arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۲۲۴
تعداد نظرات: ۷۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱

جملات کم سابقه محمد خاتمی درباره ناطق نوری: یکی از خوشوقتی های من در سال 76 این بود که ایشان رقیب و رفیقم بود/ شعار عدالت می دهیم اما مردم روز به روز فقیرتر می شوند

حذف اصلاح طلبان و همه منتقدانی که عملاً پای بند قانون اساسی هستند، زمینه دادن به کسانی است که می خواهند اصل انقلاب و جمهوری اسلامی نباشد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


جمعی از نیروهای اصلاح طلب و خانواده های شهدای مازندران با رئیس جمهوری سابق ایران دیدار کردند.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» Entekhab.ir ؛ سید محمد خاتمی در این دیدار ضمن اشاره به وضعیت فعلی کشور و موضوع انتخابات آینده، به سوالات و ابهامت حضار پاسخ داد.

وی در این دیدار، در جملاتی کم سابقه در مورد ناطق نوری گفت: یکی از خوشوقتی های من در سال 76 این بود که ایشان رقیب و رفیقم بود.

خاتمی گفت: حذف اصلاح طلبان و همه منتقدانی که عملاً پای بند قانون اساسی هستند، زمینه دادن به کسانی است که می خواهند اصل انقلاب و جمهوری اسلامی نباشد.

رییس جمهور سابق کشورمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: اینکه شعار عدالت بدهیم اما مردم روز به روز فقیرتر شوند صحیح نیست.

 بخش هایی از سخنان رئیس بنیاد باران را در ادامه بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم
هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم و به روان پاک شهیدان درود می فرستیم و برای جانبازان و آزادگان آرزوی سربلندی و بهروزی می کنیم و به همه ایثارگران آفرین می گوییم و دفاع مقدس که مظهر ایمان، عزت، آرمان خواهی و دفاع از ارزش های انقلاب و تمامیت ارضی بود، بدون تردید همواره در خاطره ایران عزیز بزرگ خواهد ماند.

اجازه بدهید اندکی هم از جایگاه والای استان های شمالی کشور، نه تنها در جغرافیا –که البته مهم است- بلکه در تاریخ ایران زمین صحبت کنم. نقشی که این خطه در تثبیت و تقویت و اعتلای فرهنگی ایرانی- شیعی داشته بسیار مهم است و مطالبی که دوستان در این جلسه بیان کردند نماینده وزن و اعتبار مردم آن دیار است. این سخنان والا مطلب زیادی برای گفتن باقی نمی گذارد.
این را هم بگویم که یکی از خوشوقتی های من در انتخابات 76 این بود که جناب آقای ناطق نوری که مازندرانی هم هستند، رقیب یا بهتر بگویم رفیقم بود.

نکته مهم دیگر این که اهل بیت علیهم السلام در شمال کشور و طبرستان و جبال جایگاه والایی داشته اند و این خطه یکی از مراکز مهم نشر معارف آن بزرگواران و نیز دفاع از راه و رسم مولی امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت پیامبر اسلام بوده است.

اکثریت مردم ما شیعه هستند و غیرشیعیان ایرانی هم در ارادت به اهل بیت (ع) ممتاز هستند. انقلاب ما هم اسلامی بود؛ اسلامی که از مسیر اهل بیت می گذرد. آن چه شیعه راستین را در تاریخ پرآوازه می کند دو چیز است؛ عقلانیت و عدالت.

در تاریخ به ما شیعیان "رافضی" هم گفته اند، زیرا جریانات افراطی وجود داشتند که خواستار روشهای براندازانه و تند بودند که ترکش آن نوع نگاه به شیعیان جعفری هم برخورد کرده است؛ در حالی که ائمه ما با همه شایستگی داعیه روی کار آمدن بدون خواست مردم را نداشتند و از توسل به شیوه های خشن و ناپسند برای رسیدن به هدف سخت پرهیز می کردند و پرهیز می دادند که این مساله بسیار مهمی است.

