arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۳ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۸۰: شکایت ایران علیه طالبان در سازمان ملل / در لامرد چه خبر است؟

خاطرات هاشمی رفسنجانی: ايران به سازمان ملل، از تخلف طالبان در اجراى قرارداد با ايران كه ملزم است، حداقل در ثانيه 26 مترمكعب آب در رودخانه به ايران بفرستد، شكايت كرده. طالبان هم جواب داده‌اند كه در اثر خشكسالى، آب از سرچشمه كم شده و خود افغانستان هم مشكل دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 

۱۰ فروردین ۱۳۸۰: در منزل بودم. دربارة تاريخ تحزب و تاريخ فلسفه اسلامى مطالعه‌كردم. ظهر و ديشب جمعى از بستگان میهمان بودند. حسين [شريفيان] – همشيره‌زاده- كه نماينده استاندار [خراسان] در بازارچه‌هاى مرزى است، گزارشى از وضع معاملات مرزى داد و گفت، بيشتر واردات بازارچه‌هاى مرز افغانستان، ترانزيتى است.

آمريكا اعلام كرده، از پيمان كيوتو، در خصوص كم‌كردن گازهاى گلخانه‌اى، بيرون رفته؛ به خاطر مشكلات اقتصادى كه اخيراً آمريكا را فراگرفته و باعث سقوط بورس‌ها شده است. كشورهاى اروپايى، از اين اقدام آمريكا به خشم آمده‌اند.

 در فرانسه، ریيس‌جمهور به دادگاه احضار شده؛ به خاطر يك اتهام مالى. انتقاد از ضعف تصميمات اجلاس سران عرب زياد شده و اين ضعف را معلول اعمال نفوذ آمريكا مى‌دانند. خشونت اسرایيل هم به خاطر اين ضعف رو به شدت است. آشتى [یاسر] عرفات، [رییس تشکیلات خودگردان فلسطین] و بشار اسد، [رییس‌جمهور سوریه]، را از نتايج اجلاس معرفى مى‌كنند. چند سال پيش در زمان مرحوم حافظ اسد، روابط‌شان تيره شد. 

حوادث لامرد، هنوز مورد توجه است. تظاهرات امروز برگزار نشد. جمع زيادى بازداشت شده‌اند. امام‌جمعه لامرد، احتمال اينكه خود مأموران، براى بدنام كردن مردم، فرماندارى را آتش زده باشند، مطرح كرده است. خبرگزارى [جمهوری اسلامی (ایرنا)]، اخبار تحريك‌كننده مى‌دهد و به حساب جناح مخالف دولت مى‌گذارد.

آب رودخانه هيرمند در زابل كه دو سه هفته جريان يافته بود، اخيراً باز قطع شده و مشكلات جدى براى مردم زابل به وجود آورده است. ايران به سازمان ملل، از تخلف طالبان در اجراى قرارداد با ايران كه ملزم است، حداقل در ثانيه 26 مترمكعب آب در رودخانه به ايران بفرستد، شكايت كرده. طالبان هم جواب داده‌اند كه در اثر خشكسالى، آب از سرچشمه كم شده و خود افغانستان هم مشكل دارد.

نظرات بینندگان