک می‌کند از میان جوانان یمنی برای خود سربازگیری کنند.

جنگ در دریای سرخ به آرامی در حال حرکت به حوزه‌ای فراتر از هدف اولیه خود یعنی متوقف کردن جنگ غزه و تبدیل شدن به یک "مبارزه آزادسازی" است که مقصود اصلی آن حفظ رژیم حوثی‌ها و گسترش کنترل آن بر یمن و سایر مناطق است. در عین حال ایالات متحده نیز برای یافتن یک واکنش مناسب که بتواند امنیت دریانوردی بین المللی در دریای سرخ را تامین کند با دشواری‌هایی مواجه است.

حوثی‌ها عجله‌ای ندارند. آن‌ها معتقدند ادامه جنگ در دریای سرخ دستاورد‌های بیشتری در حوزه دیپلماتیک برایشان به ارمغان خواهد آورد و دولت یمن و متحدانش از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا را وادار خواهد ساخت تا اختیارات گسترده‌ای به آن‌ها واگذار کنند.

آن‌ها می‌خواهند از این طریق چشم انداز رهبر خود را محقق سازند و کنترل میادین نفتی جنوب یمن را که تاکنون نتوانسته اند از آن خود کنند، در اختیار بگیرند. تا آن زمان، به نظر می‌رسد که آن سرود یمنی که در کلیپ تبلیغاتی حوثی‌ها پخش می‌شود همچنان شکل دهنده استراتژی آن‌ها باشد: «مهم نیست اگر یک جنگ بزرگ جهانی در جریان است، ما برای خدا تلخی وضعیت موجود را چشیده ایم، به دامان مرگ خوش آمدی، زنده باد مرگ.»

نظرات بینندگان