روش اهل بیت این بود که مردم را رشد فکری بدهند تا آنجایی که به فرموده امیرالمونین(ع) «لولا حضور الحاضر وقیام الحجه بوجود الناصر وما اخذ الله على العلماء الا یقاروا على كظه ظالم ولا سغب مظلوم، القیت‏حبلها على غاربها ولسقیت آخرها بكاس اولها» (اگر حضور حاضرین نبود و اگر به سبب وجود یاران، حجت‏بر من تمام نمى‏شد و...، حكومت و زمامدارى را نمى‏پذیرفتم). اصلا روش ائمه ما روشی بوده است که مردم باید بخواهند تا حتی فرد شایسته مورد تائید خدا که منصوب هم هست، حکومت کند. و می بینیم که ائمه ما در مقطعی حساس که بنی امیه در حال زوال بودند و می توانستند عده و عُّده جمع کنند و حکومت ظاهری را بگیرند، اما این کار را نکردند؛ زیرا مردم خودشان باید بخواهند و تا زمانی که آنها رشد نکنند و به میدان نیایند حکومت حق برقرار نمی شود. به اعتقاد ما شیعیان حکومت مطلوب حکومتی است که "معصوم" در راس آن باشد. و معصوم هم می گوید اگر مردم رضایت بدهند و بخواهند حکومت می کند.

امام علی(ع) می گویند که اگر مردم نخواهند روی کار نمی آیم. امام خمینی(ره) هم در پیام مربوط به اصلاح قانون اساسی در این زمینه صراحت دارند و می گویند " از آنجا که مجتهدی که رهبر می شود و مورد انتخاب خبرگان ملت است و خبرگان منتخب ملت هستند، او بالضروره مورد قبول مردم و رأی او نافذ است" (بدین مضمون). یعنی اگر مردم کسی را نخواهند، او در اوج علم، عدالت و کمالات حکمش نافذ نیست. این، دیدگاه شیعی است؛
اما عقل و عدل. شما می بینید که فسلفه و علوم عقلی در شیعه-با وجود همه محدودیتها- رشد کرد و اگر دانشمندان شیعه نبودند، علوم عقلی اسلام خیلی ضعیف و لاغر بود.

و نیز عدلی که در اسلام هست و امیرالمومنین (ع) بیان می کند، فقط در اقتصاد نیست. البته این طرز تلقی بیشتر به خاطر مسائلی است که در اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم در دنیا پیش آمد و واقعا ظلم های بزرگی به بخش های مختلف جامعه شد و این طور تصور شد که پایه ظلم ها و مشکلات بخصوص در قرون اخیر سرمایه داری است و درمان درد هم سوسیالیسم و کمونیسم است. خوب از آن به بعد مسأله عدالت اقتصادی همه چیز را بخصوص در جهان سوم تحت الشعاع قرار داد و به عدالت هم که امری جامع است ظلم شد. در حالی که عدالت در نظر اسلام و امام علی بسیار وسیع تر از عدالت اقتصادی است. البته عدالت اقتصادی مهم است، ولی همه چیز نیست. بخصوص اگر این طور تلقی شود که عدالت عبارت است از توزیع سرمایه های ملی و سرمایه بین نسلی به صورت یک بار مصرف میان جامعه.

عدالت اسلامی و شیعی خیلی وسیع تر از این است؛ اگر انسان در ذات خودش و به عنوان مخلوق خدا کریم است، حفظ کرامت انسان از مصادیق بزرگ عدالت است. اگر انسان طبق خواست خداوند و با دید صحیح اسلامی حاکم بر سرنوشت خویش است، دفاع از آزادی و رای او عین عدالت است. بی عدالتی این است که رای او محدود شود، حقوق او زیر پا گذاشته شود، بی عدالتی این است که در همه عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و قضایی و عقایدی به ایشان ظلم شود.

شیعه از سوی دیگر براساس عملکرد پیشوایان بزرگ همیشه اهل وحدت بوده اند و بزرگان اهل سنت هم افتخار می کردند که شاگرد امام جعفر صادق (ع) هستند. امامان بزرگ اهل سنت ابوحنیفه، مالک، شافعی و احمد بن جنبل همگی اظهار محبت و ارادت به اهل بیت داشتند. یکی به خاطر دفاع از اهل بیت شلاق می خورد، دیگری به زندان می افتد. جناب شافعی هم می گوید "اگر حب اهل بیت، رافضی بودن است؛ من اولین رافضی هستم".

