arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۹ فروردین ۱۳۸۰: خاتمی گفت رحیم صفوی در جلسه‌ای خصوصی گفته خاتمی منافق است / خبر‌های مهمی که رئیس دولت اصلاحات نقل کرد

خاطرات هاشمی رفسنجانی: آقاى [سیدمحمد]خاتمى، رییس‌جمهور آمدند. ناهار هم میهمان من بودند. مقدارى از مشکلاتش را که در اثر افراط‌کارى‌های جناح چپ و راست و قوه قضاییه و نیروهاى مسلح و اظهارات رهبرى پیش‌آمده، توضیح داد وگفت، هنوز نتوانسته به تصمیم نهایى در مورد نامزد شدن [در انتخابات ریاست‌جمهوری]برسد، با اینکه فشار دوم خردادی‌ها زیاد است و نگران آثار نیامدن است؛ گرچه احتمال هم مى‌دهد که در صورت نیامدن، دولت هماهنگى با رهبرى درست شود و بتواند کارکند و بعضى از تُندى‌ها هم کم شود. از اقدام اخیر دادگاه انقلاب در بازداشت‌ها هم ناراضى است و از تصمیم قوه قضاییه، براى تشکیل ستاد رسیدگی به جرایم مالى هم نگران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود. 
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۲۹ فروردین ۱۳۸۰: آقاى [مصطفی] هاشمى‌طبا، [رییس سازمان تربیت بدنی] آمد.گزارشى از وضع ورزش داد و گفت، از 1377 سالن ورزشى كه در برنامه دوم طراحى شد،حدود 800 واحد تكميل شده و تعداد زيادى هم در دست ساختمان است وكارخانه‌اى براى توليد چمن مصنوعى واردكرده‌اند و در حال بستن قرارداد، با يك شركت هلندى، براى توليد چمن طبيعى رول هستند. گفت، در فكر است كه براى رياست‌جمهورى نامزد شود؛ با اينكه مى‌داند رأى نمى‌آورد. منظورش اين است كه حرف‌هاى لازم و برنامه‌هاى مورد نياز را توضيح بدهد و به مردم بگويد،توقعات را در حد مقدورات كشور و ریيس‌جمهور كم‌كنند و برنامه‌اش را همان سازندگى، به سبك دوره برنامه‌هاى اول و دوم تنظيم‌كرده است. 
 
آقاى صلاحمند، از مسئولان سابق حراست مجلس، براى عید ديدنى آمد و گفت، در سمت بازرس ويژه ميدان‌هاى [میوه و تره‌بار] شهردارى [تهران] كار مى‌كند و انتظار پشتيبانى دارد.  
 
آقاى [سیدمحمد] خاتمى، ریيس‌جمهور آمدند.ناهار هم میهمان من بودند. مقدارى از مشكلاتش را كه در اثر افراط‌كارى‌های جناح چپ و راست و قوه قضایيه و نيروهاى مسلح و اظهارات رهبرى پيش‌آمده، توضيح داد وگفت، هنوز نتوانسته به تصميم نهايى در مورد نامزد شدن [در انتخابات ریاست‌جمهوری] برسد،با اينكه فشار دوم خردادي‌ها زياد است و نگران آثار نيامدن است؛گرچه احتمال هم مى‌دهد كه در صورت نيامدن، دولت هماهنگى با رهبرى درست شود و بتواند كاركند و بعضى از تُندى‌ها هم كم شود.از اقدام اخير دادگاه انقلاب در بازداشت‌ها هم ناراضى است و از تصميم قوه قضایيه، براى تشكيل ستاد رسيدگي به جرايم مالى هم نگران است. من هم در نگرانى‌ها و ترديد ايشان اظهار همراهى كردم وگفتم، به مسأله چايكاران شمال سريعاً برسند كه با شروع چيدن برگ‌سبز، مشكل پيش نيايد. 
آقاي خاتمي، از آقاى [سیدمحمود هاشمی] شاهرودى، [رییس قوه قضاییه]، گله دارد و طرح مسايل جدى با ايشان را مفيد نمى‌داند.گفت، [آقای رحیم صفوی]، فرمانده سپاه، در جلسه‌اى خصوصى گفته که خاتمى منافق است و برنامه براندازى دارد. خبر داد، آقاى نايف، وزيركشور عربستان، در جلسه خصوصى به ايشان گفته، به خاطر ايران و عربستان و منطقه، در انتخابات شركت‌كند و اين مطلب را به عنوان پيام رهبران عربستان گفته است. 
آقای خاتمی ادامه داد، با رهبرى تا چند ماه پيش، مسايل جدى را بحث مى‌كرديم، ولى چون نتيجه ندارد، چند ماهى است كه جلسه هفتگى‌شان، شبيه به میهمانى دوستانه با مسایل روزمره است و بعد از سخنرانى 16 آذر در دانشگاه كه افراطيون چپ را كوبيدم و آنها را ناراحت‌كردم، به رهبرى گفتم، ايشان هم افراطيون راست را محكوم كنند؛ نپذيرفتند.از سياست اعتدال كه اخيراً مطرح كرده‌اند، استقبال نكردند و نيز منكر فكر براندازى در نيروهاى ملى مذهبى هستند و حتى فتنه 18 تير كوى دانشگاه را تا حدودى زير سر افراطيون راست مى‌دانند.از آقاى [سیدمحمدعلی] ابطحى، [رییس دفتر رییس‌جمهور]، نقل‌كردندكه [مراجع تقلید] آقايان [حسین] وحيد خراسانى و سيدموسي [شبیری] زنجانى،گفته‌اند كه نامزد بشوند. 
عصر، بسيج جامعه پزشكى استان خراسان آمدند و برنامه خود را براى تشكيل سراسرى آن گفتند و خواستند كه در اجتماع سراسرى آنها در مشهد شركت كنم. اكثرشان از پزشكانى هستند كه در جبهه‌ها خدمت كرده‌اند. آقاى حسن واعظى آمد و براى پذيرفتن همكارى در كميسيون فرهنگى مجمع [تشخیص مصلحت نظام] و مصاحبه‌هاى كه با سيما در مورد اقتدار ملى دارد، مشورت كرد.  
اسرایيل از اراضى غزه كه ديروز اشغال كرده و گفته بود كه مى‌ماند، عقب‌نشينى كرده است؛گويا به خاطر مخالفت آمريكا. آقای [حشمت‌الله] طبرزدى، [مدیرمسئول هفته‌نامه پیام دانشجو] و جمعى از همفكرانش را بازداشت كرده‌اند.
نظرات بینندگان