arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۷۲۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۱

قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه

شورای امنیت شلیک خمپاره و نارنجک از سوی ارتش سوریه به روستایی در خاک ترکیه را محکوم کرد. در قطعنامه شورای امنیت آمده است: «این رویداد نشان داد که بحران سوریه به شدت بر امنیت همسایگانش و همچنین بر صلح و ثبات منطقه تأثیر گذاشته است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شورای امنیت در قطعنامه‌ای اقدام سوریه در شلیک خمپاره به خاک ترکیه را محکوم کرد و از دو کشور خواست به تنش دامن نزنند. ارتش ترکیه در مرز سوریه به حالت آماده‌باش در آمده، اما سران ترکیه گفته‌اند خواهان جنگ نیستند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ، شورای امنیت شلیک خمپاره و نارنجک از سوی ارتش سوریه به روستایی در خاک ترکیه را محکوم کرد. در قطعنامه شورای امنیت آمده است: «این رویداد نشان داد که بحران سوریه به شدت بر امنیت همسایگانش و همچنین بر صلح و ثبات منطقه تأثیر گذاشته است.»

گرت روزنتال، نماینده گواتمالا در سازمان ملل، که ریاست نوبتی شورای امنیت را به عهده دارد، توضیح داد که بر اثر حمله‌ای که روز چهارشنبه توسط واحدهایی از ارتش سوریه به روستای مرزی آغچاقلعه صورت گرفت، ۵ شهروند ترک جان خود را از دست دادند، که سه نفر از آنها خردسال بودند.

در قطعنامه همچنین آمده است: «اعضای شورای امنیت که این اقدام نقض موازین بین‌المللی به شمار می‌رود و هرگز نباید تکرار شود.» قطعنامه از سوریه می‌خواهد که به حق حاکمیت و تمامیت ارضی ترکیه احترام بگذارد.

اختلاف در شورای امنیت

دولت ترکیه در نامه‌ای به شورای امنیت اطلاع داده بود که "ثبات و امنیت ملی" آن به خاطر حملات سوریه به خطر افتاده است و از جامعه جهانی خواست که "اقدام تجاوزکارانه‌ی سوریه را به شدیدترین لحن ممکن" محکوم کند.

در پاسخ به تقاضای ترکیه شورای امنیت در نیویورک نشستی برگزار کرد. پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در جهت محکوم کردن سوریه تهیه شده بود، نخست با مخالفت شدید روسیه روبرو شد.

 
پس از آن کارشناسان ۱۵ عضو شورای امنیت توانستند با تغییر لحن قطعنامه، به توافقی در این مورد دست یابند. چین و روسیه که از مداخله نظامی خارجی در سوریه به شدت بیمناک هستند، حتی با فشارهای بیشتر اقتصادی و سیاسی بر رژیم سوریه نیز مخالفت می‌کنند.

در اولین ساعات برخورد مرزی، روسیه به شدت واکنش نشان داد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اظهار داشت که دولت‌های ترکیه و سوریه باید اختلاف خود را بی‌درنگ با گفت‌وگوی مستقیم برطرف کنند. آقای لاوروف تأکید کرد: «بسیار مهم است که دو طرف یک کانال ارتباطی داشته باشند.»

دولت سوریه به روسیه اطمینان داده است که پرتاب خمپاره به طرف ترکیه، "تصادفی غم‌انگیز" بوده است که تکرار نخواهد شد.

اوضاع انفجارآمیز در مرز ترکیه و سوریه، جامعه بین‌المللی را در نگرانی فرو برد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به سوریه و ترکیه توصیه کرد که بی‌نهایت محتاط باشند. مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: «آقای بان با نهایت نگرانی از دو طرف می‌خواهد که از اعمال خشونت خودداری کنند، حداکثر خویشتن‌داری نشان دهند و به سوی راه‌حلی سیاسی حرکت کنند.»

دبیرکل سازمان ملل نسبت به حساسیت شرایط منطقه هشدار داد. او گفت: «در شرایطی که وضعیت سوریه پیوسته وخیم‌تر می‌شود، مخاطرات یک درگیری منطقه‌ای بیش از پیش صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند.»

اختلاف نظر در آمریکا

سوزان رایس، نماینده‌ی ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «برخورد مرزی نگران‌کننده است و باید متوقف شود.» خانم رایس افزود: «ما فکر می کنیم که شورای امنیت باید به شکل صریح و سنجیده حملات سوریه را محکوم کند.» اما ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه، واکنش ترکیه را "مناسب" و به اندازه دانست.

همچنین وزارت دفاع امریکا نیز نسبت به وخامت اوضاع هشدار داد. جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون، گفت: «امیدواریم که از وخامت وضعیت کاسته شود.» او افزود که امریکا در کنار متحد خود ترکیه است و از حق این کشور در دفاع از خود حمایت می‌کند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
محمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
47
11
اميدوارم جنگي بين 2كشورمسلمان رخ نده اوضاع اقتصادي كشورهاي غربي الان خوب نيست وامكان مداخله نظامي رو ندارن وترجيح ميدن كه توسط يك كشوراسلامي اين اتفاقبيفته.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
آفرین
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
32
7
اصلا به ترکیه چه مربوط که در اوضاع سوریه دخالت میکنه چرا به بقیه همسایگان سوریه خمپاره نخورده چون ترکیه زیادی خودش دخالت داده تو اوضاع یک کشور دیگه که اصلا به اون ربطی نداره
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
30
4
چرا به بقیه همسایگان سوریه خمپاره نخورده معلومه چون ترکیه زیادی خودشو دخالت داده تو اوضاع سوریه که اصلا به اون مربوط نیست و کاملا معلوم ترکیه الت دست امریکا و اروپا شده تا جنگ سنی شیعه راه بندازه مثل جنگ های ایران و عثمانی اخه اینها خیلی به اون امپراطوری مسخرشون عثمانی مینازند مصر و عربستان هم که با اینها هستند واسه همین به خودشون جرات دخالت میدند و تفرقه افکنی می کنند بین مسلمونها
نظرات بینندگان