رابطه شیعه و سنی اینگونه است یا باید باشد. جمهوری اسلامی هم متعلق به همه مذاهب و اقوام و گروه ها است و خوشبختانه انقلاب ما منشاء تأسیس جمهوری اسلامی شد. یعنی اسلام در این انقلاب با جمهوری و جمهوریت سازگار است . یکی از وظایف عمده ما هم اثبات و دفاع از این مطلب است. تعبیر یکی از دوستان درست است که نباید بگوییم حرکتهای حکومت عین نظام و انقلاب است تا اگر بچه ما رفتار بنده رئیس جمهوری را ببینید بگوید اسلام همین است. و برای رفع این سوء تفاهم باید نقد نظام و حکومت آزاد باشد. و در این برهه حساس این که طرفداران و مدافعان واقعی جمهوری و اسلام سازگار با آن باید با مردم تماس داشته باشند و مدام این را توضیح دهید.


ما واقعا نمی خواهیم برای قدرت تلاش کنیم و زمینه آن هم الان فراهم نیست، زیرا راه مطلوب رفتن از مسیر فعالیت های مدنی است که متأسفانه خیلی از راه ها بسته شده است. می خواهیم در صحنه حضور داشته باشیم و از اسلام و انقلاب و حقوق و حرمت مردم دفاع کنیم و از روشهای موجود انتقاد کنیم؛ اگر راه فعلی درست است چرا جلو مخالفان و منتقدان گرفته می شود. البته اگر انتخابات آزاد برگزار شود و نقدها هم بشود، مردم انتخاب می کنند. هرکسی هم که آنها انتخاب می کنند مسؤولیت را می پذیرد و مردم هم مسؤول انتخاب خود هستند. همه ما مردمان عادی هستیم که مردم انتخاب می کنند و هزینه آن را هم می دهند و اگر درست نبود، 4 سال بعد کس دیگری را انتخاب می کنند. این آزادی انتخاب است که برای ما مهم است نه اینکه چه کسی انتخاب می شود. بخصوص نسلی که وابستگی عاطفی شدید به انقلاب دارد، نگران این است که مبادا نسل جدید در مورد اسلام و انقلاب فکر بدی کند.

من بارها گفته ام که حذف اصلاح طلبان و همه منتقدانی که عملاً پای بند قانون اساسی هستند، زمینه دادن به کسانی است که می خواهند اصل انقلاب و جمهوری اسلامی نباشد. جدا کردن نسل جوان از اصلاح طلبان و جلوگیری از ارتباط تشکیلاتی آنان، به نفع حکومت نیست و به زیان همه است. در چنین شرایطی جریان هایی بخصوص برای نسل جوان محور و مطلوب می شوند که نه درد اسلام دارند و نه درد ایران.

(........................) ممکن است خود ما هم در گذشته اشتباهاتی کرده باشیم، اما بالاخره اگر می خواهیم انتخابات پرشور باشد باید فضا باز شود، (...) و این امر باید تضمین شود. ما می گوییم قانون اساسی به طور کامل و جامع مبنا باشد. قانون اساسی اصل ولایت فقیه دارد، فصل حقوق ملت هم دارد. ما می گوییم نظارت در انتخابات که در قانون اساسی آمده است، آری، اما قیمومیت نه! نباید به نام نظارت بر مردم قیمومیت شود.

اگر اصل 56 قانون اساسی که حق حاکمیت ملت بر سرنوشت را به رسمیت می شناسد مبنا باشد، هرکس در این کشور در چارچوب قانون عمل کند از تمام حقوق یک شهروند جمهوری اسلامی از جمله انتخاب شدن و انتخاب کردن برخوردار است. البته می توان از همین قانون اساسی هم انتقاد کرد، ولی براندازی نکرد. ولی امروز اگر کسی انتقاد داشت و بیان کرد می گویند این فرد التزام به اسلام و قانون اساسی ندارد و لذا ردصلاحیت می شود! مگر ساده است که ما اینگونه حکم کنیم؟ کسی که به قانون اساسی در عمل پای بند است باید از تمام حقوق شهروندی برخوردار باشد. مگر امام نگفت حتی مارکسیستها به شرط عدم توطئه آزادند.

اتفاقا اگر فضا باز شود و هرچه به این سو برویم، هم انقلاب محفوظ می ماند، هم بدبینی ها کم می شود، هم عقلانیت. خدا را شکر می کنم که با وجود همه مشکلات و تنگناها، تفکر اصلاح طلبی جایگاه خوبی را در جامعه دارد.

