arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

وزیر خارجه چین به همتای سعودی: ایران گفت که هدف ضدحمله اش، هیچ کشور همسایه‌ای نیست / تهران مایل است به سیاست‌های حسن همجواری ادامه دهد

وانگ یی گفت: چین قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛ در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سایت وزارت خارجه چین نوشت: در ۱۵ آوریل ۲۰۲۴، وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وزیر امور خارجه چین با وزیر خارجه عربستان سعودی گفتگوی تلفنی داشت.

به گزارش سرویس بین‌الملل انتخاب ، وانگ یی گفت: چین قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛ در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد. 

وی افزود: وضعیت فعلی با دو گزینه بدتر شدن یا بازگشت به حالت عادی روبرو است. چین از تاکید عربستان سعودی بر حل مسائل از طریق کانال‌های دیپلماتیک قدردانی می‌کند. ما حاضریم با عربستان سعودی همکاری کنیم تا از تشدید بیشتر رویارویی جلوگیری کنیم.

 وانگ یی تاکید کرد که این دور از تشدید تنش‌ها آخرین جلوه از سرریز درگیری در غزه است. اولویت اصلی اجرای دقیق قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد، دستیابی فوری به آتش بس بی قید و شرط و پایدار، حفاظت موثر از غیرنظامیان و تضمین کمک‌های بشردوستانه است. 

 فیصل گفت که عربستان سعودی و چین مواضع بسیار ثابتی در مورد وضعیت کنونی خاورمیانه دارند. هر دو کشور طرفدار حل اختلافات از طریق گفتگو هستند و متعهد به حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه هستند. عربستان سعودی به شدت نگران تشدید وضعیت فعلی است و امیدوار است که اوضاع هر چه زودتر به حالت عادی بازگردد. عربستان سعودی به شدت از چین انتظار دارد که نقش فعال و مهمی در این زمینه ایفا کند و مایل است ارتباطات و هماهنگی با چین را برای ایجاد آتش بس فوری و بدون قید و شرط در غزه، اجرای «راه حل دو کشور» و دستیابی به آن تقویت کند.

نظرات بینندگان