arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۲۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱

نوبل رشته پزشکی به دو دانشمند بريتانيايی و ژاپنی اهدا شد / تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جايزه نوبل در رشته پزشکی به «جان گوردن» از بريتانيا و «شينايا ياماناکا» از ژاپن به خاطر کشف آنها در درمان‌های ژنتيک اعطا شد. اين دو محقق در پژوهش‌های خود به اين نتيجه رسيده‌اند که می‌توان برخی از سلول‌های رشد يافته و تخصصی بدن انسان با تغيير در کارکرد آنها به سلول‌های پايه تبديل کرد.

اين دو دانشمند اميدوارند که اين کشف جديد به زودی بتواند به روش‌های درمانی موثرتری برای برخی از بيماری‌ها منجر شود. يکی از عرصه‌هايی که اين کشف جديد از هم‌اکنون مورد توجه قرار گرفته، تغيير در کارکرد و يا به اصطلاح تغيير وظيفه برخی سلول‌های بالغ برای جايگزين کردن بافت‌هايی است که بر اثر ابتلا به بيماری پارکينسون آسيب می‌بينند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کميته مسئول انتخاب برندگان نوبل پزشکی در شهر استکهلم در کشور سوئد در بيانيه‌ای اعلام کرد که اين کشف، «دانش ما از نحوه رشد اعضای بدن انسان را به طور عميقی متحول کرده است.»

جان گوردن پژوهشگر بريتانيايی در سال ۱۹۶۲ کشف کرد که از «دی ان ای» سلول‌های تخصصی در بدن قورباغه مثل سلول‌های پوست و يا جداره روده می‌توان برای خلق و توليد جنين قورباغه استفاده کرد. اين کشف ثابت کرد که دی ان ای از قابليت‌های لازم برای توليد تمامی سلول‌های بدن برخوردار است.

بيش از ۴۰ سال بعد در سال ۲۰۰۶ شينايا ياماناکا پژوهشگر ژاپنی نشان داد به يک روش بسيار ساده می توان سلول‌های بالغ و تخصصی بدن انسان را دوباره به سلول‌های پايه بدل کرد که در مرحله بعد می‌توان از آنها برای خلق و توليد انواع سلول‌های تخصصی ديگر استفاده کرد.

کميته مسئول انتخاب برندگان جايزه نوبل پزشکی در بخش ديگری از بيانيه خود می‌گويد: «کشفيات جان گوردن و شينايا ياماناکا ثابت کرده است که تحت شرايط ويژه ای سلول‌های تخصصی می‌توانند زمان و مسير رشد برخی بافت ها را به عقب برگردانند.»

به گفته اين کميته، کشفيات اين دو محقق ابزارهای جديدی را در اختيار پژوهشگران در سراسر جهان قرار داده که به نوبه خود به دستاوردهای درخشان و موثری در علم پزشکی منتهی می‌شود.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می‌کند که هفته پيش دانشمندان ژاپنی اعلام کردند که براساس روش های شينايا ياماناکا توانسته‌اند با استفاده از سلول‌های پوست موش، تخمک‌هايی توليد کنند که بعدا به تولد بچه موش‌ها منجر شده است.

جان گوردن که اکنون ۷۹ سال دارد مدت‌ها استاد ارشد رشته زيست شناسی سلولی در دانشگاه کمبريج بود و اکنون در يک موسسه پژوهشی در شهر کمبريج که خود بنيانگذار آن بوده، کار می‌کند.

شينايا ياماناکا که متولد سال ۱۹۶۲ است در موسسه علمی «گلدستون» در سانفرانسيسکو و موسسه علمی «نارا» در ژاپن مشغول کار بوده است.

دبير کميته مسئول گزينش جايزه نوبل پزشکی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که قبل از اعلام رسمی اين خبر موضوع را شخصا به هر دو برنده اين جايزه اطلاع داده است.

جايزه رشته پزشکی اولين مورد از جوايز نوبل امسال است که برنده يا برندگان آن اعلام می‌شوند. روز سه شنبهبرنده جايزه نوبل در رشته فيزيک، روز چهارشنبه برنده جايزه نوبل در رشته شيمی، روز پنجشنبه نوبل ادبيات و در روز جمعه نيز برنده جايزه صلح نوبل اعلام خواهند شد.

جايزه رشته اقتصاد که از اساس جزو جوايز نوبل نبوده و در سال ۱۹۶۸ به ابتکار بانک مرکزی سوئد داير شد در روز پانزدهم اکتبر اعلام خواهد شد. تمام اين جوايز طی يک مراسم رسمی در روز دهم سپتامبر همزمان با سالگرد مرگ بنيانگذار اين جوايز «آلفرد نوبل» اعطا خواهند شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
1
0
اینها غرض دارند ! چرا ندادند دانشمندان ما که داروی ضد ایدز کشف کردند ؟
نظرات بینندگان