البته من هم معتقدم که افت پیدا کرده است و در دو، سه سال اخیر بعضی از جوانان از اصلاح طلبان ناامید شده اند و میگویند چه چیزی اصلاح شود؟ ما هم میگوییم راهی جز اصلاح طلبی نداریم و براندازی را نمی خواهیم و با کسانی هم که آن را می خواهند رابطه نداریم. تازه اگر خدای ناخواسته اوضاع به هم بخورد وضع همه بدتر خواهد شد. باید همین چارچوب حفظ شود اما نباید دایره نظام را تنگ کرد تا افراد بیشتری خود را درون آن حس کنند و از منابع کشور هم استفاده بهتری شود.

درست است که ما نباید در برابر مطامع بیگانه تسلیم شویم، اما دامن زدن به دشمنی و هزینه گذاشتن روی دوش مردم که کار عاقلانه ای نیست. اینکه شعار عدالت بدهیم اما مردم روز به روز فقیرتر شوند صحیح نیست.


Entekhab.ir
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
304
3866
شرف و مردانگي و ادب بزرگمرد ايران قابل تكريم و احترام همه جهانيان است
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED KINGDOM |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
اقا ببخشید اشتباهی منفی دادم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
3209
322
آقای خاتمی شعار عدالت داده می شود و وضع اقتصادی مردم نیز روز به روز بهتر می شود شما نگران نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
حالااین جدی بودیاشوخی؟؟
ناشناس
| BRAZIL |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
آقا این دوستمون راست میگه جدی بود یا شوخی؟
میثم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
شما به کجا وصل شدی که وضع اقتصادیت بهتر شده؟
دنیای وارونه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
اره حتما دم خونه تو فقط(شماها وقتی میترسین اسمتونو بزنین معلومه که حرفاتونم دروغه محضه)
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
شوخی نبود.این دوست ناشناس از افعال معکوس استفاده کرده اند!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
این بابا حالش خوبه؟ خدا میداند بعدش شما لطف کن از طرف خودت حرف بزن بیخودی از طرف مردم حرف نزن درود بر خاتمی عزیز
ابوذر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
منظور این جناب ناشناس از مردم خودشه! تو این وضع فقیر فقیرتر و پولدار پولدارتر میشه!!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
بابا ایول !!! دلار 3000 تومان شده ، هنوز از رو نمی روید!!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
دلار 2800 عین عدالت است؟
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
شوخی بود
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
375
1984
ایول
رای من خاتمی .
لیسانسه بیکار
|
FRANCE
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
198
1595
درورد بر سید عزیز
فاتح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
56
971
کو گوش شنوا.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
51
115
م ب و
م ب س
م ب ب
م ب م
م ب د

