arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳

ادعای رویترز: پهپاد‌های ایرانی به ارتش سودان کمک کرده‌اند تا جریان جنگ داخلی را تغییر دهند

رویترز در گزارشی به نقل از یک منبع نظامی ارشد در ارتش سودان نوشت که با گذشت یک سال از آغاز جنگ داخلی سودان، پهپادهای نظامی ساخت ایران به ارتش کمک کرده‌اند تا جریان درگیری را تغییر دهد و ضمن توقف پیشروی نیروهای طرف مقابل، قلمرو اطراف پایتخت را پس گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: رویترز در گزارشی به نقل از یک منبع نظامی ارشد در ارتش سودان نوشت که با گذشت یک سال از آغاز جنگ داخلی سودان، پهپادهای نظامی ساخت ایران به ارتش کمک کرده‌اند تا جریان درگیری را تغییر دهد و ضمن توقف پیشروی نیروهای طرف مقابل، قلمرو اطراف پایتخت را پس گیرد.
 
بنا به این گزارش، شش منبع ایرانی، در کنار چند مقام محلی و دیپلمات که همگی خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند که ارتش سودان طی چند ماه گذشته به پهپاد ساخت ایران مجهز شده است.
 
این جنگ خونین حدود یک سال پیش میان ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی نیروهای واکنش سریع (آراِس‌اِف) به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو معاون پیشین رهبر کشور آغاز شد.
 
پیش از این بلومبرگ و رسانه‌های سودان از حضور پهپادهای ایرانی در این کشور خبر داده بودند.
 
منبع ارشد ارتش سودان که با رویترز صحبت کرده است، «ارسال مستقیم» پهپادهای از ایران به سودان را رد کرد و در ادامه درباره چگونگی تهیه یا تعداد پهپادها توضیحی نداد. رویترز می‌گوید مستقلاً قادر به تعیین جزئیات این خبر نیست.
 
رابطه دیپلماتیک سودان و ایران در سال گذشته از سر گرفته شد.
 
ایران با سودان روابط نزدیکی داشت، اما پیوستن این کشور به ائتلاف عربستان سعودی در یمن بر روابط سایه انداخت و در سال ۲۰۱۶ سودان روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.
 
علی صادق، سرپرست فعلی وزارت خارجه سودان که سال گذشته به ایران سفر کرده بود و با ارتش همسو است، در پاسخ به سوالی درباره پهپادهای ایرانی، به رویترز گفت «سودان هیچ سلاحی از ایران نگرفته است.»
 
وزارت خارجه ایران و دفتر رسانه‌ای سودان نیز به طور رسمی به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخ ندادند.
 
گروه شبه‌نظامی نیروهای واکنش سریع (آراِس‌اِف) ضمن تایید شکست در برخی نقاط گفت بر اساس اطلاعات گردآوری شده، ارتش سودان به پهپاد و دیگر سلاح‌های ایرانی مجهز شده است.
 
منابع ایرانی که با رویترز صحبت کرده‌اند، هدف ایران در حمایت از ارتش سودان را تقویت روابط با استراتژیک با این کشور خواندند.
 
این منابع گفته‌اند پهپادهای ایرانی عمدتا از نوع «ابابیل» و «مهاجر» هستند که ساخت شرکت‌های زیر مجموعه وزارت دفاع ایران هستند.
 
از زمان آغاز جنگ، پیشروی‌های اخیر مهم‌ترین موفقیت ارتش از سال گذشته تا کنون به شمار می‌رود.
 
جنگ داخلی سودان هزاران کشته و زخمی برجا گذاشته و شمار زیادی را آواره کرده است.
 
ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان با شبه‌نظامیان نیروی واکنش سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو (حمیدتی) درگیر است.
 
رسانه‌های بین المللی برای پوشش میدانی اخبار جنگ داخلی سودان که در آوریل گذشته آغاز شد با مشکل مواجهند.
 
ارتش سودان و شبه نظامیان نیروهای واکنش سریع در سال ۲۰۱۹ و پس از اعتراضات سراسری مردم این کشور، برای ساقط کردن دولت عمرالبشیر با معترضان همراه شدند.
 
در سه دهه حضور عمرالبشیر در قدرت در سودان، این کشور روابط خوبی با ایران داشت. اما از سال ۲۰۱۶ سودان روابط خود با ایران را قطع کرد و به همکاری نزدیک با رقبای منطقه‌ای جمهوری اسلامی در خلیج فارس روی آورد.
 
سودان در سواحل دریای سرخ قرار دارد و همواره رقابت و توجه قدرت‌های جهانی را برانگیخته است.
نظرات بینندگان