arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۷۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱

آقای احمدی نژاد! با صدبرگ ندامتنامه نیز حساب اشتباهات شما پاک نخواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الف نوشت: دو عامل عمده در بروز وضعیت فعلی اقتصادی نقش اصلی را داشته است: بودجه های پی درپی انبساطی و هدفمندکردن نامناسب. بودجه های به شدت انبساطی سال های گذشته ضمن افزایش شدید نقدینگی و به هم خوردن تعادل نسبت اسکناس و جاری بازار به ذخایر ارزی، مسبب تورم طرف تقاضا شده است.

هدفمندکردن نامناسب نیز بر عامل اول اضافه شده و ضمن افزایش هزینه های تولید کننده و فشار برای ایجاد تورم طرف عرضه، با تامین بخش عمده ای از هزینه های توزیع پول از محلی غیر از اصلاح قیمت ها به افزایش بیشتر نقدینگی و تورم بیشتر انجامیده است. آمارها به وضوح نشان می دهد، بنابر سابقه تاریخی اقتصاد کشور، بدون وجود بهانه تحریم نیز وضعیت فعلی متلاطم بازار ارز - یا بازارهای احتمالی دیگر - دور از انتظار نبوده است.

اما گذشته، گذشته است، آنچه که باید دولت و مدیریت اقتصادی به آن بیاندیشند، عاقبت وضعیت اقتصادی کشور با توجه به شرایط موجود است. با جهش نرخ ارز، تورم وارداتی اوج خواهد گرفت و در ماه های آتی تورم ممکن است عواقب خطرناکی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.



تجربه تلخ تعدیل اول (جهش ارزی نرخ بازار تا ۴۹.۴ و جهش تورمی همزمان به ۵۳ درصد) منجر به فشار شدید اقتصادی و شکست آن طرح شد. جهش کنونی ارز که نسبت به سال گذشته بالای ۵۰ درصد است، در صورت تثبیت، می تواند همان الگو را دنبال کند و حتی عواقب خطرناک تری را در پی داشته باشد. احمدی نژاد، شمس الدین حسینی و سایر اعضای تیم اقتصادی دولت باید از چنگ زدن به بهانه تحریم دست برداشته و ضمن سفت کردن کمر بندها، برای مدیریت شرایط آتی آماده باشند.

آقای احمدی نژاد باید به خاطر داشته باشد که در وضعیت خطرناک اقتصادی، کسی از ایشان خداحافظی یک خطی را قبول نمی کند و با صد برگ ندامتنامه نوشتن نیز حساب اشتباهات خطرناک ایشان پاک نخواهد شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
312
22
(وزیر خارجه ایالات متحده اظهار داشت، دولت ایران تصمیم‌هایی گرفته که منجر به وضعیت کنونی اقتصاد ایران شده که هیچ ربطی هم به تحریم‌ها نداشته است.)تو هم که بادشمن هم نظری.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
6
332
حالا اثرات انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي را احساس مي كنيم كه با دستور رئيس محترم جمهور به تاريخ پيوست !!!!!!
نظرات بینندگان