arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳

بل ۴۱۲؛ هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی چه مدلی بود و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همزمان با توجه افکار عمومی و رسانه‌ها به اخبار سانحه، یکی از موضوعات حاشیه‌ای که مورد توجه قرار گرفته درباره مدل هلی‌کوپتری است که رئیس‌جمهور و همراهانش در آن دچار سانحه شدند و به شهادت رسیدند. هلی‌کوپتر بل ۴۱۲ که ایمن‌ترین هلی‌کوپتر عملیاتی درون کشور به شمار می‌رود، نسخه ارتقایافته‌ای از هلی‌کوپتر بل ۲۱۲ است و تفاوت اصلی آن‌ها در روتور اصلی چهار پره کامپوزیت است. این هلی‌کوپتر دو توربین دارد که در بین هلی‌کوپتر‌های غیرنظامی و نظامی بسیار معمول است و ۱۴ سرنشین را حمل می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زی‌سان: شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهان در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی موجی از ناراحتی عمومی را در کشور به همراه داشته است. 
 
همزمان با توجه افکار عمومی و رسانه‌ها به اخبار سانحه، یکی از موضوعات حاشیه‌ای که مورد توجه قرار گرفته درباره مدل هلی‌کوپتری است که رئیس‌جمهور و همراهانش در آن دچار سانحه شدند و به شهادت رسیدند.
 
در ادامه به معرفی هلی‌کوپتر بل ۴۱۲ یعنی همان بالگرد حامل ابراهیم رئیسی پرداخته می‌شود. 
 
هلی‌کوپتر بل ۴۱۲؛ ایمن‌ترین هلی‌کوپتر مورد استفاده در داخل کشور
 
هلی‌کوپتر بل ۴۱۲ که ایمن‌ترین هلی‌کوپتر عملیاتی درون کشور به شمار می‌رود، نسخه ارتقایافته‌ای از هلی‌کوپتر بل ۲۱۲ است و تفاوت اصلی آنها در روتور اصلی چهار پره کامپوزیت است. این هلی‌کوپتر دو توربین دارد که در بین هلی‌کوپتر‌های غیرنظامی و نظامی بسیار معمول است و ۱۴ سرنشین را حمل می‌کند.
 
بل ۴۱۲؛ هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی چه مدلی بود و چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
کشور‌های کانادا، ایتالیا و ژاپن از این هواگرد استفاده می‌کنند. از زمان معرفی بل ۴۱۲ در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) بیش از ۱۳۰۰ فروند از آن تولید شده و چندین بار ابزار‌های ناوبری و الکترونیک کابین خلبان آن ارتقا یافته است.
 
توسعه این هلی‌کوپتر اواخر دهه ۱۹۷۰ با ارتقای بل ۲۱۲ آغاز شد. در نسخه ارتقایافته، روتور اصلی چهارپره پیشرفته‌تری که قطر کمتری دارد، جایگزین روتور دو پره ۲۱۲ شد. نمونه اولیه بل ۴۱۲ برای اولین بار در آگوست ۱۹۷۹ (مرداد ۱۳۵۸) پرواز کرد. مدل ۴۱۲ نسخه ویژه ۴۱۲ SP هم داشت که دارای ظرفیت سوخت بیشتر، وزن برخاست بالاتر و ترتیب صندلی‌های اختیاری بود. درنهایت در سال ۱۹۹۱، نوع ۴۱۲ HP (با عملکرد بالا) که از گیربکس بهبودیافته بهره می‌برد، جایگزین نسخه SP شد.
 
این هلی‌کوپتر دو موتوره می‌تواند با بیشترین سرعت کروز (پرواز پایدار) ۲۲۸ کیلومتر بر ساعت تا ۳٫۸ ساعت پرداز کند و برد مطمئن پرواز ان ۶۶۹ کیلومتر است. این هلی‌کوپتر می‌تواند حتی در صورت از دست دادن یکی از موتورها، به پرواز ادامه دهد. بل ۴۱۲ می‌تواند تا ۲۰۴۱ کیلوگرم بار خارجی (Cargo hook) را هم حمل کند. نصب بالابر (Hoist) با ظرفیت ۲۷۲ کیلوگرم نیز از دیگر قابلیت‎‌های این هواگرد است.
 
بل ۴۱۲؛ هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی چه مدلی بود و چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
شایان ذکر است که از بهمن ۱۳۹۳، مهندسان هوایی کشور با تکیه بر دانش بومی توانسته‌اند تعمیرات اساسی و اوورهال چند فروند از هلی‌کوپتر‌های بل-۴۱۲ را داخل کشور انجام دهند و آنها را به جمعیت هلال احمر کشور تحویل دهند.
 
مشخصات فنی هلی‌کوپتر بل ۴۱۲
بل ۴۱۲ یک هلی‌کوپتر دو موتوره چندمنظوره است که بر پایه مدل بل ۲۱۲ توسعه یافته و از یک روتور اصلی چهار پره کامپوزیتی برای ارتقای عملکرد خود بهره می‌برد. این هلی‌کوپتر به دلیل قابلیت اطمینان و تنوع کاربردی، در بازار‌های غیر نظامی و نظامی به طور یکسان محبوب است.
 
بل ۴۱۲؛ هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی چه مدلی بود و چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
بل ۴۱۲ از موتور توربوشفت دوقلو Pratt & Whitney Canada PT۶T-۳D استفاده می‌کند که قدرتی معادل ۱۹۲۰ اسب بخار تولید می‌کند. این هلی‌کوپتر به طور استاندارد دارای مخزن سوخت ۱۲۵۱ لیتری است و می‌تواند تا ۱۳ مسافر را حمل کند.
 
بل ۴۱۲ به کابین خلبان دو نفره با صندلی‌های ضد ضربه و سیستم‌های ناوبری و کنترلی پیشرفته مجهز شده است. این هلی‌کوپتر در مدل‌های مختلفی از جمله ۴۱۲SP (عملکرد ویژه) و ۴۱۲HP (عملکرد بالا) تولید می‌شود و کاربرد‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف از جمله جستجو و نجات، خدمات پزشکی اورژانس، اطفای حریق، گشت هوایی و عملیات نظامی دارد.
 
بل ۴۱۲؛ هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی چه مدلی بود و چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
بل ۴۱۲ به دلیل عملکرد بالا، قابلیت اطمینان و تنوع کاربردی، به عنوان یکی از هلی‌کوپتر‌های محبوب در میان کاربران غیرنظامی و نظامی در سراسر جهان شناخته می‌شود.
نظرات بینندگان