arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۳۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱

عوارض پارازيت‌ها بر سلامت مردم: از 114 مورد سقط جنين تا ناباروري مردان

مرضيه محمدی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يكي از موضوعاتي كه اخيرا به نقل محافل تبديل شده است و كارشناسان زيادي را به بررسي آن متمايل ساخته بحث امواج محيطي، پارازيت‌ها و تاثير آن در افزايش سقط جنين و بيماري‌هاي مربوط به اعصاب است. با وجود آن‌كه چندي پيش تعدادي از نمايندگان مجلس و كارشناسان به خطرات اين امواج اشاره داشتند اما تاكنون هيچ نهادي، مسئوليت اين پارازيت‌ها را به عهده نگرفته است. زماني كه انگشت اتهام معترضان به سمت مخابرات نشانه رفت مديرعامل شركت مخابرات با رد اين اتهام، به صراحت مي‌گويد: ارسال پارازيت‌هاي ماهواره‌اي بسيار هزينه‌بر است و بودجه محدود شركت مخابرات اجازه ارسال اين پارازيت‌ها را به ما نمي‌دهد.

او با بيان اين مطلب كه بلندترين دكل‌هاي شركت مخابرات48 متر است، اما براي ارسال پارازيت‌هاي ماهواره‌اي به دكل‌هاي بسيار بلندي نياز است، اظهار مي‌كند: پارازيت‌هاي ماهواره‌اي داراي طول موجي بيش از يك گيگا هرتز است كه از سوي دستگاه‌هاي ديگري ارسال مي‌شود. فيضي هرچند اشاره‌اي به اين«دستگاه‌هاي ديگر» نمي‌كند اما با رد مشابهت خطرات ناشي از ارسال پارازيت‌هاي ماهواره‌اي با ‌آنتن‌هاي BTS مي‌گويد: «در حال حاضر آنتن‌هاي BTS بر بام بيش‌تر خانه‌ها نصب شده و مردم دغدغه چنداني نسبت به اين آنتن‌ها ندارند اما درباره پارازيت‌هاي ماهواره‌اي اين‌طور نيست.

پس از مخابرات، نوبت به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات رسيد. تقي‌پور با تاكيد بر اين‌كه ارسال پارازيت ربطي به اين وزارتخانه ندارد، معتقد است: پارازيت‌هاي اخير از سوي وزارت ارتباطات ايجاد نشده و منشأ آن نيز مشخص نيست. رضا تقي‌پور ادامه مي‌دهد: در ارتباط با اين موضوع به دفعات مكرر گزارشي درباره پارازيت‌هاي تلفن‌هاي همراه براي نمايندگان و اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس ارايه كرده‌ايم.

به گفته او با توجه به اين‌كه پارازيت‌هاي اخير از سوي وزارت ارتباطات ايجاد نشده و اين وزارتخانه درصدد كشف منشأ ارسال پارازيت‌ها است. تقي‌پور با ابراز بي‌اطلاعي درباره منبع ارسال اين پارازيت‌ها، بيان مي‌كند: قطعا بايد به دنبال منبع ارسال اين پارازيت‌ها و شناسايي آن بود زيرا آثار و عواقب بسيار سوء و متعددي در پي خواهد داشت.

114 مورد سقط جنين در سال جاري

هرچند ارسال پارازيت‌ها از سوي مسئولان تاييد شده است اما اين‌كه هيچ نهادي مسئوليت آن را به عهده نمي‌گيرد موجب شده است كه روز به روز به خطرات ناشي از ارسال اين امواج افزوده شود به‌طوريكه رئيس مركز تحقيقات سلولي بيمارستان صارم به شكلي مستقيم و تخصصي به بررسي دلايل افزايش سقط جنين و بارداري‌هاي خارج از رحم در چند سال اخير پرداخته است. نتيجه بررسي‌هاي اين پزشك متخصص نشان مي‌دهد كه طبق آمار مراجعان به بيمارستان فوق تخصصي صارمي، طي دو سال اخير، آمار سقط جنين غير عمدي 5/3 درصد و آمار بارداري خارج از رحم حدود 2 درصد افزايش يافته است

ابوطالب صارم با بيان اين خبر مي‌افزايد: به نظر مي‌رسد با توجه به افزايش پارازيت‌ها و امواج الكترومغناطيسي در محيط اطراف، شاهد افزايش اين آمار بوده‌ايم. ابوطالب صارمي با اعلام اين خبر مي‌افزايد: در حالي، ميزان سقط غير عمدي جنين در فروردين تا مرداد سال 89 در اين مركز درماني 38 مورد گزارش شده كه در مدت مشابه سال 90 اين آمار به 67 مورد و در سال 91 به 114 مورد افزايش يافته است.

