arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
وزیر امور خارجه ترکیه:

به پرونده شکایت از نسل‌کشی‌ اسرائیل در غزه می‌پیوندیم

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا تصمیم گرفته است به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از نسل کشی اسرائیل در غزه، در دادگاه بین‌المللی کیفری بپیوندد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا تصمیم گرفته است به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از نسل کشی اسرائیل در غزه، در دادگاه بین‌المللی کیفری بپیوندد.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در اوایل ماه جاری تصمیم کشورش را برای پیوستن به پرونده‌ای که توسط آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه کیفری بین‌المللی باز شده، اعلام کرد.

به گزارش گاردین، او در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای اتریشی خود گفت: ما کشته شدن غیرنظامیان در ۷ اکتبر را محکوم کردیم. اما کشتار سیستماتیک هزاران فلسطینی بی گناه و غیرقابل سکونت کردن یک منطقه مسکونی توسط اسرائیل جنایت علیه بشریت، اقدام به نسل کشی و تجلی نسل‌کشی است. همانطور که کشتن یهودیان بی گناه در اردوگاه‌های کار اجباری اشتباه بود، کشتن کودکان بی گناه فلسطینی در رختخوابشان با بمب به همان اندازه اشتباه است.

یک مقام وزارت خارجه می‌گوید ترکیه هنوز درخواست رسمی خود را به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه نکرده است.

فیدان تاکید کرد: اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای از سوی جامعه بین‌المللی منزوی می‌شود. قوانین بین‌المللی و حقوق بشر توسط اسرائیل پایمال می‌شود و تلاش‌های دیپلماتیک بار دیگر به دلیل تهاجم رفح شکست خورده است.

فیدان در مورد جنگ اوکراین که در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، گفت که در گفتگو با همتای اتریشی خود بر تعهد خود به حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

فیدان همچنین به تشدید تنش ها در بالکان اشاره کرد و گفت: واضح است که ترکیه و اتریش برای حل مسائل بالکان به همکاری بیشتری نیاز دارند.

نظرات بینندگان