arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

جهان خودرو؛ رونمایی از چهره جدید پرفروش‌ترین مدل رولزرویس

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از مدل جدید شاسی‌بلند رولزرویس، سومین مدل سفارشی بنتلی که تنها شانزده دستگاه از آن ساخته می‌شود، تولید لیموزین روسی در کارخانه تویوتا و نامگذاری دردسرساز هوندا برای ماشین‌های الکتریکی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: این هفته در جهان خودرو: رونمایی از مدل جدید شاسی‌بلند رولزرویس، سومین مدل سفارشی بنتلی که تنها شانزده دستگاه از آن ساخته می‌شود، تولید لیموزین روسی در کارخانه تویوتا و نامگذاری دردسرساز هوندا برای ماشین‌های الکتریکی.

رولزرویس مدل جدیدی از شاسی‌بلند کالینان را رونمایی کرد. خودروساز لوکس انگلیسی می‌گوید این ماشین را با توجه به علاقه مشتری‌های جوان‌ترش تغییر داده که راننده شخصی ندارند و خودشان می‌خواهند رانندگی کنند.

رولزرویس سری اول کالینان را سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه کرد. معرفی یک شاسی‌بلند برای رولزرویس تصمیمی جنجالی بود و با انتقاد‌های زیادی از سوی مشتریان سنتی کارخانه روبرو شد. اما اکنون پس از شش سال کالینان پرفروش‌ترین مدل کارخانه است.

رولزرویس می‌گوید اضافه شدن مدل‌هایی مثل کالینان به محصولاتش باعث شده میانگین سن مشتریان کارخانه از ۵۶ سال به ۴۳ سال برسد.

تغییرات ظاهری نسبت به سری اول کالینان زیاد نیست، اما آندرس وارمینگ، مدیر طراحی رولزرویس می‌گوید ماشین آنقدر تغییر کرده که به سرعت می‌توان مدل جدید را تشخیص داد. چراغ‌های روز به طور عمودی در دو سمت جلوی ماشین کشیده شده و پشت جلوپنجره هم لامپ‌هایی است که در شب روشن می‌شود. همچنین ماشین برای اولین بار به چرخ‌های بزرگ‌تر ۲۳ اینچی مجهز شده که ابهت بیشتری به ماشین داده است.

قوای محرکه نسبت به سری اول کالینان تغییری نکرده است. موتور ماشین دوازده سیلندر ۶۰۰ اسب بخار است. رولزرویس اطلاعاتی درباره سرعت و شتاب منتشر نکرده،، اما حداکثر سرعت کالینان سری اول ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش حدود ۵ ثانیه است.

داشبورد کالینان با پنلی شیشه‌ای پوشانده شده که بخشی از آن دو نمایشگری است که اطلاعات را نشان می‌دهد. بخشی از پنل محفظه‌ای دارد که یک ساعت آنالوگ و یک مجسمه از نماد رولزرویس در آن است.

در کنار این محفظه، طرحی با الهام از نمای آسمان‌خراش‌ها در شب نمایش داده شده که با تاباندن نور از هفت هزار سوراخ ریز شکل گرفته است. مشتریان رولزرویس می‌توانند برای این صفحه طرحی را که دوست دارند سفارش دهند.

رولزرویس برای اولین بار صندلی‌ها را با روکش جدیدی پوشانده است. این روکش با نخ‌هایی بافته شده که از درخت بامبو است. برای هر ماشین نزدیک به ۱۸ کیلومتر نخ استفاده شده و رولزرویس می‌گوید روکش‌ها را با دو میلیون و دویست گره بافته است.

رولزرویس می‌گوید سری اول کالینان گروه کاملا تازه‌ای از مشتریان را جلب کرده که با آمدن آن‌ها معنی رولزرویس داشتن تغییر کرده است. خودروساز لوکس انگلیسی می‌گوید سری ۲ کالینان را با نگاه به این تغییرات ساخته است.

رولزوریس سال ۲۰۲۳ با فروش شش هزار و ۳۲ دستگاه ماشین در سراسر جهان بیشترین فروش در تاریخ کارخانه را ثبت کرد. فروش در سال ۲۰۱۸ و پیش از آمدن کالینان چهار هزار و ۱۰۷ دستگاه بود.

رولزرویس قیمت کالینان سری ۲ را اعلام نکرده، اما پیش‌بینی می‌شود قیمت پایه این شاسی‌بلند در بریتانیا حدود ۳۰۰ هزار پوند (۳۷۵ هزار دلار) باشد. این قیمت با انتخاب امکانات سفارشی می‌تواند بسیار گران‌تر شود.

بنتلی یک مدل جدید به کلکسیون ماشین‌های سفارشی چند میلیون دلاری‌اش اضافه کرد. بنتلی «باتور کانورتبل» سومین مدل از سری سفارشی مولینر کارخانه است که تنها ۱۶ دستگاه از آن ساخته می‌شود.

ساخت ماشین‌های سفارشی مولینر سال ۲۰۲۰ با ساخت ۱۲ دستگاه از یک ماشین روباز به نام باکالار آغاز شد. مدل بعدی این سری باتور کوپه بود که در سال ۲۰۲۲ هجده دستگاه از آن ساخته شد. همه این ماشین‌ها به سفارش مشتری و با دست ساخته می‌شود.

ظاهر باتور کانورتبل ترکیبی از باتور کوپه و باکالار است. موتور ماشین دوازده سیلندر است و ۷۵۰ اسب بخار قدرت دارد. بنتلی اطلاعاتی درباره عملکرد ماشین منتشر نکرده، اما انتظار می‌رود شبیه به مدل باتور کوپه باشد. حداکثر سرعت باتور کوپه ۳۳۶ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۴ ثانیه است.