او ادامه مي‌دهد: آمار بارداري‌هاي خارج از رحم در اين مدت نيز از 9 مورد در سال 89 به 13 مورد در سال 90 و 16 مورد به سال 91 رسيده كه آمارها بيانگر سير صعودي اين عارضه است. صارمي اختلالات ژنتيكي، بالا بودن سن مادر (بالاي 40 سال)، كم كاري تيروئيد، ديابت، مصرف سيگار و الكل، برخي سموم محيطي، فيبروم و چسبندگي رحم و نيز اختلالات شكلي رحم را جزو عوامل موثر بر سقط عنوان كرد.  صارمي استرس، آلودگي هوا و تغذيه نامناسب را به عنوان عوامل اصلي بارداري خارج از رحم در جوامع شهري عنوان كرده و معتقد است:

به نظر مي‌رسد، آنچه سبب افزايش ناگهاني بارداري‌هاي خارج از رحم طي مدت مورد مطالعه شده، تاثير امواج پارازيت است. او ادامه مي‌دهد: تشعشعات در اطراف محيط زندگي چه در قالب آلودگي‌هاي صوتي يا پارازيت‌ها مي‌توانند، روي سيستم اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك بدن و به‌ويژه روي لوله‌هاي رحمي تاثير منفي بر جاي گذاشته، سبب حركت‌هاي نامنظم دودي لوله‌ها براي انتقال جنين به داخل رحم شود. رئيس مركز تحقيقات سلولي صارم خاطرنشان مي‌كند: رشد جنين در داخل لوله‌هاي رحمي- به جاي رحم- سبب حاملگي خارج رحمي شده كه در صورت تاخير در مراجعه يا تشخيص دير هنگام، خطر مرگ سريع را براي مادر به همراه دارد.

ناباروري مردان ناشي از اثرات امواج

او يادآور مي‌شود: با اين‌كه وزارت بهداشت درباره تاثير پارازيت‌ها بر سلامت انسان تاكنون گزارشي را منتشر نكرده است، اما متخصصان گروه‌هاي مختلف پزشكي همچنان درباره آثار اين امواج روي سلامت مردم هشدار مي‌دهند. به عقيده آنان اين امواج بر سلامت انسان و سلول‌هاي بدن تاثير منفي به جاي گذارده، سبب ابتلا به بيماري‌هاي مختلف با منشأ ناشناخته مي‌شوند. همچنين اين تشعشع‌ها مي‌توانند، موجب اختلال در سيستم ايمني بدن شود. صارمي از افزايش آمار ناباروري در كشور به‌ويژه در ميان مردان به عنوان يكي از پيامدهاي امواج الكترومغناطيسي نام برد و گفت:

اين امواج سلول‌هاي جنسي مردان را تحت تاثير قرار مي‌دهد و نقص سلول‌هاي جنسي و ناباروري را در مردان به دنبال دارد. همچنين اين امواج بر كيفيت تخمك و اسپرم نيز آثار منفي بر جاي مي‌گذارد. او ادامه مي‌دهد: امواج الكترومغناطيسي كه مردم آن را حس نمي‌كنند، عوارض متعددي روي آنان داشته، سبب سردرد، بي‌حوصلگي، عصبانيت، بي‌قراري و افسردگي مي‌شود. از سوي ديگر اين امواج با اثر گذاشتن روي سلول‌هاي DNA انسان در روند تكثير سلولي اختلال ايجاد كرده كه در نسل‌هاي بعد شاهد پيامدهاي منفي آن خواهيم بود. با ادامه‌دار بودن ارسال پارازيت‌ها موضوع بررسي اين امواج در سال‌هاي اخير در مجلس هم مطرح شد اما واكنش نمايندگان به اين موضوع متفاوت است.
 
