arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت شرکت‌های بزرگ نفتی انقدر گشاد هستند که تصور نمی‌کنم کودتای لیبی زیر سر این‌ها باشد

یادداشت‌های اسدالله علم: شاهنشاه سرحال نبودند... راجع به کودتای لیبی صحبت شد. عرض کردم من باور نمی کنم با این همه نفتی که لیبی به غرب می دهد، آن هم سر لوله اش در مدیترانه است، شرکت های بزرگ نفتی به خود اجازه بدهند که کودتای چپی همه چیز آنها را به هم بریزد. مگر اینکه خود آنها چون می دیدند رژیم پادشاه هشتاد ساله و برادرزاده بی لیاقت او که ولیعهد است، دوام و بقایی ندارد، خودشان این بازی را راه انداخته باشند و رنگ چپی به آن داده اند. فرمودند دلایل تو صحیح است، ولی اینها آنقدر کون گشاد هستند که تصور نمی کنم بتوانند چنین نقشه ای را فعلاً اجرا کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند.
 
سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۴۸: صبح شرفیاب شدم. شاهنشاه سرحال نبودند... راجع به کودتای لیبی صحبت شد. عرض کردم من باور نمی کنم با این همه نفتی که لیبی به غرب می دهد، آن هم سر لوله اش در مدیترانه است، شرکت های بزرگ نفتی به خود اجازه بدهند که کودتای چپی همه چیز آنها را به هم بریزد. مگر اینکه خود آنها چون می دیدند رژیم پادشاه هشتاد ساله و برادرزاده بی لیاقت او که ولیعهد است، دوام و بقایی ندارد، خودشان این بازی را راه انداخته باشند و رنگ چپی به آن داده اند. فرمودند دلایل تو صحیح است، ولی اینها آنقدر کون گشاد هستند که تصور نمی کنم بتوانند چنین نقشه ای را فعلاً اجرا کنند. چه قدر من به این احمق ها گفتم بی جهت استخراج نفت لیبی را این قدر بالا نبرید قبول نکردند...
 
شب مهمانی رئیس جمهوری از شاهنشاه در کاخ گلستان بود. نطق های فی البداهه ایراد شد. خوب بود... هوشی مین رییس جمهور مقتدر ویتنام شمالی مرد.
نظرات بینندگان