سقف پارچه‌ای ماشین در ۱۹ ثانیه باز و بسته می‌شود. بنتلی می‌گوید مشتریان باتور می‌توانند همه سطوح ماشین را در هر رنگی که بخواهند سفارش دهند. از جمله قطعات لوکس ماشین حلقه دور دکمه روشن و خاموش است که با طلای رز ساخته می‌شود. قطعاتی در داشبورد هم با آب‌طلا تزیین شده‌اند.

قیمت پایه باتور کانورتبل در بریتانیا یک میلیون و ۷۵۰ هزار پوند (دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) است. بیشتر ماشین‌های سری مولینر به مشتریان بسیار ثروتمند بنتلی فروخته می‌شود و این سری تجربه‌ای سودآور برای بنتلی بوده است.

باتور از آخرین ماشین‌های بنتلی است که با موتور دوازده سیلندر ساخته می‌شود. این موتور که یکی از مهم‌ترین نماد‌های بنتلی است به زودی بازنشسته می‌شود و بنتلی قصد دارد به جای آن از یک موتور هشت سیلندر هیبرید-الکتریکی استفاده کند. بنتلی می‌گوید قدرت موتور جدید از موتور دوازده سیلندر بیشتر است و به راننده امکان می‌دهد تا ۸۰ کیلومتر را با نیروی باتری حرکت کند.

لیموزین روسی در کارخانه ژاپنی
معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که تولید محصولات کارخانه آئوروس تا چند ماه دیگر در کارخانه تویوتا در شهر سن‌پترزبورگ آغاز می‌شود. دنیس مانتوروف همچنین گفت که محصولات آئوروس در تعداد بیشتر تولید خواهد شد و با قیمت کمتر به بازار می‌شود.

آئوروس سازنده اولین لیموزین روسی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. این کارخانه با دستور ولادیمیر پوتین شکل گرفت تا ماشینی برای جایگزین کردن لیموزین زیل بسازد که سال‌ها با فن‌آوری دهه هفتاد میلادی ساخته می‌شد.

آئوروس علاوه بر لیموزین ولادیمیر پوتین، یک سدان لوکس به نام سنات، یک ون به نام آرسنال و یک شاسی‌بلند به نام کومندانت هم در تعدادی محدود تولید می‌کند. خبرگزاری رویترز از قول یک موسسه تحقیقاتی در روسیه گزارش داده فروش آئوروس در سال جاری میلادی چهل دستگاه بوده است.

آقای مانتوروف به خبرگزاری تاس گفته که تولید آئوروس در کارخانه تویوتا چند ماه دیگر آغاز خواهد شد. تویوتا پس از جنگ اوکراین از بازار روسیه خارج شد و سال گذشته کارخانه‌اش را به شرکت دولتی NAMI واگذار کرد که از سهامداران اصلی آئوروس است.

NAMI به جز تویوتا کارخانه‌های نیسان و رنو در روسیه را هم پس از جنگ اوکراین در اختیار گرفت. رنو پس از خروج از روسیه سهامش در شرکت خودروسازی آوتوواز را به مبلغ یک روبل به NAMI فروخت با این شرط که ظرف مدت شش سال بتواند آن را دوباره خریداری کند. NAMI برای خرید نیسان هم یک یورو پرداخت کرد.

پس از اشغال اوکراین خودروسازان زیادی از بازار روسیه خارج شدند و دولت سخت در تلاش است تا کارخانه‌های خالی را دوباره فعال کند.

نام دشوار
منبعی در کارخانه هوندا به هفته‌نامه انگلیسی اتوکار گفت که مشتریان این شرکت در چین قادر به تلفظ نام مدل الکتریکی کارخانه نیستند و برای همین سری جدید مدل‌های الکتریکی هوندا با نامی تازه به بازار عرضه خواهد شد.

هوندا مدل‌های الکتریکی‌اش را با ترکیبی از حروف و عدد نامگذاری می‌کند. نام هر مدل با حروف e:N آغاز می‌شود که نام پلتفرمی است که همه مدل‌های الکتریکی هوندا با آن ساخته می‌شود. بعد از e:N هر مدل بسته به شریکی که در چین ماشین را تولید می‌کند با دو حرف S یا P متمایز شده و یک عدد کلاس ماشین را تعیین می‌کند.

با این روش نام شاسی‌بلند الکتریکی هوندا که در کارخانه دانگ‌فنگ تولید می‌شود e:NS۱ است و همین شاسی‌بلند وقتی در کارخانه GAC تولید شود با نام e:NP۱ به بازار عرضه می‌شود. هوندا برای این شاسی‌بلند در اروپا نام e:Ny۱ را انتخاب کرده است.

منبعی که با اتوکار مصاحبه کرده می‌گوید قرار نیست نام ماشین در اروپا تغییر کند، اما در چین ماشین‌های الکتریکی هوندا به جای e:N با پیشوند Ye فروخته خواهد شد. خودروساز ژاپنی در نمایشگاه خودروی پکن از شاسی‌بلندی رونمایی کرد که نامش Ye P۷ یا Ye S۷ است.

هوندا تا سال ۲۰۲۷ ده مدل الکتریکی به بازار چین عرضه خواهد کرد. این شرکت با عرضه ماشین‌های الکتریک‌اش در زیرمجموعه‌ای جدید می‌خواهد آن‌ها را از مدل‌های معمولی خود متمایز کرده و با قیمتی گران‌تر به بازار عرضه کند.

نظرات بینندگان