arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳

بهزیستی: ۸۳ درصد کودکان کار از اتباع هستند

بنابر اعلام بهزیستی ، طبق برآوردها ۸۳ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع هستند که بین آنها فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از آنها اتباع غیرمجازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: طبق برآورد‌ها ۸۳ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع هستند که بین آن‌ها فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از آن‌ها اتباع غیرمجازند.

موضوع کودکان کار و خیابان در کشور در سال‌های اخیر مانند گره کور یک کلاف، بین سازمان‌های مختلف، سردرگم مانده است. مساله‌ای که همواره از زاویه نقض حقوق کودک، ربوده شدن دنیای معصومانه کودکی، سوءاستفاده جنسی، اعتیاد، بازماندن از تحصیل و استثمار از سوی منفعت طلبان به آن پرداخته شده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، بیش از ۴۴ یا ۴۵ درصد از کودکان کار با بُعد خانوار بین ۴ تا ۶ نفر هستند. مسئولان بار‌ها اعلام کرده‌اند که هر یک ریال کمک به کودکان کار، منجر به فرو رفتن این کودکان در گرداب مشکلات و سلب امکان توانمندسازی آن‌ها خواهد شد.

برخی کارشناسان درآمد خوب را از دیگر علل افزایش کار اتباع ذکر کرده‌اند. براساس برخی بررسی‌های میدانی، خانواده دارای چهار فرزند، ماهانه ۶۰ میلیون تومان درآمد از طریق کودک کار و خیابان، کسب می‌کند.

در حالی که کشور پیشرفته‌ای مانند ژاپن با وجود سالمندی جمعیت و رشد منفی جمعیت حاضر به پذیرش و ادغام مهاجران نیست؛ ایران به عنوان کشور در حال توسعه به دلیل حس نوع‌دوستی و مهمان‌نوازی، پذیرای شمار زیادی از اتباع افغانستان شده است که فرزندان زیادی دارند و عده‌ای از آن‌ها از این تعداد فرزندان پرشمار، برای کار در خیابان استفاده می‌کنند.

بررسی داده‌های منتشرشده در مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تعداد تولد‌ها از مادران غیرایرانی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۶ بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.

نظرات بینندگان