دلايل علمي موثق براي سقط با امواج وجود ندارد

سيامك مره صدق عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين رابطه به«ملت ما» مي‌گويد: بدون هيچ حاشيه‌اي من اين آماري كه ارايه شده است را زير سوال مي‌برم او مي‌افزايد: امكان ارايه چنين آماري به اين دقت امكانپذير نيست لازم است پس از مطالعات تخصصي و مقطعي به اثبات اين ادعا پي برد. مره صدق ادامه مي‌دهد:

اين‌كه رئيس مركز تحقيقات سلولي صارم آماري ارايه داده است بايد مشخص باشد كه چه مطالعه‌اي بر روي اين آمار انجام شده است صرف سقط جنين دليل نمي‌شود كه عوامل ديگر محيطي را در حاشيه و امواج را دليل اصلي سقط‌ها عنوان كرد. اين نماينده مجلس با اشاره به اين‌كه اين گفتار از دلايل علمي برخوردار نيست مي‌افزايد: به‌طور كلي از نظر علمي تاكنون اثبات نشده است كه امواج بر جنين و سقط اثرگذار است اگر كسي طبق يافته‌هاي علمي نتيجه‌اي به دست دارد بايد به آن استناد كند.

اثرات منفي پارازيت‌ها انكارنشدني است

رسول خضري عضو ديگر كميسيون بهداشت و درمان كاملا با نظرات مره صدق مخالف بوده او به «ملت ما» مي‌گويد: نه تنها پارازيت‌ها سيستم سلامت حيوانات را به مخاطره مي‌اندازد بلكه با سلامت انسان هم درگير است. اين‌كه پارازيت‌ها بر سلامت عموم تاثيرات سوء به همراه دارد انكار شدني نيست و كسي نمي‌تواند آن را رد كند چراكه اين موضوع با دلايل علمي همراه است.او در پاسخ به اظهارنظر برخي از نمايندگان كه در رد اثرات سوء امواج سخن مي‌گويند، مي‌افزايد: اين‌كه گاهي افرادي اين موضوع را رد مي‌كنند و تاثيرات منفي امواج را بر جنين رد مي‌كنند يا با حالت شبهه با آن برخورد مي‌كنند به اين دليل است كه آنها به دنبال دلايل علمي موثق هستند او مي‌افزايد:

در پاسخ به اين افراد بايد گفت كه تاكنون هيچ كشوري از آسيب امواج و پارازيت‌ها در خطر نبوده كه بخواهد براي اثبات ضرر و زيان آن به شكلي تخصصي ادله ارايه بدهد. خضري ادامه مي‌دهد: برخي از متخصصان داخلي هم كه به خطرات اين امواج گوشزد كرده‌اند با اين اتهام كه دليل علمي ندارند مواجه شده‌اند. اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اين‌كه اين موضوع همكاري وزارت بهداشت، مراكز نظامي و نيروهاي مسلح را مي‌طلبد مي‌افزايد:

لازم است تا نهادهاي مختلف به روش‌هاي ارسال بي‌خطر پارازيت‌ها آگاه شوند. او با بيان اين‌كه پارازيت‌ها موضوعي شوخ برانگيز نيست مي‌افزايد: اثرات منفي اين امواج نه در زمان ارسال بلكه بعد از 15 سال بر انسان نمايان مي‌شود.  او معتقد است تاثير منفي پارازيت‌ها در افزايش تومورهاي مغزي، ميگرن و بيماري‌هاي عصبي شناخته شده است اما اين‌كه با چه دلايل علمي همراه است هنوز تحقيقاتي نشده است و تنها دليل آن اين موضوع است كه هنوز كشوري از آن به اندازه كشور ما احساس خطر نكرده است تا در اثبات آن دلايل علمي جهاني عنوان شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
JAPAN
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
0
125
آیا میدانید امواج با طول موج بیش از 1 گیگاهرتز وقتی به بدن انسانها برسد چه فاجعه ای به بار می آورد؟ تاثیرات مخرب پارازیت ها را بر سلامتی افراد جامعه مان در آینده ای نه چندان دور باید نظاره گر باشیم. ولی متاسفانه گویا کسی به فکر سلامتی مردم نیست.
با تشکر از گزارشتان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
97
9
بی خیال بابا عوارض هم داره مگه؟ اوه اوه
نظرات بینندگان