به امید سلامنی و آرزوی سلامتی و شادابی برای همه ی عزیزان
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
سلام بر
سلام بر
.
.
.
.
غزل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
195
1421
به او بگویید دوستش داریم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
خادم ملت است، به او راي دهيد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
277
1666
سلام براعتدال
سلام برانسانیت
سلام برادب
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
اونی که منفی داده معلومه بااعتدال وانسانیت وادب مشکل داره
عزیزم برواین فضائل راکسب کن ببین داشتنش چقدرارزشمنده
اروندی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
امتیازهای منفی نمایانگر اینست که اراذل حجتیه به همه جا سرک میکشند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
247
1352
سید بیا که وضع خرابه ....
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
من مخلص اقای خاتمی هستم ولی این گندی که تو این 8 سال به مملکت خورده هیچ کس نمی تونه جمعش کنه چه خاتمی چه هاشمی و... هیچ کس
امیر ارسلان
|
UNITED STATES
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
161
1241
درود و صد سلام بر سید محـــــــــــــــــــــــــــــمد خاتمی
سید عزیز دوستت داریم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
39
412
ضمن احترام به آقای ناطق
این کجایش تقدیر کم سابقه بود ایشان فقط یک جمله در خصوص ایشان گفته اند !!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
309
544
ریشه تمام مشکلات موجود جریان انحرافی است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
خوشم میاد عوامل حجتیه حواسشون هست که اینجا رو منفی نمیدن که مثلا ما نیستیم .
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
اصولگرایان تندروی متحجر مشکل ساز تر اند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
97
1008
یاد سال 76 به خیر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
37
704
درد همه این مشکلات دروغ گویی است...
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
1763
78
حرف های خوبی بود اما یک سوال اقای خاتمی در انتخابات گذشته این ازادی برای اصلاح طلبان بود و رای نیاوردند و تا مرز براندازی نظام و شعار تقلب بعضیها پیش رفتند شما این سوال جواب بدید که چرا؟؟ خیلییها طرفدار شما می شوند و خیلیها شاید از احمدی نژاد دل خوشی نداشته باشند اما از رای دادن به اصلاح طلبان می هراسند چون می ترسند اصل نظام را نابود کنند اگر به قدرت برسند تضمین شما چیست ؟؟؟ اینو می دونم نمیزارین
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
عرض دیگه ای ندارید؟
این خیلی ها که شما میگید چندنفرن؟؟
ازکجاتحلیل ودستور می گیرند؟؟
بنازم به سید که حتی منتقدینش نیز دربرابرش حرفی برای گفتن ندارن جزچندجمله تکراری
رضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
نماز خوندن هم تکراریه پس مهم نیست
رضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
وقتی سوالی جواب داده نمی شود تکرار می شود این اشکال برای سوال کننده نیست برای کسی است که باید جواب دهد
خرمگس معرکه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
رضا جان سلام ... این خیلی ها که شما گفتید سقفشان در کشور 8 میلیون نفرست در حالیکه جمعیت کشور بیش از 78 میلیونه عزیز برادر .
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
"انتخاب" تو که جواب ما را نمیزاری برای چی این سوالات رو میزاری وقتی جواب ما اجازه انتشار نداره؟
با با متی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
مثل اینکه کم کم داره باورتون میشه که واقعا دوره قبل رای آوردید.
خواننده انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
1600
74
فکر نمی کنید خودتون با کارهایی که بعد از انتخابات 88 انجام دادین حق شرکت دوباره و حضور فعال در دوره های بعد از خودتون گرفتین و اصلاح طلبی ضربه زدید اگه گذاشتی اینو
پاسخ ها
دارابی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
جناب خواننده انتخاب.. توصیه میشود قانون اساسی را یکبار هم که شده مطالعه بفرمائید .
بزرگوار.. این حق را قانون به ملت داده . در کشورهائی که ملتشان در قانون اساسی خود نصف ما آزادی ندارند آزادتر از ما عمل میکنند و کسی به خودش اجازه نمیده حق شرکت دوباره و حضور فعال در دوره های بعد را از آنها بگیره .
یک معلم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
آقای خواننده انتخاب ، سلطنت مُرد و رژیم سلطنتی 33 ساله که سقوط کرده .
در جمهوری اسلامی کسی اجازه ندارد حق شرکت دوباره و حضور فعال در دوره های بعد را به هر دلیلی از مردم و احزاب سلب کند .
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
کودکان هم سعی میکنند با دلیل و مدرک صحبت کنند.جنابعالی بر چه اساسی و با کدام باور دینی خود را مجاز میدانید اینگونه اظهار فظل نمایید.بگویید دقیقا خاتمی چه کرده و مستندات خود را هم ارائه دهید
سید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
میزاریم و منتشر میکنیم تا منفیهاتون را ببینید
بازم بفرمایید تا سیل منفی مردم روانه افکار واهی شما شود
بابا متی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
چی اگه گذاشتن میری ریشت را میزنی؟
مهدی حسین آبادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
73
732
آفرین بر تو ای سید دوست داشتنی اما امیدوارم پیام حرفهاتون حمایت از ناطق نوری نباشد.به امید کاندید شدن تو ای سید دوست داشتنی و عزیز بیکران دوست داریم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
68
950
