arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱
واکنش های مثبت و منفی به اعطاب جایزه نوبل صلح به اتحادیه اروپا

چگونه از اتحادیه اروپا عکس گرفته یا به آن جایزه خواهند داد؟!

اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا، لابد به خاطر صلح و نظم حاکم بر خیابان‌های آتن و مادرید بوده است!/
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا با واکنش های زیادی رو به رو به شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ مارتین کالانان، رهبر اعضای محافظه کار پارلمان اروپا ضمن انتقاد از اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا گفت: بیست سال پیش هم این جایزه به نوعی تملق‌آمیز اما [دست کم] توجیه‌پذیر‌تر بود. امروز می‌بینیم [تصمیم‌گیرندگان] به کل از مرحله پرت افتاده‌اند. لابد خواسته‌اند به صلح و نظم حاکم بر خیابان‌های آتن و مادرید جایزه بدهند.

وی در ادامه انتقادهای خود افزود: سیاست‌های اتحادیه اروپا به بحران مالی دامن زده و موجب بروز نا‌آرامی اجتماعی‌ای شده که نسل‌ها بود مشابه آن را ندیده بودیم. جایزه صلح نوبل آن زمان که به باراک اوبامای تازه انتخاب شده اعطا شد، مقدار زیادی از ارزش خود را از دست داد و امروز نیز، کمیته نوبل با این تصمیم و اهدای جایزه به اتحادیه اروپا، کار فوق العاده دیگرانی را تضعیف کرد که شایستگی دریافت این جایزه را داشتند.

نایگل فاراج، رهبر حزب استقلال انگلیس نیز اتحادیه اروپا را شایسته دریافت جایزه صلح نوبل ندانسته و تصمیم کمیته نروژی نوبل را «نشانه‌ای از قریحه طنز نروژی‌ها» توصیف کرده است.

وی در سخنان خود تصریح کرده که اتحادیه اروپا جایزه صلح [نوبل] را بی‌دلیل دریافت می‌کند، به این دلیل که این نهاد نه تنها به خوشبختی و رفاه انسان‌ها کمک نکرده بلکه در مقابل فقر و بیکاری را برای میلیون‌ها نفر به ارمغان آورده است.

چگونه از اتحادیه اروپا عکس گرفته خواهد شد و چگونه به اتحادیه اروپا جایزه اعطا خواهد شد؟

لیودمیلا الکسیوا، رییس گروه هلسینکی مسکو اعطای جایزه صلح نوبل در سال 2012 به اتحادیه اروپا را اشتباه می داند.

او در مصاحبه با آژانس "اینترفاکس" گفت: "اگر جایزه به زندانیان سیاسی ایران اعطا شد برای من این امر قابل فهم بود. برای من بسیار تعجب آور است چگونه از اتحادیه اروپا عکس گرفته خواهد شد و چگونه به اتحادیه اروپا جایزه اعطا خواهد شد؟"

الکسیوا و سوتلانا دگنوشکسنا، مدافع حقوق بشر دیگر در میان نامزدهای جایزه صلح نوبل در سال 2012 بودند. به گفته مدافعان حقوق بشر، کمیته نروژی نوبل می تواند "حمایت فوق العاده ای اخلاقی به هر شخصیت عمومی مشغول به کار در شرایط دشوار شود اما متاسفانه نشد".


آمریکا به یاد ماندنی بود/ مرکل: شگفت انگیز است

شماری از مقام‌های اروپا و آمریکا از اختصاص جایزه‌ی صلح نوبل امسال به اتحادیه‌ی اروپا تمجید کردند.

پیا آرنکیلد هانسِـن، سخنگوی کمیسیون اروپا گفت اختصاص این جایزه پیام امیدواری به جهان می‌فرستد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز این خبر را «شگفت‌انگیز» خواند و گفت همچنان برای ارتقای صلح و دموکراسی به کارهای سخت نیاز است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، اختصاص این جایزه را به «اروپای متحد و صلح‌جو در قرن بیست و یکم» به یاد ماندنی خواند و گفت اختصاص این جایزه تصادفی نیست.

خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، نیز به رویترز گفت اختصاص این جایزه «زنگ بیداری» برای حل سریع‌تر مشکلات این اتحادیه و باقی ماندن به عنوان یک الگو برای جهان است.

فکرش را هم نمی کردم

خوزه مانوئل بروسو، رئیس کمیسیون اروپا، یکی از نخستین مقام‌هایی بود که در ساعات اولیه امروز طی بیانه‌ای مراتب خرسندی عمیق خود را از شنیدن این خبر اعلام کرد و در بیانیه‌ای اظهار داشت: «خانم‌ها، آقایان! امروز صبح که از خواب بلند شدم، فکرش را هم نمی‌کردم که چنین روز خوبی را در پیش داشته باشم.»

وی همچنین تاکید کرد که «این جایزه برای تمامی ۵۰۰ میلیون شهروند اروپا، تمامی کشورهای عضو و تمامی موسسات اروپایی افتخار بزرگی محسوب می‌شود و به رسمیت شناختن پروژه منحصر به فردی است که در راستای منفعت‌رسانی به شهروندان خود و همه جهانیان گام برمی‌دارد.»

مارتین شولتز، رئیس کنونی پارلمان اتحادیه اروپا نیز در واکنش به خبر دریافت جایزه صلح نوبل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از شنیدن این خبر «بسیار تحت تاثیر» قرار گرفته و در عین حال تصمیم کمیته صلح نوبل را مرتبط با حفظ برقراری ثبات، رفاه و دموکراسی در این اتحادیه به رغم بحران مالی موجود دانست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
15
7
خودشون به خودشون جایزه میدن خوشحالم هستن
سهیل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
3
23
انتخاب چرا حسودی میکنی؟ تو عرضه داری قیمت یورو رو درج کن!
نظرات بینندگان