arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

رئیسی: کریدور ارس باید با اراده ایران و آذربایجان ادامه یابد/ برای آبادی منطقه‌ قره‌باغ آمادگی داریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کریدور ارس باید با اراده ایران و آذربایجان ادامه یابد، گفت: من به وزیر راه و شهرساری برای تکمیل این طرح تاکید کرده‌ام؛ این کار در ۶ جبهه با قوت در حال انجام است و باید تلاش کنیم تا زودتر از زمان مقرر ۳۶ ماهه، این طرح را به بهره برداری برسانیم. این جاده‌ای مهم در منطقه است و برای دو کشور اهمیت دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: سیدابراهیم رئیسی در آیین بهره‌برداری سد قیزقلعه‌سی با تبریک ولادت امام رضا (ع) اظهار داشت: در ایام پربرکت ولادت امام رضا (ع) افتتاح سدخداآفرین و قیزقلعه‌سی برای دو کشور بسیار ماندنی خواهد بود.

رئیس دولت سیزدهم افتتاح سد قیز قلعه‌سی را نمادِ اراده و همکاری دو ملت ایران و آذربایجان دانست و افزود: رودخانه ارس همواره موجب پیوند میان مردم عزیز جمهوری آذربایجان و ایران بوده و این پیوند از ۵۰ سال قبل که با سد ارس همکاری دو کشور و دو ملت رقم خورد، همراه بوده است. پیوند ایران و آذربایجان امروز به شکل همکاری در سد خداآفرین و طرح عظیمی است که ۲ میلیارد متر مکعب آب را تنظیم می‌کند، هم چهار نیروگاه را فعال و هم ۴۰ هزار شغل ایجاد می‌کند. این پروژه هم نماد توسعه منطقه است و هم نماد اراده و همکاری دو ملت و دو کشور است. این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب امیدواری ملت عزیز ایران و آذربایجان از یک سو و موجب ناامیدی دشمنان دو ملت و دو کشور است.

رئیسی با بیان اینکه ارتباط ایران با آذربایجان فراتر از همسایگی است، ادامه داد: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه و به تعبیر رهبر انقلاب، آذربایجان فراتر از رابطه همسایگی است رابطه ما خویشاوندی است و این رابطه و پیوند یک ارتباط مستحکمی است که ریشه در باور‌های دو ملت و کشور دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی ما را به هم پیوند می‌دهد.

وی با بیان اینکه این رابطه ما قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت است و ناگسستنی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، افزود: ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد. دشمنان می‌خواستند با تحریم ایران متوقف کنند، اما موفق نشدند و در حوزه‌های مختلف به پیشرفت‌های شگرفی رسیده‌ایم و ایران امروز به یک کشور فناور تبدیل شده و دوست داریم در تمام حوزه‌ها با آذربایجان روابط خود را توسعه دهیم.

رئیسی با اشاره به اینکه آمادگی صدور خدمات فنی و مهندسی به آذربایجان و سایر کشور‌ها را داریم، خاطرنشان کرد: باید به جمهوری آذربایجان تبریک بگوییم که منطقه قره باغ را در اختیار گرفتند. ما به تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم و شاید از اولین کشور‌هایی بودیم که صریح اعلام کردیم این منطقه به آذربایجان تعلق دارد. ما برای آبادانی این منطقه آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه کریدور ارس باید با اراده ایران و آذربایجان ادامه یابد، گفت: من به وزیر راه و شهرساری برای تکمیل این طرح تاکید کرده‌ام؛ این کار در ۶ جبهه با قوت در حال انجام است و باید تلاش کنیم تا زودتر از زمان مقرر ۳۶ ماهه، این طرح را به بهره برداری برسانیم. این جاده‌ای مهم در منطقه است و برای دو کشور اهمیت دارد.

رئیسی با بیان اینکه مسئله فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است و تردید نداریم دو ملت ایران و آذربایجان نسبت به حمایت از مردم غزه و نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند، تاکید کرد: همکاری کشور‌های مسلمان باید برای حمایت از مردم فلسطین انجام شود و همکاری کشور‌های منطقه برای نابودی دشمنان به ویژه اسرائیل باید بیشتر و مستحکم‌تر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ممکن است برخی همکاری و پیوند دو کشور ایران و آذربایجان به مذاقشان خوش نیاید، تاکید کرد: این موضوع برای برای مهم نیست؛ ما به دنبال توسعه روابطمان با کشور‌های منطقه هستیم؛ منافع دو کشور برای ما اهمیت دارد. ساخت سد، نیروگاه، جاده، توسعه حمل ونقل و روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی در راستای منافع دو کشور است. دشمنان ما نه پیشرفت ایران، نه آذربایجان را نمی‌خواهد. هر پیشرفتی در آذربایجان، پیشرفت ما محسوب می‌شود. مرز‌ها نه نقطه نگرانی، بلکه باید نقطه امید و فرصت برای توسعه دو کشور باشد. ما معتقدیم مرز‌ها فرصت است.

وی با بیان اینکه مرز‌ها را به مرز‌های دوستی و همکاری تبدیل کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: از حضور رئیس جمهور آذربایجان و هیئت همراه در این مراسم صمیمانه قدردانی میکنم.

نظرات بینندگان