arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۳ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۴۸: شاه معتقد بود موشک‌های ریپیر زمین به هوا خیلی موثر نیست

یادداشت‌های اسدالله علم: شاهنشاه را کسل و ناراحت دیدم. راجع به موشکهای ریپیر زمین به هوا فرمودند که با این همه گرانی خیلی مؤثر نیست چون از زمین نشانه گیری لازم دارد الکترونیکی کامل نیست. عرض کردم: اگر چیز خوبی نبود که انگلیسی‌ها آن را برای دفاع از خود انگلیس نمی گذاشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 

 

«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند.

 

۱۳ شهریور ۱۳۴۸: صبح اوّل وقت ضمن ملاقاتها عزری را خواستم اوامر دیشب شاهنشاه را به او ابلاغ کردم، ناراحت شد. بعد شرفیاب شدم مدّتی راجع به مخارج دفاعی کشور که خیلی سنگین است و سنگینتر هم خواهد شد، مذاکره فرمودند. شاهنشاه را کسل و ناراحت دیدم. راجع به موشکهای ریپیر زمین به هوا فرمودند که با این همه گرانی خیلی مؤثر نیست چون از زمین نشانه گیری لازم دارد الکترونیکی کامل نیست. عرض کردم: اگر چیز خوبی نبود که انگلیسی‌ها آن را برای

دفاع از خود انگلیس نمی گذاشتند. فرمودند: روی هم رفته بد نیست ولی توپهای ضدهوایی بهتر است، مخصوصا توپهای [ارلیکون] Orlikonکه از سویس خریده.ایم مجموع سه لوله آن در هر دقیقه پانزده هزار تیر خالی می‌کند راجع به مخارج سفر آمریکا عرض کردم: چه مبلغ از دولت بخواهم آیا دویست هزار دلار کافی است؟ فرمودند: مگر دیوانه شده ای؟ صدهزار هم زیاد است. خدا به شاه عمر بدهد چه قدر مراعات میکند.

امروز رئیس جمهور رومانی به اصفهان و شیراز رفت.

نظرات بینندگان