arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

مطالعه جدید: داروهای فشار خون خطر شکستگی استخوان در افراد مسن را دو برابر می‌کند!

همه ما زمانی که به سرعت از جای خود بلند می‌شویم، یک لحظه سبکی ناخوشایند را تجربه کرده‌ایم. اما برای سالمندانی که به تازگی دارو‌های فشار خون را دریافت کرده‌اند، عوارض جانبی سرگیجه‌ها، بدون نظارت دقیق، می‌تواند کشنده باشد. تقریباً نیمی از شکستگی‌های لگن در سنین بالا باعث ایجاد یک سری مشکلات سلامتی می‌شوند که در عرض ۱۲ ماه منجر به مرگ زودرس می‌شوند. در مطالعه‌ای که بر روی نزدیک به ۳۰۰۰۰ نفر از سالمندان انجام شد، محققان دریافتند که دارو‌های رایج فشار خون باعث ایجاد این سرگیجه ناگهانی می‌شوند. این سرگیجه ناشی از یک حمله موقت به علت فشار خون پایین است و افراد را دربرابر مشکلات تعادلی آسیب‌پذیرتر می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارکنان بهداشتی بر توجه بیشتر به افراد سالمندی که شروع به مصرف داروهای فشار خون معمولی کرده‌اند، تأکید می‌کنند. یک مطالعه جدید نشان داده است که احتمال وقوع شکستگی‌های مربوط به افتادن، پس از شروع درمان بیش از دو برابر است!
 
همه ما زمانی که به سرعت از جای خود بلند می‌شویم، یک لحظه سبکی ناخوشایند را تجربه کرده‌ایم. اما برای سالمندانی که به تازگی داروهای فشار خون را دریافت کرده‌اند، عوارض جانبی سرگیجه‌ها، بدون نظارت دقیق، می‌تواند کشنده باشد.
 
تقریباً نیمی از شکستگی‌های لگن در سنین بالا باعث ایجاد یک سری مشکلات سلامتی می‌شوند که در عرض 12 ماه منجر به مرگ زودرس می‌شوند.
 
عدم تعادل، بزرگ‌ترین عامل شکستگی
 
در مطالعه‌ای که بر روی نزدیک به 30000 نفر از سالمندان انجام شد، محققان دریافتند که داروهای رایج فشار خون باعث ایجاد این سرگیجه ناگهانی می‌شوند. این سرگیجه ناشی از یک حمله موقت به علت فشار خون پایین است و افراد را دربرابر مشکلات تعادلی آسیب‌پذیرتر می‌کند.
 
«چینتان دیو» گفت: «چنین بیمارانی نیاز به نظارت دقیق دارند، به ویژه زمانی که درمان شروع می‌شود. مراقبین داروی فشار خون را بسیار کم‌خطر می‌دانند و این قضیه در تمام بیماران صادق نیست.»
 
پیشگیری از خطرات احتمالی داروهای فشار خون
 
داده‌های 29648 بیمار سالمند در مراکز مراقبت سنی که در عرض 30 روز پس از شروع دارو دچار شکستگی‌های لگن، لگن، بازو، رادیوس یا اولنا شده‌اند ارزیابی شد.
 
 
محققان دریافتند که پس از تنظیم متغیرهای کمکی، خطر شکستگی 30 روزه پس از شروع داروهای فشار خون، 5.4 در هر 100 نفر در سال بود. برای کسانی که از دارو استفاده نمی‌کردند، این خطر کمتر از نصف شد و به 2.2 نفر در سال رسید.
 
برای افراد مبتلا به زوال عقل یا فشار خون سیستولیک بالا نیز، این خطر بالا بود. اما بیمارانی که سابقه اخیر مصرف داروهای فشار خون نداشتند، بدترین نتایج را داشتند.
 
دیو می‌گوید: «شکستگی‌های استخوان اغلب باعث می‌شوند که بیماران در خانه پرستاری شوند. تقریباً 40 درصد از کسانی که دچار شکستگی لگن می‌شوند در سال آینده می‌میرند. بنابراین واقعاً نگران‌کننده است که متوجه شویم دسته‌ای از داروهایی که توسط 70 درصد از ساکنان خانه سالمندان استفاده می‌شود، بیش از دوبرابر خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.»
 
درحالی‌که این مطالعه اهمیت داروهای نجات‌دهنده فشار خون را نادیده نمی‌گیرد، محققان می‌گویند باید توجه بیشتری به کسانی شود که به تازگی درمان را شروع کرده‌اند. مداخله در افتادن‌ نیز درنهایت می‌تواند نجات‌دهنده زندگی باشد.
 
دیو گفت: «مراقبان نمی‌توانند این تعادل درست بین ریسک و درمان را برقرار کنند، اگر اطلاعات دقیقی درمورد خطرات نداشته باشند. امیدوارم این مطالعه به آنها اطلاعاتی بدهد که در جهت خدمت بهتر به بیماران خود باشند.»
 
حدود 2.5 میلیون آمریکایی در خانه‌های مراقبت از سالمندان یا تسهیلات کمکی زندگی می‌کنند. محققان امیدوارند این مطالعه نیاز به حمایت بهتر را برای اطمینان از اینکه بزرگسالان آسیب‌پذیر خطر مرگ خود را کاهش دهند برجسته کند.
 
منبع: دیجیاتو
نظرات بینندگان