آقای سید محمد خاتمی همیشه درباره دشمنانشون هم با متانت سخن گفتند چه برسه به منتقدین یا رقبایشون
پس اصلااین جملات کم سابقه نیست
البته اگر کسی دیگه(اوه اوه) اینو گفته بود نه تنها کم سابقه بلکه بی سابقه بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
5
379
آسايش دو گيتی تفسير اين دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
عبدالخانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
388
260
سلام و درود خدا بر سه سید فاطمی ،خمینی ، خامنه ای ، خاتمی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
69
468
درود بر خاتمي بزرگوار و اهل ادب و معرفت .
مجتبی اسکندری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
11
460
سید یه دونه ای سیدنمونه ای.همچنا ن نشان دادی ادب مرد به از دولت اوست.دود اگر بالانشیند کسرشان شعله نیست جای چشم ابرونگیرد گرچه اوبالاترست
امید ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
62
186
خدایا توروقسم می دهم به جلال و عظمتت که به این ملت شریف وفرهیخته که با مجاهدت همراه با هوشمندی این انقلاب و نظام مقدس و شکوهمندرابدست آورده اند کمک بفرما تا دوباره با اعتباروبااقتدار درجهان نمایان بشوند . انشاءالله ودرپایان سلام برهمه ی عقلا و معتدلین دلسوزنظام ومردم//
کامران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
72
303
آقای خاتمی الان این چندمین باره که شما سخنرانی میکنید؟آخه سید خدا وقتی کسی به حرفت گوش نمیده چرا میگی؟دلار شد 1900.سکه1130000.به نظرت حرف زدنت تاثیری داشته؟وضع مردم خوب شده؟اگه میخوای به مردم کمک کنی مردو مردونه خودتو آماده کن واسه انتخابات که رای بیاری و به داد مردم برسی.از حالا به فکر باش که اگه به امیدی خدا رای اوردی دست و پا بسته مثل بعضیا نباشی.
انتخاب بی ادبی تو حرفام نیست.تورو جون عزیزت حذف نکن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
4
269
سلام بر ادب و سلام بر بهار
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
150
159
از خدا ميخواهم هميشه سالم وتندرست باشي سيد عزيز و همه مون(اصلاح طلبان) دعا براي سربلني رهبر وكشور داريم
غلامعلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
196
32
حالا جدی جدی با هم رفیق بودید!!!! ما که اون زمان را خوب یادمونه !!! حالا بله ولی اون روز ..... ؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
163
84
فرقی نمیکنه کی سر کار بیاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
59
258
خاتمی بر خلاف بسیاری از اصولگرایان همیشه صداقت و ادب و متانت و عقلانیت و تقوا را مد نظر داشته ودارد
حسن آقا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
472
21
این بابائم دیده تنور تساهل تسامح دولت پهن تر از دوره ی خودشه گفته خب چندتا قلمبه ام ما بگیم!
ناصر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
288
12
اقای خاتمی چرااینقدر تاکیدمیکنید که اصلاح طلبان به قانون پایبندندمگه قبل بی قانونی میکردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
65
197
سید ساده اما دوست داشتنی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
6
256
خاتمی آنقدر محبوب مردم بود که رقیب چاره ای جز توسل به انواع روشها برای کسب قدرت نداشت
مخالف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
516
63
من خوشم از احمدی نژاد نمیاد ولی یه چیزی فهمیدم احمدی نژاد در مناظره ها دروغ نمی گفت که ناطق نوری ، هاشمی رفسنجانی ، خاتمی دنبال این بوده اند دولت نهم سرنگون بشه
حالا دوستی ها لو می ره
" انتخاب مطمئنم تایید نمی کنی "
از اهالی سار کاشان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
129
250
نامحرمان و نااهلان انقلاب از نزدیکی و رفاقت آقایان ناطق و خاتمی برآشفته می شوند. درود بر فرزندان صادق امام عزیز
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
55
193
من در دوره اول به احمدی نژاد رای دادم چون شعارش جمایت از تو لید بود واز غارت هاشمی گفت ولی بر عکس باعث نابودی تولید شد و کارگاه های تولید را نابود کرد از جمله تولید کود ماکرو .از جمله کارگاه خودم فقط وعده دروغ می گوید با گرانی سکه و طلا سود می برد مرذم را و پول ملی را و تولید را نابود کرد غلط می کنم به این احمدی نژاد مشاعی رحیمی بقایی و.. رای بدهم غلط کردم دلار برد 2800 تومان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
120
137
وقت اتحاد همه نیرو های ارزشی و ریشه دار است.
ائتلافی از خاتمی تا ناطق.
وطنم ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
19
181
.. به آفتاب سلامی دوباره خواهیم کرد..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
5
156
داشتن رقیب خوب و عادل بزرگترین شانسه .
مسلم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
361
29
اشک تمساح نمی دونستم چیه اما حالا فهمیدم
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
183
6
بی سواد خوشبختی نه خوشوقتی
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
433
19
خاتمی چی کار کرد واسه این مردم جز حرف های تحریک امیز برای خوش امد جوانان
کارگر مظلوم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
14
270
آقای خاتمی عزیز سلام
بیا و این وضع فلاکت بارمان را درست کن با این تورم و گرانی دارم خفه میشم ... چی میخواستیم چی شد؟
.............................................رای من فقط شما
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
11
258
تیترت مثل همیشه مسخره بود. کجای این جملات کم سابقه بود. ادب آقای خاتمی سابقه ی دیرین دارد. ادب از امروزیهاست که بی سابقه و غیر منتظره است.
نظرات بینندگان