arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

پوتین: دلیل حمله به خارکیف ایجاد «منطقه حائل» در شمال شرقی اوکراین است / در حاضر برنامه‌ای برای تصرف شهر خارکیف نداریم

رئیس جمهور روسیه ادعا کرد هدف پیشروی ارتش این کشور در شمال شرقی اوکراین، ایجاد یک منطقه حائل برای حفاظت از خاک روسیه در برابر حملات کی‌یف است.رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه نیروهای روسیه تصرف شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، است، ادعا کرد کرملین در حال حاضر چنین برنامه‌ای ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور روسیه ادعا کرد هدف پیشروی ارتش این کشور در شمال شرقی اوکراین، ایجاد یک منطقه حائل برای حفاظت از خاک روسیه در برابر حملات کی‌یف است.
 
ولادیمیر پوتین که به چین سفر کرده است، در نشست خبری جمعه ۲۸ اردیبهشت در شهر هاربین افزود که پیشروی نیروهای روسیه در استان خارکیف واکنشی به حملات مکرر اوکراین به ناحیه بلگورود، واقع در غرب روسیه است.
 
او در این زمینه گفت: «تا جایی که به رویدادهای خارکیف مربوط می‌شود این تقصیر آنها (اوکراین) است چون بارها نقاط مسکونی در نواحی مرزی روسیه از جمله بلگورود را گلوله باران کردند. غیرنظامیان در این حملات کشته می‌شوند. آن‌ها مستقیما به مراکز شهرها و نقاط مسکونی شلیک می‌کنند. و من به طور علنی گفته بودم که اگر این حملات ادامه پیدا کند ما مجبور خواهیم شد یک منطقه حائل ایجاد کنیم و اکنون همین کار را می‌کنیم.»
 
رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه نیروهای روسیه تصرف شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، است، ادعا کرد کرملین در حال حاضر چنین برنامه‌ای ندارد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ ارتش روسیه هفته گذشته با تعداد اندکی از واحدهای پرتحرک خود از مرز اوکراین عبور و بخشی از استان خارکیف را تصرف کرد.
 
ارتش اوکراین برای دفاع در برابر حملات روسیه مجبور شده است بخشی از نیروهای خود را از سایر مناطق به جبهه‌های استان خارکیف اعزام کند.
 
ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از نشست خبری روز جمعه گفت در دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در مورد مسائل مهمی از جمله اوکراین مذاکره کرده‌اند و  شی جزئیات مربوط به گفتگوها در سفر اخیرش به کشورهای اروپایی را با او درمیان گذاشته است.
 
پیش از این اعلام شده بود در جریان سفر پوتین به چین،‌ رهبران دو کشور بیانیه مشترکی در مورد تعمیق مشارکت استراتژیک جامع بین مسکو و پکن امضا کردند.
 
پوتین در بخش دیگری از این نشست خبری مدعی شد که غرب مسئول به نتیجه نرسیدن پیش‌نویس توافق صلح در مذاکرات اوکراین و روسیه در بهار ۲۰۲۲ در ترکیه بود.
 
رئیس جمهور روسیه افزود که مذاکرات بی‌نتیجه بهار ۲۰۲۲ می‌توانست مبنایی برای صلح باشد ولی اکنون هرگونه آتش بسی باید «وضعیت واقعی» را در نظر بگیرد.
 
در حال حاضر حدود ۱۸ از خاک اوکراین در اشغال روسیه است.
 
 پوتین گفت: «این وضعیت واقعی که دارد در میدان شکل می‌گیرد،‌ نقطه عزیمت ما است. در این تردیدی نیست.»
 
او افزود که احتمالا هدف اجلاس صلح که قرار است در ماه ژوئیه در سوئیس برگزار شود، دادن اولتیماتوم به روسیه است.
 
 پوتین گفت برای مذاکره آماده است ولی روسیه به این اجلاس دعوت نشده است.
 
رئیس جمهور روسیه افزود: «ما برای گفت‌وگو (در مورد صلح) آماده‌ایم و هیچ‌گاه گفت‌وگو را رد نکرده‌ایم.»
 
او یادآوری کرد که هرگونه توافق صلح احتمالی فقط با «مقام‌های مشروع» اوکراین امضا خواهد شد. اما توضیح بیشتری در این زمینه نداد.
نظرات بینندگان